Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan gå frem når man lager et slektstre?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg er nybegynner. Var veldig ivrig og satte i gang med å legge inn slektninger i GENI. Jeg innrømmer at jeg "lånte" av andre brukere, men har etter de første par dagene funnet alt selv i primær og sekunderkilder. Problemet mitt er vel mangel på metode. Jeg har en grein av slekta som har bodd på samme sted i flere hundre år (Bjørkedalslekta) og der er det blant annet tremenninger som har giftet seg, dette oppdaget jeg for sent! Jeg har nemlig bare lagt inn slektninger i rett oppadstigende linje og ikke tatt med søsken osv. Da har det oppstått separate grener bakover, altså besteforeldre som finnes flere steder i treet.

 

Vil problemene løse seg hvis jeg sletter mesteparten og legger inn alt på nytt inkludert søsken? Eller er det bedre om jeg bruker et slektsprogram? NB! Har ikke tenkt å betale for noe ennå, bare gratisprogrammer er aktuelle for meg akkurat nå. Finnes det en metodikk som gjør at feil som dette kan unngås? Jeg har en bok om slektsgransking, og har lest et par fra før, men kan ikke huske at de nevner dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Hilde Rossing

    4

  • Arild Kompelien

    5

  • Ken V. Nordberg

    10

  • Anett Ytre-Eide

    24

Tre gonger har eg begynt å leggje inn slektsprogram på datafiler. Eg kom ikkje like langt kvar gong, men no har eg førebels gitt opp innlegginga på data. Heldigvis har eg parallelt ført papirversjon i bok. Og endå viktigare: Ein anesirkel på papir. Den er viktig for å få oversikt, anten du bruker papir eller data i tillegg. Og eg forstår at eg snart må gjere eit nytt forsøk med dataprogram igjen.

 

Dei programma eg forsøkte meg på, hadde ein flettefunksjon. Slik at om eg la inn ein person to gonger og etterpå oppdaga att begge innførslene gjaldt ein og same person, så kunne eg flette dei i hop til ein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Men jeg vil anbefale deg et profesjonelt slektsprogram, selv om det koster noen kroner.

 

Du kan skrive en slektsbok helt uten noe slektsprogram, men det er mye jobb (og ikke egnet for Word).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit enkelt og greitt slektsprogram finn du Her på Legacy sidene

 

I utgangspunktet og standardversjonen er dette gratis. Om du etterkvart vil ha fleire funksjoner så betaler du ca 30 US$ og så låser du opp den versjonen du allereie har. Ikkje nødvendigt å installere på nytt.

 

Også eit godt forum på Legacy sidene, der kan du spørre om det meste og få fornuftige svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Knut: En anesirkel vil vel bli vanskelig i dette tilfellet. Tror det er mer enn ett tilfelle av slektninger som har gifta seg med hverandre. Men det kan jo være OK i noen tilfeller. Har lovet mamma en oversikt, så da er det jo aktuelt et lite stykke tilbake i alle fall.

 

@Stian: Det jeg først og fremst vil lage er en oversikt, for så å gå mer nøye inn på de som jeg synes er ekstra interessante.

 

@Ingmar: Du mener Legacy er best altså? Det virker som alle har ulike meninger om dette. For meg teller både utseendet og brukervennlighet. Jeg regner med sammenslåing av personer går bra i Legacy siden du anbefaler det? Inntil nå er det bare i denne delen av slekta jeg har problemet med slektninger, men hørte i går fra min far at foreldrene hans oppdaga etter flere år at de var i slekt langt ute et sted.

 

Takk for rask tilbakemelding alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Brother's Keeper. Har brukt programmet siden ca. 1995, og har aldri hatt problemer med det. Det er imidlertid ikke et program beregnet på internett, men for din egen maskin. Men man kan selvfølgelig lage GEDCOM-filer og laste opp der det er en mulighet, eller lage slektstrær (til utskrift) m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste slektsprogrammene kan du laste ned som demo og prøve deg. Dermed kan du

se hvilket du selv liker best. Det er en del ulike og vi har vel alle våre preferanser.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå når jeg holder på å laste ned Legacy ;)Det er det som er problemet, folk anbefaler forskjellig. Men jeg antar det stort sett går greit å bytte til et annet program? Har forstått det slik at filene greit lar seg eksportere? Nå må jeg først og fremst få orden på den rotete greina. Tror jeg skal starte med tippoldemora mi og arbeide meg bakover. Håper det går bra med disse tremenning-ekteskapa denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste slektsprogrammene kan du laste ned som demo og prøve deg. Dermed kan du

se hvilket du selv liker best. Det er en del ulike og vi har vel alle våre preferanser.

 

Anne

 

Ja, det virker ikke som dere er særlig enige når det gjelder program! Prøver Legacy nå, så får vi se. Det er jo endel jobb også da. Dette er en slekt som har dokumentasjon langt tilbake, de har vært skriveføre i mange hundre år der. Hadde jeg bare gått fire ledd tilbake hadde jeg aldri visst at slektninger hadde gifta seg med hverandre... Håper jeg får det til denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har starta ei anetavle for tipp-tipp-oldemora mi, men hun er plutselig MANN, og jeg ser ikke hvordan det kan endres... Hvis det ikke går an å starte en anetavle for en kvinne så kan jeg i alle fall ikke bruke programmet. Men det kan vel ikke stemme??

 

:) Fant ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MyHeritage som er helt OK, og som gir deg beskjed når du prøver å registrere personer med like data to ganger. Gir mulighet for flere typer diagrammer og bøker, og har i hvertfall hjulpet meg til å få noenlunde orden. Det har i kjøpeversjonen også en funksjon der du kan få listet ut logiske feil osv. Du kan laste ned en prøveversjon på http://myheritage.com. Dessuten kobler det dine registreringer mot andre som bruker det samme programmet. Rent bortsett fra det ville jeg uansett valgt et program som har mulighet for norsk språk og som har mange norske brukere. MVH Gro Vasbotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratisversjonen av Legacy var litt for begrenset for meg i alle fall. Fire ledd bakover holder ikke. Hva slags begrensninger er det på My Heritage? Er det omtrent det samme som GENI? I så fall er det kanskje bedre jeg rydder opp i det jeg har der. Det er jo bare en gren (en lang og innholdsrik gren!)som er problemet. Alle har jo forskjellige behov. Jeg vil gjerne ha muligheten til å lage et enormt tre á la GENI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAMPS er en programvareløsning som er helt gratis. Kanskje ikke det letteste programmet og lære og bruke, men som likevel har mye av funksjonaliteten man forventer av ett program man betaler for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan legge inn mange ledd bakover er det interessant. Har hørt positive ting om GRAMPS - som om alle andre program. ;) Får man beskjed om man legger inn like personer der? Det er som sagt disse tremenningene som drev og gifta seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAMPS har, som mange andre slektsprogrammer, en funksjon som gjør det mulig og lete opp duplikater i slektstreet. Det er ingen programmer som kan automatisk si helt sikkert at to personer er en og samme person - istedet har de fleste programmer en funskjon som viser en liste over personer som "ser" veldig like ut for programmet og som programmer mener burde undersøkes dypere for å etablere i hvilken grad to personer er i virkeligheten en og samme person. Også GRAMPS har denne funskjonaliteten. De beskriver det på sin hjemmeside slik: "A rich set of tools includes operations such as checking database for errors and consistency, as well as the research and analysis tools such as event comparison, duplicate people finding, interactive descendant browser, and others." Denne includerer også en "Merge" funksjon for å konsolidere en eller flere like personer til en enkeltperson i databasen.

 

Her er en liten artikkel fra hjemmesiden som beskriver denne funskjonaliteten (scroll ned til "Find possible duplicate people" dersom lenken ikke scroller ned på siden automatisk).

 

De har også ett skjermbilde her som viser hvordan det konkret ser ut i programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratisversjonen av Legacy var litt for begrenset for meg i alle fall. Fire ledd bakover holder ikke.

Dette stemmer ikkje, her har du nok misforstått noko. Ta deg ein ny titt du :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikkje, her har du nok misforstått noko. Ta deg ein ny titt du :rolleyes:

 

Her mener vel Anett slektstavleverktøyene. Disse tar bare 4 generasjoner i gratisversjonen.

 

 

Jeg har testet de mest kjente slektsprogrammene for Windows, unntatt Family Tree Maker og Family Tree Builder som av forskjellige årsaker ikke anbefales (se link nederst). Gramps for Windows er et mareritt å installere så det vil jeg heller ikke anbefale noen å bruke tid på. Ihvertfall ikke hvis du kjører 64-bit Windows.

 

Det eneste programmet jeg egentlig liker er RootsMagic. Dessverre finnes RootsMagic fortsatt bare i engelsk versjon. Dette betyr nokså lite for min del, men det kan være helt sentralt for mange.

 

RootsMagic Essentials er en nokså komplett gratisversjon av RootsMagic. Du kan se sammenlikningen her:

http://rootsmagic.com/RootsMagic/Features.aspx

 

 

http://www.tamurajones.net/GeneAwards2010.xhtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også litt problemer med å finne et slektsprogram jeg likte og prøvde ut noen, før jeg ble anbefalt Brother's Keeper. Dette er jeg kjempefornøyd med og har brukt det i 11 år nå. Man kan skrive ut anevifter i 5 ledd, med seg selv (eller andre) som utgangsperson.

 

Programmet er på norsk (blant annet). Man kan også få all mulig hjelp og støtte fra medlemmer i Brother's Keeper-forum, der vi diskuterer og spør hverandre om finesser vedrørende programmet ... og annet. Man kan 'ta ut' deler av programmet og sende til andre på gedcomfil, og man kan bruke programmet som utgangspunkt under utarbeidelse av slektsbøker. Man kan finne ut slektskapsforhold innen personer i programmet osv. osv.

 

Det er også anledning til å benytte en prøveversjon gratis en tid ...

 

Lykke til i alle fall ... uansett hvilket program du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av program er det ikke så vesentlig å tenke på hvilket som er best. Flere av de kjente programmene er gode nok for de aller fleste. Vil man ha det mest omfattende programmet er det TMG som tilbyr mest. Men det krever også mest av brukeren.

 

Uansett hvilket program man velger bør man sette seg inn i hvordan man bør legge inn data, slik at man blir spart for arbeid i ettertid fordi man begynte å legge inn på en dum måte. Slikt etterarbeid kan være både vanskelig og tidkrevende.

 

Mi erfaring er at man bør prøve ut 2-3 programmer for å finne et som man føler seg hjemme i og samsvarer med ens egen tankegang.

 

For å drive litt reklame endte jeg som Asbjørn opp med RootsMagic. For meg var det å sluke noen kameler. Jeg skulle absolutt ha et program på norsk, men RootsMagic er et amerikansk program og på engelsk (det arbeid med å få det på flere språk, men uvisst når det kommer). Men første forsøk med RootsMagic var ei åpenbaring for meg, enkelt men kraftig og jeg følte meg hjemme i programmet. Derfor ble kameler slukt. Andre kan selvfølgelig oppleve det samme med andre programmer. Det er derfor det er viktig å prøve flere for å finne "sitt eget" program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt behov av å svelge kameler, jeg gled inn på Legacy på ett bananskall. En stor fordel for meg er att man enkelt kan velge språk, både norsk (også nynorsk, men det har ikke jeg behov av) engelsk og svensk. Bra når en skall gjøre rapporter til slektninger utenfor nærområdet.

 

Men det er klart att man bør prøve ett par-tre før man velger. Men framfor alt dokumentere vad man gjør hele vegen, heller litt for mye notater og kilder i begynnelsen enn for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Legacy, vi fikk umiddelbar kemi. Her kan tremenningene "dine" gifte seg så mye de vil, ikke noe problem å flette sammen. Veldig flott hjelpevindu med alfabetisk sortert veiledning på norsk.

Selvfølgelig kan du sette opp mer en fire ledd i gratisversjonen. Det er også enkelt å skrive ut/ sende rapporter/ laste ned til CD fra programmet etterhvert som du er der.

 

Men selvfølgelig, dette handler om, som det meste her i livet, hva du selv er komfortabel med, ikke hva andre mener og synes.

 

Lykke til og PS: Du får lettere hjelp her hvis du opererer med fullt navn, du har sikkert det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Her var det mange gode forslag. Jeg er i samme situsajon som deg og ble anbefalt å prøve forskjellige baser selv. Det er en slitsomt oppgave :)

 

Uten at jeg fant noe spesielt galt med noen av de andre jeg prøvde, endte jeg opp med MyHeritage. Den var brukervennlig, virket '¨fresh' hvis du skjønner og håndterer det meste du kan komme bort i av familiekontstellasjoner. Den er nettbasert og rask og enkel å både legge ut på weben(hvis du ønsker) samt oppdatere. Et minus er at oppstartsiden virker litt rotete, men det blir en vane.

 

Må legge til at jeg bare har startet med gratisversjonen for som deg har jeg ikke lyst til å kaste meg over et dyrt program før jeg vet om jeg liker det.

 

Men. Gratisversjonen har sine begrensninger. Du kan bare legge inn 250 personer og det var fort gjort for min del. Ved å betale litt pr mnd får du en base med plass til 2500 stk og hvis du betaler enda litt mer får du en base med ubegrenset plass.

 

Jeg vil si at en god base er gull verd. All hobby koster penger og dette er ikke den dyreste jeg har hatt :) Denne basen kan du legge på nett og sperre og åpne for de du ønsker. Husk bare å anonymisere de du legger inn som fortsatt lever. Hvis du ikke har bedt om tillatelse :)

 

Lykke til! Kunne være ok å utveksle erfaringer. Send meg gjerne en PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener vel Anett slektstavleverktøyene. Disse tar bare 4 generasjoner i gratisversjonen.

 

 

Jeg har testet de mest kjente slektsprogrammene for Windows, unntatt Family Tree Maker og Family Tree Builder som av forskjellige årsaker ikke anbefales (se link nederst). Gramps for Windows er et mareritt å installere så det vil jeg heller ikke anbefale noen å bruke tid på. Ihvertfall ikke hvis du kjører 64-bit Windows.

 

Det eneste programmet jeg egentlig liker er RootsMagic. Dessverre finnes RootsMagic fortsatt bare i engelsk versjon. Dette betyr nokså lite for min del, men det kan være helt sentralt for mange.

 

RootsMagic Essentials er en nokså komplett gratisversjon av RootsMagic. Du kan se sammenlikningen her:

http://rootsmagic.com/RootsMagic/Features.aspx

 

 

http://www.tamurajones.net/GeneAwards2010.xhtml

 

Slektstavlen, stemmer. Vil gjerne ha det slik som det er i GENI, men med litt mer orden i systemet. Fikk problemer med GRAMPS. Installerte en Python som de ba meg om, og fikk da innstallert programmet, men åpne det får jeg ikke... Det spiller ikke særlig rolle for meg om jeg må bruke engelsk, det viktigste er at det har de funksjonene jeg vil ha, og er greit å bruke. Da får jeg prøve RootsMagic da. Takk for alle tips. Forhåpentlig kommer jeg i land med et bra valg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Legacy, vi fikk umiddelbar kemi. Her kan tremenningene "dine" gifte seg så mye de vil, ikke noe problem å flette sammen. Veldig flott hjelpevindu med alfabetisk sortert veiledning på norsk.

Selvfølgelig kan du sette opp mer en fire ledd i gratisversjonen. Det er også enkelt å skrive ut/ sende rapporter/ laste ned til CD fra programmet etterhvert som du er der.

 

Men selvfølgelig, dette handler om, som det meste her i livet, hva du selv er komfortabel med, ikke hva andre mener og synes.

 

Lykke til og PS: Du får lettere hjelp her hvis du opererer med fullt navn, du har sikkert det...

 

Jeg likte ikke utseendet på Legacy, du skal jo sitte å se på det skjermbildet ganske mye... Ja, jeg har et navn, det var ikke bevisst at jeg opererte uten etternavn. Som der sikkert ser(?) er jeg av vestlandsslekt. Hadde håpet å finne noe "eksotisk" da jeg startet med dette, men det er stort sett hundrevis av år tilbake med vestlendinger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.