Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan gå frem når man lager et slektstre?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Her var det mange gode forslag. Jeg er i samme situsajon som deg og ble anbefalt å prøve forskjellige baser selv. Det er en slitsomt oppgave :)

 

Uten at jeg fant noe spesielt galt med noen av de andre jeg prøvde, endte jeg opp med MyHeritage. Den var brukervennlig, virket '¨fresh' hvis du skjønner og håndterer det meste du kan komme bort i av familiekontstellasjoner. Den er nettbasert og rask og enkel å både legge ut på weben(hvis du ønsker) samt oppdatere. Et minus er at oppstartsiden virker litt rotete, men det blir en vane.

 

 

Da må jeg bare spørre om du har prøvd GENI. Har fått inntrykk av at disse to er ganske like? Jeg har som nevnt allerede GENI. Å skaffe meg et slektsprogram er noe jeg har tenkt å bruke i forhold til GENI. Jeg har foreldre og barn som vil bli oppdatert, og det synes jeg GENI passer bra til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Hilde Rossing

    4

  • Arild Kompelien

    5

  • Ken V. Nordberg

    10

  • Anett Ytre-Eide

    24

Da får jeg prøve RootsMagic da. Takk for alle tips. Forhåpentlig kommer jeg i land med et bra valg snart.

 

Viktig at du sjekker lenka Asbjørn la ved og sammenligningen av RootsMagic Essentials og RootsMagic 4. RootsMagic Essentials er et gratisprogram (ikke Demo, selv om det blir det også på et vis) uten begrensninger i tid eller antall personer, men med begrensninger i funksjoner, som går fram av sammenligninga. Fullversjonen RM4 koster som du ser i underkant av 30 dollar, rundt 200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner. Var veldig ivrig og satte i gang med å legge inn slektninger i GENI. Jeg innrømmer at jeg "lånte" av andre brukere, men har etter de første par dagene funnet alt selv i primær og sekunderkilder. Problemet mitt er vel mangel på metode. Jeg har en grein av slekta som har bodd på samme sted i flere hundre år (Bjørkedalslekta) og der er det blant annet tremenninger som har giftet seg, dette oppdaget jeg for sent! Jeg har nemlig bare lagt inn slektninger i rett oppadstigende linje og ikke tatt med søsken osv. Da har det oppstått separate grener bakover, altså besteforeldre som finnes flere steder i treet.

 

Vil problemene løse seg hvis jeg sletter mesteparten og legger inn alt på nytt inkludert søsken? Eller er det bedre om jeg bruker et slektsprogram? NB! Har ikke tenkt å betale for noe ennå, bare gratisprogrammer er aktuelle for meg akkurat nå. Finnes det en metodikk som gjør at feil som dette kan unngås? Jeg har en bok om slektsgransking, og har lest et par fra før, men kan ikke huske at de nevner dette problemet.

GENI er slik konstruert slik, at hvis samme profil dukker opp flere ganger, vil du få et forslag på å slå dem sammen. Så hvis samme personer dukker opp flere ganger i slektstreet vil jeg anbefale deg å legge ut alle relevante data om personen hver gang (fødselsdato, dødsdato, navn på foreldre, ektefelle/-r, barn etc). Det vil da gå seg til etterhvert. Jeg hadde et lignende nybegynnerproblem selv, min farfar ble gift med en kvinne som hadde en datter fra før, denne datteren ble etterhvert gift med min farfars yngste bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått forslag om sammenslåing, bare melding om at det finnes lignende profiler. Når jeg klikker på den meldingen får jeg beskjed om å kjøpe PRO... Ellers har dette ført meg ut i trøbbel, siden jeg første natta (!), ivrig som jeg er slo mitt tre sammen med et annet. En av formødrene mine er plutselig konge-mamma, noe hun kanskje er, men det er jo litt vanskelig å bevise. Dette har jeg nå ingen mulighet til å fjerne ser det ut til. Jeg vil bare ha henne som mamma til forfaren min jeg, og kanskje ikke engang det... Det ble jo slik at jeg la inn alt jeg kunne finne, og tenkte jeg skulle kose meg med kildegransking etterpå. La meg fungere som et advarende eksempel!

 

Ellers synes jeg GENI fungerer greit, jeg har jo sørget for rotet selv. Nå trenger jeg bare et verktøy for å holde orden fra begynnelsen. Må nok slette en god del mer enn det jeg alt har gjort i GENI, men nå VIL jeg få det riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at du sjekker lenka Asbjørn la ved og sammenligningen av RootsMagic Essentials og RootsMagic 4. RootsMagic Essentials er et gratisprogram (ikke Demo, selv om det blir det også på et vis) uten begrensninger i tid eller antall personer, men med begrensninger i funksjoner, som går fram av sammenligninga. Fullversjonen RM4 koster som du ser i underkant av 30 dollar, rundt 200 kroner.

 

Ja, jeg har sett at det er noen begrensninger på gratisversjonen. Det er ikke det at jeg ikke har råd til å betale for et slektsprogram, men jeg vil jo vite om jeg liker det først, ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Da må jeg bare spørre om du har prøvd GENI. Har fått inntrykk av at disse to er ganske like? Jeg har som nevnt allerede GENI. Å skaffe meg et slektsprogram er noe jeg har tenkt å bruke i forhold til GENI. Jeg har foreldre og barn som vil bli oppdatert, og det synes jeg GENI passer bra til. :)

Har lastet det ned men ikke sett på det ennå :) Må sjekke RM og så nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet koster ikke oppdateringer som går på retting av feil noe, men nye versjoner

må du betale for. prisen er engangsbeløp når du kjøper det.

Fra RootsMagic websiden:

 

Only $29.95Upgrade for $19.95

det vil si når du kjøper det betaler du $ 29.95, ved oppgraderinger $ 19.95.

 

Her er linken til programmet hvor du kan laste ned en demo.

 

http://www.rootsmagic.com/Try/Default.aspx?

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått forslag om sammenslåing, bare melding om at det finnes lignende profiler. Når jeg klikker på den meldingen får jeg beskjed om å kjøpe PRO... Ellers har dette ført meg ut i trøbbel, siden jeg første natta (!), ivrig som jeg er slo mitt tre sammen med et annet. En av formødrene mine er plutselig konge-mamma, noe hun kanskje er, men det er jo litt vanskelig å bevise. Dette har jeg nå ingen mulighet til å fjerne ser det ut til. Jeg vil bare ha henne som mamma til forfaren min jeg, og kanskje ikke engang det... Det ble jo slik at jeg la inn alt jeg kunne finne, og tenkte jeg skulle kose meg med kildegransking etterpå. La meg fungere som et advarende eksempel!

 

Ellers synes jeg GENI fungerer greit, jeg har jo sørget for rotet selv. Nå trenger jeg bare et verktøy for å holde orden fra begynnelsen. Må nok slette en god del mer enn det jeg alt har gjort i GENI, men nå VIL jeg få det riktig!

Jeg vil bare anbefale deg å ikke gape over for mye til å begynne med. Begynn for eksempel med din farfars far eller farfar, og så legger du inn alt av hans etterkommere og deres ektefeller. Deretter kan du begynne å bygge ut ved å legge til ektefellers foreldre, søsken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått forslag om sammenslåing, bare melding om at det finnes lignende profiler. Når jeg klikker på den meldingen får jeg beskjed om å kjøpe PRO... Ellers har dette ført meg ut i trøbbel, siden jeg første natta (!), ivrig som jeg er slo mitt tre sammen med et annet. En av formødrene mine er plutselig konge-mamma, noe hun kanskje er, men det er jo litt vanskelig å bevise. Dette har jeg nå ingen mulighet til å fjerne ser det ut til. Jeg vil bare ha henne som mamma til forfaren min jeg, og kanskje ikke engang det... Det ble jo slik at jeg la inn alt jeg kunne finne, og tenkte jeg skulle kose meg med kildegransking etterpå. La meg fungere som et advarende eksempel!

 

Ellers synes jeg GENI fungerer greit, jeg har jo sørget for rotet selv. Nå trenger jeg bare et verktøy for å holde orden fra begynnelsen. Må nok slette en god del mer enn det jeg alt har gjort i GENI, men nå VIL jeg få det riktig!

 

Geni er en usikker affære, jeg har selv brent meg på det i sin tid, og skyr det som ilden. det skorter heller ikke på andre brukere's erfaringer og advarsler. Her litt fra det gamle brukerforumet.http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68937&sok=geni&nr=13&antinnlegg=131&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geni er en usikker affære, jeg har selv brent meg på det i sin tid, og skyr det som ilden. det skorter heller ikke på andre brukere's erfaringer og advarsler. Her litt fra det gamle brukerforumet.http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68937&sok=geni&nr=13&antinnlegg=131&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=68937&sok=geni&nr=13&antinnlegg=131&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Odd Andreas: Har starta med tipp-tipp oldemor faktisk. Det var så spennende med denne Bjørkedal-slekta som ingen visste noe om. Der har de jo disse bøkene som de skreiv der oppe i dalen Jakobsboka osv. Har Busetningssoga for Volda, som jeg antar er å stole på?? Og så ligger det noe på nettet. Har ikke bøkene skrevet i Bjørkedalen selv, men skal bestille dem. Må nesten se litt på dette som var så spennende, og helt nytt for familien som sagt. Etter det er det muligens farmor som står for tur. :)

 

Tar gjerne imot tips om kilder ang. denne slekta om noen vet noe lett tilgjengelig på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Odd Andreas: Har starta med tipp-tipp oldemor faktisk. Det var så spennende med denne Bjørkedal-slekta som ingen visste noe om. Der har de jo disse bøkene som de skreiv der oppe i dalen Jakobsboka osv. Har Busetningssoga for Volda, som jeg antar er å stole på?? Og så ligger det noe på nettet. Har ikke bøkene skrevet i Bjørkedalen selv, men skal bestille dem. Må nesten se litt på dette som var så spennende, og helt nytt for familien som sagt. Etter det er det muligens farmor som står for tur. :)

 

Tar gjerne imot tips om kilder ang. denne slekta om noen vet noe lett tilgjengelig på nettet.

Fikk noen treff ved søk på Bjørkedal i det gamle forumet, bl.a denne

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=14287&sok=bj%F8rkedal&nr=9&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, jeg har sett denne diskusjonen. Synes likevel det er OK i forhold til å dele med familien. Hadde jeg bare ikke sagt ja til den forespørslen den første kvelden... Det burde de kanskje advare litt sterkere mot, selv om sammenslåing er noe av poenget med GENI. Utrolig vsnkelig å få orden på noe når det er hundre andre som har en person i treet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk forresten veldig greit å importere fra Legacy til RootsMagic, det lille jeg hadde da. Det spørs om jeg investerer i en fullversjon av RootsMagic, førsteinntrykket er i alle fall godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet koster ikke oppdateringer som går på retting av feil noe, men nye versjoner

må du betale for.

 

Det stemmer. Det koster bare noe når versjonsnummer endres (RM3>RM4 f.eks). Nå er vel RM4 et par år gammelt, jeg har ikke hørt snakk om noe RM5 enda så det kan sikkert drøye et år eller tre enda.

Krysser fingrene for at RM5 kommer med språkfiler slik at det kan lages en norsk versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Har et spørsmål: På meg virket som om du skulle bruke et program lik Geni og ville ha et i tillegg. Til annen type bruk? Eller misforsto jeg?

 

Jeg lastet inn RootMagic men likte det ikke. Syntes det så gammedags ut og mye klikking for å legge inn forskjellige begivenheter. Det ble smått og litt uoversiktlig i forhold til disse andre. Men jeg har jo ikke de behovene som drevne slektsforskere har så jeg ser nok ikke alle fordelene.

 

Lastet ned Geni også og skal gi Legacy et forsøk til.

 

Så at MyHeritage bla slaktet B) Får sette det på kontoen for at jeg er fersk i gamet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk skal du ha! Så først ikke at det var to forskjellige lenker innleggene dine, de så så like ut... Ja, der var det flere fra slekta. Greit å vite at det er udokumenterte ledd, det visst jeg ikke. Jeg har sett på noen slektstavler på nettet som virket fullstendige. Vært litt for ivrig i noen tilfeller som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål: På meg virket som om du skulle bruke et program lik Geni og ville ha et i tillegg. Til annen type bruk? Eller misforsto jeg?

 

Jeg lastet inn RootMagic men likte det ikke. Syntes det så gammedags ut og mye klikking for å legge inn forskjellige begivenheter. Det ble smått og litt uoversiktlig i forhold til disse andre. Men jeg har jo ikke de behovene som drevne slektsforskere har så jeg ser nok ikke alle fordelene.

 

Lastet ned Geni også og skal gi Legacy et forsøk til.

 

Så at MyHeritage bla slaktet B) Får sette det på kontoen for at jeg er fersk i gamet..

 

Jeg liker GENI for det visuelle, liker å se på alle grenene på treet, men trenger også noe mer systematisk for å ha orden på ting. Jeg fikk i alle fall beskjed på RootMagic da jeg prøvde å legge inn folk flere ganger. Nå har jeg en som var gift to ganger og etterkommerne etter disse ekteskapene har blanda seg senere - ganske mye senere. Faktisk ser det ut til at folk er forbausende lite i slekt. De jeg først trodde var tremenninger var ikke så nær beslekta. Det BEGYNNER å bli litt orden på ting nå heldigvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av program er det ikke så vesentlig å tenke på hvilket som er best. Flere av de kjente programmene er gode nok for de aller fleste. Vil man ha det mest omfattende programmet er det TMG som tilbyr mest. Men det krever også mest av brukeren.

Jeg er enig med Arild, og synes også TMG er det slektsprogrammet som akkurat nå tilbyr mest. Jeg har selv brukt dette programmet i ganske mange år og er svært tilfreds. Men det er også ganske dyrt i forhold til de fleste andre programmer og tar tid og sette seg inn i og av den grunn kanskje ikke egner seg aller best for nybegynnere. Ett problem med TMG er at utviklingen har for tiden stagnert litt. Vi har lenge vært lovet en versjon 8 som enda ikke (etter ett par år) har sett dagens lys. Dessuten er datamodellen til TMG basert på Microsoft's Visual Foxpro -- som nå er utdatert.

 

Det beste gratisprogrammet synes jeg er GRAMPS. Jeg bruker selv dette programmet under Linux (når jeg ikke bruker TMG under windows) og liker det veldig godt.

 

Den beste webløsningen synes jeg er webtrees. Det gjør det mulig for flere personer og samarbeide på ett slektstre. Men dette er heller ikke for nybegynnere da det krever et server-system hvor programmet kan kjøre og hvor alle de som jobber med slekten kan koble seg opp.

 

Det med programmvare er, som mange allerede har observert, ett allsidig tema; og alle har sine egne meninger om hva som er best. Hovedsaken er vel at man finner ett program som passer for seg, sitt kunnskapsnivå og hvor langt man vil føre hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det med programmvare er, som mange allerede har observert, ett allsidig tema; og alle har sine egne meninger om hva som er best. Hovedsaken er vel at man finner ett program som passer for seg, sitt kunnskapsnivå og hvor langt man vil føre hobbyen.

 

Det er det som er vanskelig å vite når men er nybegynner både når det gjelder slektsgransking og slektsprogrammer. Synes GRAMPS så lekkert ut, men fikk ikke åpna det innstallerte programmet. Mine datakunnskaper er plukket opp litt her og der, gjennom praksis. Teoretisk står det heller dårlig til. Vanskelig å vite hva man kommer til å få bruk for i framtida, men brukervennlighet er viktig, og RootMagic virker foreløpig ganske greit. Takk for alle tips som har strømmet inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk forresten veldig greit å importere fra Legacy til RootsMagic, det lille jeg hadde da. Det spørs om jeg investerer i en fullversjon av RootsMagic, førsteinntrykket er i alle fall godt. :)

 

Håper du fortsetter å være fornøyd. Men uansett hvilket program man tar i bruk tar det litt tid å bli kjent med programmet. I RootsMagic kan du ha to eller flere databaser oppe samtidig. Med to baser oppe kan du dra personer fra den ene over til den andre basen. Kan være lurt å lage en Testbase ved å dra personer over til denne. Denne testbasen kan man bruke til å leke med og prøve ut funkjoner uten å være redd for å ødelegge noe.

 

For å ha orden på ting, vil jeg si det er viktig å gå inn på Tools - Program Options og velge Folders og definere plassering av baser, utskrifter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner godt problemstillingen! :) De fleste av oss har vel gått gjennom den prosessen. Jeg prøvde selv ganske mange programmer før jeg slo meg til ro med TMG, GRAMPS og webtrees. GRAMPS er laget for Linux og kan være litt kranglete og få installert under Windows. Det skal imidlertid (i følge websiden ihvertfall) fungere helt fint under Windows også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg fikk ikke åpnet GRAMPS. Da hadde jeg installert en Python som jeg visstnok måtte ha, og fikk lasta ned programmet. Et eller annet gikk nok ikke som det skulle. Fikk en melding under nedlastningen om noe som skulle installeres, men fikk stadig tidsavbrudd, så jeg bare ignorerte det og fortsatte nedlastningen. Fikk melding om at programmet var lasta ned, men NOE var i alle fall feil. Valgte å ikke forse mer på akkurat det, jeg har Windows selvsagt... Vi får se etter hvert. Skal si fra om jeg oppdager noe negativt ved valget mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. Ja det er ikke noe gøy når man ikke engang får installert programmet. På Windows er det ganske mye annet som må installeres først før selve GRAMPS programmet kan installeres. Disse er listet her.

 

Uansett hvilket program du bestemmer deg for så håper jeg du kommer deg igang med slektsgranskingen og ikke bare blir stående fast med valg og installering av forskjellige programmer! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.