Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan gå frem når man lager et slektstre?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Uavhengig av val av programvare (eg har sjølv gått gjennom minst tre ulike system, og sikkert eit dusin ulike versjonar, dei siste 20 åra) er det eit par "småting" som er verdt å tenkje på når ein testar:

 

* Det programmet ein vel bør ha funksjonar for eksport. GEDCOM er ein allmen standard her, og bør vere minimum. (Fyrste programbyttet mitt var frå eit program som ikkje hadde eksportfunksjonalitet - smertefullt <_< )

 

* Du bør ha funksjonalitet for å registrere fleire variantar av alt (datoar, namn, etc.), og separate kjelder til alle variantane. Elles kan det fort gå i ball med å finne ut av motstridande informasjon. (Andre programbyttet var frå eit program som berre hadde ein fødseldato etc. per person, og berre ei kjelde til informasjonen - mangelfulle data <_<)

 

 

Ut over dette er det meste opp til smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Hilde Rossing

    4

  • Arild Kompelien

    5

  • Ken V. Nordberg

    10

  • Anett Ytre-Eide

    24

@Odd Andreas: Har starta med tipp-tipp oldemor faktisk. Det var så spennende med denne Bjørkedal-slekta som ingen visste noe om. Der har de jo disse bøkene som de skreiv der oppe i dalen Jakobsboka osv. Har Busetningssoga for Volda, som jeg antar er å stole på?? Og så ligger det noe på nettet. Har ikke bøkene skrevet i Bjørkedalen selv, men skal bestille dem. Må nesten se litt på dette som var så spennende, og helt nytt for familien som sagt. Etter det er det muligens farmor som står for tur. :)

 

Tar gjerne imot tips om kilder ang. denne slekta om noen vet noe lett tilgjengelig på nettet.

Ja, ta det bit for bit. Å begynne med det som er mest spennende kan være lurt, da går man ikke så fort lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importerte en fil som jeg tror var gedcom fra Legacy, veldig enkelt. Ellers kan jeg ikke uttale meg ennå.

 

Ikke at det var noe galt, men ser du under - Compatibility - for RM, vil du se at det er mulig å importere databaser fra Legacy, Family Tree Maker og Paf, til RootsMagic, uten å gå veien om Gedcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett, har prøvd, MyHeritage, det virker ganske bra, vet ikke hvordan det fungerer ved anetap og l., da jeg ikke har lagt til så mange navn der enda. Men gjør vel lite om to like linjer kommer to ganger ? Ellers er jeg litt forundret av at ikke "bedrevitere" har "kastet seg over deg", slik jeg var ute for da jeg stilte noen spørsmål om ting tidligere innpå her. Men, er kanskje slutt på den slags, var vel helst i begynnelsen på det nye forumet det. Nå er kanskje alle velkomne til dette nye forumet, som bra er.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

må si meg enig med siste innlegg, det er en vanesak med alt her i verden. Bruker selv Brrothers keeepers og har brukt det siden versjon 2. Det som er hovedsaken er at du registrere kilder, og gjerne og sted for kilden. Har man orden i systemet så vil det jo og bli mindre feil. For deil vil det bli nesten uansett av forskjellige årsaker, dobbel registrering etc. Etternavn og fornavn kan være forskjellig i de enkelte kilder særlig fra 1880 til ca 1950 siden folk skiftet navn etc.

 

Har ellers god erfaring med BK særlig siden databasen klarer et for norske forhold nesten ubegrenset merngde navn. Oppdateringene er og gratis når du først har kjøpt et. Ellers er jo programmet begrenset på en del området når det er gratis, men mest på raporter. Har over 220000 i min database og opplevde før at de andre programmene ikke klaret den mengden jeg hadde, (det er forresten slutt på det problemet), nå er alle uten begrensning på mengder, til og med Legacy, som jeg og har en kjøpt versjon av. Har bare et problem der, jeg forlagt pasord og brukernavn, og legacy har feil E-Mailadresse på meg. Det er jo et kjent problem, at en glemmer passord og brukernavn. Skulle være interesant å vit hva de forskjellige programlevrandører løæser et slikt problem. Bkwin.info har og feil Email adresse, men der har jeg tatt kopi av filen som passord etc ligger i.

 

Dette kan jo virke som om det er litt på siden av ditt spørsmål, men datakrasj og rot med passord, pluss at E-mailaddresse-leverandører forsvinner er jo ikke uvanlig. F.eks Start.no som forsvant sist år.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Har over 220000 i min database og opplevde før at de andre programmene ikke klaret den mengden jeg hadde, (det er forresten slutt på det problemet), nå er alle uten begrensning på mengder, til og med Legacy, som jeg og har en kjøpt versjon av.

Hvordan i allverden holder du styr på 220000 personer? Jeg har jobbet i snart 15 år med min lille database og har "bare" rundt 5100 personer. Og jeg synes det er mer enn nok å sysle med! :)

 

Kanskje ett lite sidespor; men det skulle vært gøy og vite hva folk flest registrerer. Jeg har satt meg som mål og registrere alle etterkommerne etter mine tippoldeforeldre, samt alle mine forfedre og disses søsken og ektefeller (men ikke ektefellenes forfedre). Jeg tar, for eksempel, ikke med etterkommere av søskener til mine direkte forfedre dersom disse er lengre tilbake enn mine tippoldeforeldre.

 

Men selv med ett så lite omfang synes jeg det er svært tidkrevende og registrere primærkilder om alle personene primærkilder er tilgjengelig for. Jeg kan bare tenke meg hvor stort ett slikt prosjekt må være når man snakker om anetrær i 10000 eller 100000 personers-klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i allverden holder du styr på 220000 personer? Jeg har jobbet i snart 15 år med min lille database og har "bare" rundt 5100 personer. Og jeg synes det er mer enn nok å sysle med! :)

 

Kanskje ett lite sidespor; men det skulle vært gøy og vite hva folk flest registrerer.

 

Jeg har akkurat nå 26136 personer, og begynte i 1997. Jeg registrerer hele kirkebøker etter «skurtresker-metoden» samt sammendrag av skifter, og knytter dem til hendelser og personer. Jeg konsentrerer meg om Grenland (Nedre Telemark) i tida før 1814. Foreløpig har jeg jobbet mest med Solum, Holla, Porsgrunn og Bamble, men skal forsøke å få med meg mer av Skien, Gjerpen og Eidanger også etterhvert.

 

Noe av det artigste er å finne ut hvordan folk forflyttet seg innenfor dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat nå 26136 personer, og begynte i 1997. Jeg registrerer hele kirkebøker etter «skurtresker-metoden» samt sammendrag av skifter, og knytter dem til hendelser og personer. Jeg konsentrerer meg om Grenland (Nedre Telemark) i tida før 1814. Foreløpig har jeg jobbet mest med Solum, Holla, Porsgrunn og Bamble, men skal forsøke å få med meg mer av Skien, Gjerpen og Eidanger også etterhvert.

 

Noe av det artigste er å finne ut hvordan folk forflyttet seg innenfor dette området.

Ja, det er mulig jeg er litt mindre effektiv med min registrering av data. Som oftest konsentrerer jeg meg om en kirkebok (eller annen kilde), og lager en rapport over alle i min database som teoretisk sett skal kunne gjennfinnes i den kirkeboka; og så går jeg systematisk gjennom hver enkelt person og leter opp hans/hennes innførsel i kirkeboka. Jeg bruker samme fremgangsmåte for de fleste andre kilder.

 

En annen ting som jeg synes er gøy er og analysere disse dataene; finne ut litt mer om personen, familie- og leveforhold, forflytninger, som du sier, og andre elementer som går litt dypere.

 

En ting er sikkert; med den konstante strømmen av digitaliserte primærkilder som velter ut fra Digitalarkivet så er det mer enn nok og sysle med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i allverden holder du styr på 220000 personer? Jeg har jobbet i snart 15 år med min lille database og har "bare" rundt 5100 personer. Og jeg synes det er mer enn nok å sysle med! :)

 

Kanskje ett lite sidespor; men det skulle vært gøy og vite hva folk flest registrerer. Jeg har satt meg som mål og registrere alle etterkommerne etter mine tippoldeforeldre, samt alle mine forfedre og disses søsken og ektefeller (men ikke ektefellenes forfedre). Jeg tar, for eksempel, ikke med etterkommere av søskener til mine direkte forfedre dersom disse er lengre tilbake enn mine tippoldeforeldre.

 

Men selv med ett så lite omfang synes jeg det er svært tidkrevende og registrere primærkilder om alle personene primærkilder er tilgjengelig for. Jeg kan bare tenke meg hvor stort ett slikt prosjekt må være når man snakker om anetrær i 10000 eller 100000 personers-klassen.

 

Noe av rotet mitt oppsto fordi jeg ikke tok med søsken til mine direkte forfedre! Jeg synes det ble så mange personer, men det var ikke så lurt tenkt. Et sted på 1700-tallet var det to søstre som hadde barnebarn (tror jeg det var) som ble foreldre til to som gifta seg. Barnebarna var ikke gift med hverandre altså. Da blei jo noen oppført to ganger bakover. Og så hadde jeg en som var gift to ganger, og jeg så ikke at det var samme dama. Barna hennes fra forskjellige ekteskap blei to greiner som gikk sammen igjen etterhvert. Det er ikke søskenbarn-ekteskap dette her, da hadde jeg jo oppdaga det litt før, men jeg tror jeg blir nødt til å operere med søsken for å unngå dette igjen. Farmor og farfar er visst også fem-menninger eller noe slikt. Tydeligvis beslekta gjennom en "ubetydlig person", siden ingen visste noe om dette før etter at de gifta seg (dette har jeg ikke verifisert ennå, min far fortalte det nettopp). De vokste jo opp ganske mange mil fra hverandre, så det var ikke så nærliggende å tenke at de kunne være i slekt.

 

Det er nok viktig å gå sakte fram som du sier. Jeg har mye å rette opp, men ikke noe som påvirker andre etter det jeg kan se. Det er fort gjort å trekke forhasta slutninger når man ikke er så erfaren. Har oppdaga at det godt kan finnes to jenter på samme alder (2 mnd. forskjell) og samme navn på et knøttlite sted... Men tror jeg har lært litt av mine feil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg synes er gøy er og analysere disse dataene; finne ut litt mer om personen, familie- og leveforhold, forflytninger, som du sier, og andre elementer som går litt dypere.

 

 

Etter min oppfatning må jo nettopp dette være poenget. Det blir nærmest en type mikrohistorie. Noen av dere som har lest Le Roy Laduries "Montaillou" forresten? Interessant å få vite om slektsgranskere synes han har gjort en god nok jobb.Jeg likte ikke boka, men det var mest fordi jeg reagerte på at han skrev ting som at søstra til Jaques savna han sårt da han dro for å jobbe i en annen landsby og slikt... Tviler liksom litt på at det sto mye om det i inkvisisjonsprotokollene. Litt på siden dette her, men det er jo regna som en klassiker i kulturhistorien. I den lille landsbyen var det også utrolig mange like navn, noe som gjorde at jeg synes det var vanskelig å få med seg alle sammenhengene. Kildene han brukte var altså inkvisisjonsprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig jeg er litt mindre effektiv med min registrering av data. Som oftest konsentrerer jeg meg om en kirkebok (eller annen kilde), og lager en rapport over alle i min database som teoretisk sett skal kunne gjennfinnes i den kirkeboka; og så går jeg systematisk gjennom hver enkelt person og leter opp hans/hennes innførsel i kirkeboka. Jeg bruker samme fremgangsmåte for de fleste andre kilder.

 

Jeg fant veldig fort ut at å bla seg gjennom ei kirkebok x antall ganger var lite effektivt. Da er det mye bedre å skrive av hele kirkeboka en gang for alle. Ved å dele den med deg på nettet hjelper du også andre. Selv en fritekstavskrift er uendelig mye mer søkbar enn de gamle gotiske kråketærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg er helt enig Anett. Det er det som er poenget. Men det er ikke alle som er av den oppfatningen. Det er ikke alle familiemedlemmer (i min familie ihvertfall) som er interessert i historien. Som oftest er det "hvor langt tilbake" man har kommet nå. Det er noen unntak selvsagt; det er ganske mange i min familie (spesielt i den eldre generasjonen) som har latt meg låne gamle fotoalbumer for å scanne disse og som har tilbrakt utallige timer sammen med meg for å identifisere bilder, fortelle historier, og generelt mimre over tider som forlengst er borte.

 

Så, ja, det er utvilsomt den mere "personlige" delen av slektsgranskingen som er den mest interessante; ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant veldig fort ut at å bla seg gjennom ei kirkebok x antall ganger var lite effektivt. Da er det mye bedre å skrive av hele kirkeboka en gang for alle. Ved å dele den med deg på nettet hjelper du også andre. Selv en fritekstavskrift er uendelig mye mer søkbar enn de gamle gotiske kråketærne.

Du har selvsagt helt rett; min fremgangsmåte er nok langt fra ideell. Det er først nå at jeg føler meg såpass stødig i tolkningen av de gamle "gotiske kråketærne" at jeg føler jeg kan delta i kirkebokavskrifter. Særlig er jo dette aktuelt for steder hvor jeg har veldig mye slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man har havnet litt utenfor det opprinnelige temaet vil jeg komme med en påstand om at dersom man har over 100 000 personer i sin database har man ikke drevet slektsFORSKNING. Vet folk er forskjellige, men jeg tviler på at noen kan rekke over så mye i løpet av et liv.

 

Apropos "gotiske kråketær" håper jeg Leif ikke mente det alvorlig, for jeg er imponert over hvordan folk kunne skrive. Det meste vil jeg kalle skjønnskrift. Unntak finnes, men i hovedsak er det imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er alle uten begrensning på mengder, til og med Legacy, som jeg og har en kjøpt versjon av. Har bare et problem der, jeg forlagt pasord og brukernavn, og legacy har feil E-Mailadresse på meg. Det er jo et kjent problem, at en glemmer passord og brukernavn.

 

Steinar

 

Skulle vært interessant å få vite hva du mener med "til og med Legacy".

Ellers bruker ikke Legacy brukernavn og passord, men du mener kanskje at du har mistet dette til det norske brukerforumet? Akkurat det kan jeg sikkert hjelpe deg med hvis du sender meg en PM med opplysninger om en gyldig e-postadresse.

 

Dette ble også litt på siden av trådens emne, beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "gotiske kråketær" håper jeg Leif ikke mente det alvorlig, for jeg er imponert over hvordan folk kunne skrive. Det meste vil jeg kalle skjønnskrift. Unntak finnes, men i hovedsak er det imponerende.

 

Denne boka var den første jeg skrev av, og denne skrifta kan vel trygt kalles kråketær. Siden har alt annet vært enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka var den første jeg skrev av, og denne skrifta kan vel trygt kalles kråketær. Siden har alt annet vært enkelt :)

Nu må du ikke fornærme kråka! Den e :lol: r sikkert fornøyd med sine tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka var den første jeg skrev av, og denne skrifta kan vel trygt kalles kråketær. Siden har alt annet vært enkelt :)

Det er ikke dårlig og velge en kirkebok fra tidlig av 1700-tallet som første bok du skriver av! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tribalpages.com

 

er det flere og flere som benytter og anbefaler vidre ,etterhvert som stedet blir bedere kjent og ikke uten veldig mange gode grunner. Oversiktelig og greit og fint og legge inn kilder ,flere innstillinger. Søppelpost i hauger slipper man også.

 

Hilsen fra Jan Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg er helt enig Anett. Det er det som er poenget. Men det er ikke alle som er av den oppfatningen. Det er ikke alle familiemedlemmer (i min familie ihvertfall) som er interessert i historien. Som oftest er det "hvor langt tilbake" man har kommet nå. Det er noen unntak selvsagt; det er ganske mange i min familie (spesielt i den eldre generasjonen) som har latt meg låne gamle fotoalbumer for å scanne disse og som har tilbrakt utallige timer sammen med meg for å identifisere bilder, fortelle historier, og generelt mimre over tider som forlengst er borte.

 

Så, ja, det er utvilsomt den mere "personlige" delen av slektsgranskingen som er den mest interessante; ihvertfall for meg.

 

Ja, et bilde sier jo mer enn tusen ord sies det. Jeg har også fått noen gamle bilder, og har egentlig vært ute litt i siste liten. Mamma husker ikke NOE av det hennes mor fortalte henne, og pappa som har bedre hukommelse har ikke fulgt så nøye med. Mormor fortalte jo masse da jeg var barn, men det blir litt lite håndfast. Skal i alle fall karre til meg det jeg kan av bilder mens det er mulig å finne ut hvem det er - nå for tiden har vi jo fordelen med at vi kan scanne slik av man ikke trenger å sloss om bildene. Fikk vite i går at brudebildet av mine besteforeldre ligger i et hemmelig rom i det fraflyttede huset bestefar bodde med kone nr. to, håper bare mamma kan klare å komme seg inn der og sikre seg bildet. Nå skal jeg ikke spore av mer... Bilder er noe jeg er veldig opptatt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

har selvfølgelig ikke fulstendig boversikt over alle 200000 men har jobbet med det og har hele tiden før jeg begynte hørt historier fra min mor om at den og den var vi i slekt med . for det meste på hennes farsside. (Trondenesområdet)

 

Er man heldig så kan jo familiens historie knytte seg til historien i området, dvs at ens forfedre har hatt enten politisk eller andre verv, gårder etc.

 

så et lite tips til foto registrering.

Har og arbeidet på museum med fotoregistrering, og lært opp nye i fotoregistrering. Der kjøpte jeg poser (laget av bomull for filmer) for å lagre familiens gamle filmer i. Siden filmer på 20 - 50 tallet mang gang er nitratfilm så er det en fordel at de lagres enkeltvis. (de er faktisk selvantennene under spesielle forhold, hvis de blir liggende sammen i en bunke.) skal man registrere fotografier er det en fordel å gjøre dette i en katalog, med nr på hvert bilde/film.

Med dagens kameraer er det jo greit å fotografere bilder som en ikke har film av pluss skannere etc. Nå er jo selv fimskannere blitt så billig at en har rår til å kjøpe en selv.

Mange ganger er det i området en eller flere som har en samling av historier om de som bor i området, da er det en fordel å ta med en liten diktafon, som tar opp det som blir sagt og når en snakker om bildet nevnet det nr. det har i ditt eget system. Det finnes utstyr som nå koster fra ca 200,- som kan ta opp flere timer med lyd. (søk via www.hardware.no så slipper jeg å reklamere for en enkel butikk ) de er så små at folk glemmer dem etter kort tid og snakker fritt om bildene.

 

eller er jo en linjert bok grei å ha siden data i mange tilfeller blir litt treg i en samtale, lett å miste oversikten. PC er jo greit å ha med slik at en kan se på aneoppsett etterslekttre etc mens en samler opplysninger. Opplysningene er mange ganger litt springende, derfor er alle tre tingene (papir/lyd/pc) greie å ha samtidig. Man må bare rydde i systemet etterpå.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anett, dersom du har noen problemer på Geni, trenger hjelp til å slå sammen profiler av samme person, eller helt andre ting. Ta kontakt med med meg: Jeg på Geni så skal vi sikkert få til noe.

 

Jeg vil anbefale å bruke et offline slektsprogram i tillegg til Geni. Geni er pr. idag for dårlig, (det samme gjelder alle de andre online slektsprogrammene) til å være ditt eneste slektsprogram. I tillegg baserer Geni seg på gedcom for export (import for tiden ikke tillatt) noe som ikke får med seg all informasjonen i en slektsdatabase.

 

Jeg har brukt Brother's Keeper siden den var i DOS-versjon, og den fungerer for meg ennå. Har sine mangler, men er veldig enkel i bruk og koster bare $45 for evigvarende tillatelse for full bruk, inkludert gratis nedlasting av oppdateringer. Grått og kjedelig å se på, men det er ok for meg.

 

Ellers så har ordet kilder blitt nevnt. Vil bare si at kilder for hver en eneste opplysning i databasen på hver en eneste person, levende som død, er utrolig viktig. Så registrer kildene i databasen(e) dine.

 

Hilsen

Remi Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Brother's Keeper siden den var i DOS-versjon, og den fungerer for meg ennå.

 

Jeg håper du har gått bort fra DOS-versjonen i hvert fall ;) . Den versjonen var en del mer begrenset enn de senere windows-versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

".. grått og kjedelig ..." skriver Remi om Brother's Keeper, men jeg vil heller si at det er nøytralt, uten forstyrrende og blinkende farger, som ... for meg ... bare virker distraherende. Jeg prøvde ut noen slike sprelske programmer først, men kom til at jeg ønsket et noe mer 'voksent' program. Jeg har ikke angret på det.

 

Eventuelle mangler (som ikke jeg har oppdaget) og ønsker for funksjonalitet kan også innrapporteres til programutvikler John Steed og blir rettet opp ... hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.