Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan gå frem når man lager et slektstre?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Det positive med Brother's Keeper er at det er et solid program med et unikt norsk support/brukermiljø. Brukergrensesnittet er ikke av de positive sidene etter min subjektive mening, selv om man alltids kan argumentere for det slik Marianne gjør. Det ser jo ikke bare gammeldags ut, det ville sett gammeldags ut for 15 år siden. Det er ikke alt som var bedre før i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Hilde Rossing

    4

  • Arild Kompelien

    5

  • Ken V. Nordberg

    10

  • Anett Ytre-Eide

    24

Anett, dersom du har noen problemer på Geni, trenger hjelp til å slå sammen profiler av samme person, eller helt andre ting. Ta kontakt med med meg: Jeg på Geni så skal vi sikkert få til noe.

 

Jeg vil anbefale å bruke et offline slektsprogram i tillegg til Geni. Geni er pr. idag for dårlig, (det samme gjelder alle de andre online slektsprogrammene) til å være ditt eneste slektsprogram. I tillegg baserer Geni seg på gedcom for export (import for tiden ikke tillatt) noe som ikke får med seg all informasjonen i en slektsdatabase.

 

Jeg har brukt Brother's Keeper siden den var i DOS-versjon, og den fungerer for meg ennå. Har sine mangler, men er veldig enkel i bruk og koster bare $45 for evigvarende tillatelse for full bruk, inkludert gratis nedlasting av oppdateringer. Grått og kjedelig å se på, men det er ok for meg.

 

Ellers så har ordet kilder blitt nevnt. Vil bare si at kilder for hver en eneste opplysning i databasen på hver en eneste person, levende som død, er utrolig viktig. Så registrer kildene i databasen(e) dine.

 

Hilsen

Remi Pedersen

 

Takk for tilbudet. Ja, jeg har nå RootsMagic. Det som er veldig dumt med meg og GENI er at jeg første dagen sa ja til en sammenslåing som går tilbake til 1200-tallet. For min del av slekta blir det vel sånn ca riktig, men det irriterer meg at en av stammødrene mine er mor til en konge og en prinsesse. Hun var jo etter det jeg skjønner en av to kandidater. Dette var noe jeg ikke så før etter at jeg hadde slått sammen trærne. Det er jo sikkert hundre andre involvert i dette her, og jeg kommer meg vel ikke løs. Fant i alle fall ikke noe sted jeg kunne "skjære over greina", men det finnes kanskje en måte?

 

Ang. sammenslåing så viste det seg at det jeg trodde var EN dame faktisk var TO. De het det samme og var i samme generasjon på et lite sted, så jeg trodde det var to ekteskap med i bildet. Kildegransking er det jeg holder på med nå. Fikk lagt inn noen linker til folketellinger og kirkebøker, men fikk litt problmer, da det var en forsinkelse inne i bildet. Det så ut som jeg ikke fikk registrert kilden, og så var den der plutselig 5 min. etter. Vet ikke om dette har med GENI eller mitt trege nett å gjøre?

 

Regner med ting går bedre når jeg blir bedre kjent med de forskjellige programmene også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.