Gå til innhold
Arkivverket

Torstein Halvorsen Songeeie/Songesaga


Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Med fare for noe repetisjon fra det gamle forum: Jeg jakter fortsatt på opphavet til en av mine aner; Torstein Halvorsen Songesaga/Songeeie i Holt AA.

 

Han ble 16/9/1804 gm Ingeborg Pedersdatter Øygarden (1784-1863). I 1811 fikk de min tt-oldefar, Ole Torsteinsen (Songesaga).

 

FT 1801 mangler for Holt. Så blir det å lese i kirkebøkene. Jeg har ikke funnet Torsteins fødsel, men han dør 25/10/1827 "52 5/6 aar" gammel. Han kan da være født omkring 1775.

Kan det være ham som blir konfirmert i 1794 her? Hva er det som er skrevet under krussedullen? (Se på høyre side, langt nede...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krussedull er vel et litt uvørent uttrykk for et ord som jeg ikke forstod........

Men er denne Torstein Halvorsen Vassenden aktuell som kandidat for meg, eller er han brukt opp til noe annet? Kjenner du hans historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet noen Torstein Halvorsen døpt i Holt i rett tidsrom (ca. 1775-1778). Antakelig har han (og foreldrene) vært tilflyttere. Det er imidlertid ikke usannsynlig at konfirmanten i 1794 er identisk med din ttt-oldefar. Vassenden var husmannsplasser helt i sørenden av Ubergsvannet (dvs. på grensa mellom Holt og Vegårshei), der det var mye gjennomtrekk av folk. Kanskje kom han fra Vegårshei?

 

Ellers antar jeg "krussedullen" du tenker på er stedsangivelsen for min tt-oldefars bror (Herman Johannessen), som er konfirmanten foran i lista. I så fall står det "Wket" - en forkortelse for Werket, altså Næs jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krussedull er vel et litt uvørent uttrykk for et ord som jeg ikke forstod........

Men er denne Torstein Halvorsen Vassenden aktuell som kandidat for meg, eller er han brukt opp til noe annet? Kjenner du hans historie?

 

Nei, jeg kjenner ikke hans historie - men, som sagt, han bør være en aktuell kandidat. Vi får lete litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å forlede deg til unødvendig merarbeid: Jeg har nå surfet gjennom døpte i Vegårshei 1775-1778 uten å finne ham. Også andre sogn i nærheten kan jo være aktuelle, først og fremst Gjerstad og Søndeled. Jeg vil også anse Åmli som et aktuelt sted å lete. De sørligste gårdene (Furland, Imeland) ligger tett opp mot grensa til Holt/Nes verk-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i alle fall ha mange takk, og slippe noen som helst slags skyld....!

 

Jeg søkte i Egil Fianes Frolandsbøker (bokhylla.no), og der dukket "Songeeie" opp en plass. (Gjermund Halvorsen Songeeie - likeetter 1800) Vet du om der er sted i Froland med dette navn? Evt. om der er mulig "arbeidsvandring" mot holt derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eliminasjonsmetoden/second opininon: Nr 29 til venstre her kan vel ikke leses som Torstein?

 

Nei, der står det nok Torgius.

Ellers var det nok noe flytting mellom Froland og Holt, men jeg tror vel at Songeeie i denne sammenheng gjelder Songe i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nok en gang på noen av fadderne for Torstein Halvorsen Songeeies og Ingeborg Pedersdatter Øygardens barn - men finner stort sett bare personer med tilknytning til hennes slekt. Et interessant unntak er en Halvor Olsen som er fadder ved sønnen Peders dåp 8/6 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg en festekontrakt mellom Torsten Halvorsen og enka etter Søren Aasuldsen Songe på en plass under Songe i Holt. Den er datert 13/9 1803. I panteregisteret (prot. nr. 4) for Holt sorenskriveri (Holt, Dypvåg og Flosta tinglag) er hovedinnholdet gjengitt slik (fol. 28b):

 

"1803, den 13de Sebtembr haver Enken efter Søren Aasuldsen Songe bortfæstet en Plads under denne Gaard for livstid til Torsten Halvorsen og Hustrue imod 6 dl(?) aarlig leie".

 

Så er det en henvisning til den fullstendige kontrakten i panteboka, prot. nr. Sa, fol. 199 (i praksis 200).

Lenke: Songe 1803

 

Som du ser, er ikke skriften av de tydeligste, og jeg kan ikke se at det står noe der om hvor Torstein kom fra. Det er for øvrig litt oppsiktsvekkende at dette er en kontrakt Torstein inngår sammen med sin "Hustrue", all den tid han giftet seg med Ingeborg Pedersdtr. Øygarden først et år etter dette (16/9 1804). Vet du om han hadde vært gift tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha "myst" litt mer på teksten i festekontrakten, ser jeg nå at Torsten Halvorsen omtales som ungkar - og at han inngår avtalen med Søren Aasuldsens enke "for sig og sin tiltænkte Hustrues levetiid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg nok har gjentatt en del fra den gamle tråden.

Jeg har ellers forsøkt å lete etter et mulig skifte etter Torstein Halvorsen, uten så langt å lykkes. Den aktuelle skifteprotokollen er dessverre ikke indeksert, så det blir å bla seg framover side for side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ad 12:

Tja, er han for gammel? 1774 ligger innenfor det alders-spennet jeg har tenkt. Vår eneste (?) kilde er vel "52 5/6" når han dør i 1827, og det tilsier - ved kildetro kalkulasjon, fødselsår 1775.

 

Her er "Tromøy-Torstein Halvorsen Songe" i 1801: Han er jo i alle fall ugift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig oppsummering:

 

Vi har altså da to mulige kandidater, som vel utelukker hverandre gjensidig:

 

1. Torstein Halvorsen Songe, f. 1774 i Tromøy sogn. Bor ugift samme sted i 1801.

 

2. Torstein Halvorsen Vassenden, konfirmert 16 år gammel i Holt 1794 (dvs. med anslått fødselsår ca. 1778 - ikke funnet døpt i Holt).

 

Og Torstein Halvorsen Songeeie dør altså i Holt på slutten av året 1827, 52 5/6 år gammel (dvs. f. ca. 1775).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det! Der var hans konfirmasjon også.

 

Jeg går videre med mine pantebokfunn, for i 1845 er det innført noen "avlysninger" i panteboka for Holt sorenskriveri - så vidt jeg forstår - av pantegods med referanse til skiftet etter Torstein Halvorsen Songeeie (http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17840&uid=ny&idx_side=-379 , begynner nederst, høyre side).

 

Ut fra det som står der, må skiftedatoen revideres. Skiftet etter Torstein ble sluttet 18. november 1828, så jeg har da lett på feil sted. 12. januar 1829 er tinglysningsdatoen. I innførselen fra 1845 er parter i følgende gårder/plasser nevnt: Nævestad, Næsrødning og Pladsen Songesauge under Gaarden Songe. I hvilken sammenheng disse partene kommer inn, er jeg foreløpig usikker på. Nå leter jeg først og fremst etter skiftet. Håpet er jo da at det der kan være omtalt personer som kan hjelpe oss til å nærme oss Torstein Halvorsens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.