Gå til innhold
Arkivverket

Torstein Halvorsen Songeeie/Songesaga


Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter Torstein Halvorsen Songeeie er nå funnet! Det er på flere sider, så foreløpig legger jeg bare en lenke til det her: Skifte 18/11 1828

 

Så får vi studere detaljene etter hvert og se om vi blir noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at Torstein Halvorsen eide noe i Songesaga - der var det snakk om leie/feste. Men han eide altså 1 ksk i Nævestad og 1 1/2 ksk i Østre Nes' Rønning (senere kjent som Stea). Ifølge Holtsboka satt sønnen Thor Torsteinsen med disse eierpartene i 1838. Kan Torstein Halvorsen ha hatt slekt på en av disse gårdene? Her kan det forresten legges til at det var mange slektsforbindelser mellom Songe, Nævestad og Østre Nes.

 

Og hva med den Anders Torsteinsen (1768-1853) som var bosatt på plassen Langemyr u/Songe. Har vi vært borti ham? Torstein-navnet er såpass sjeldent i Holt i dette tidsrommet at det er grunn til å mistenke ham for å være en slektning av Torstein Halvorsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen notater jeg gjorde om konas skifte: Ingeborg eide ett kalveskinn i Nævestad i 1838. Ved oppgivelsesskiftet 15/6/1846 eier hun 1 kalveskinn (ny skyld 1 ort 20 skilling) i Nævestad og 1 1/2 kalveskinn (2 ort 8 skilling) i østre Næs. I tillegg eier hun vånings og uthusbygninger på festet grunn på Songe. Ved oppgivelsesskiftet i 1846 blir Ole Thorstensen nevnt som eldste gjenlevende sønn. Ole skal ha besøkt familien påsken samme år. Boets verdier overføres til Thor Thorstensen, som også påtar seg ansvar for gjeld og å forsørge sin mor. Det kan virke som om Thor har bestyrt "boet" for sin mor allerede. Tross boets verdier beskrives det som et falittbo. Skiftet ble tinglyst 8. august 1851. (Pantebok nr. 11 for Holt sorenskriveri 1843-1853 fol. 648b)

 

Vedlegger også foreløpig utskrift av Torstein Halvorsens nærmeste etterslekt, så langt jeg pt er kommet. Der er flere av barna jeg har lett tilgjengelige opplysninger fra bygdebøker mv - som foreløpig ikke er benyttet.

 

20110228 Torstein Halvorsen Songesagas etterslekt - jve.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med den Anders Torsteinsen (1768-1853) som var bosatt på plassen Langemyr u/Songe. Har vi vært borti ham? Torstein-navnet er såpass sjeldent i Holt i dette tidsrommet at det er grunn til å mistenke ham for å være en slektning av Torstein Halvorsen...

 

Jeg tror vi glemmer Anders Torsteinsen i denne sammenheng. Etter litt "surfing" i et par kirkebøker for Holt ser jeg at han flyttet litt rundt med familien på flere husmannsplasser i østre del av Holt. Antakelig var han fra Froland og hadde brødrene Torstein og Salve Torsteinsen.

 

Ellers var det jo et interessant notat du lenket til i forrige innlegg. Når det gjelder gårdpartene i Nævestad og Østre Nes (Stea), er det mulig de ble erhvervet av Torstein Halvorsen ved kjøp. De ar de jo mindre interessante i en "opphavs"-sammenheng, men jeg er ikke sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg tror ikke du finner mer enn det du allerede vet i tilleggsbindet heller. Fordelen med Svensens bok, er at han har med en del informasjon i innledningen til hver gård (fra matrikler, lensregnskaper, folketellinger m.v.), slik at eierskapshistorien kommer tydeligere fram. Det står av og til ting der som en ikke finner i de etterfølgende (ofte feilaktige/unøyaktige) slektsoversiktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal Svensen få hvile.

 

De notatene jeg refererte skrev jeg inn i slektsdatabasen for mange år siden. Mener at det bygde på avskrifter i lokalia-mappen på arkivet i Arendal. Men vi pusser akkurat nå opp soverommet, og vi har malt oss ute fra loftstrappa - der jeg må gå for å finne disse papirene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo - mens du har malt papirene dine inne - trekke fram nok et dokument som omhandler Torstein Halvorsen, nemlig skjøtet på det ene kalvskinnet i Nævestad. Det finner du i panteboka (se videre referanser i lenken): Nævestad

 

I registeret til panteboka finnes følgende innførsel:

"1810 den 5te Martii har Lars Olsen Nævestad solgt til Torsten Halvorsen 1 Kskd. i samme Gaard for 530 Rd. paa de Vilkaar som Skiødet omformælder(?), der er tingl. 26te Juni 1810". I margen er det anført at salget gjelder løpenr. 997.

 

I skjøtet er kjøperen kalt Tosten Halvorsen Songe, så vi kommer ikke nærmere opphavet hans der heller. Når det gjelder salgsvilkårene, mener jeg det bl.a. står noe om at Lars Olsens "gl. Fader og Moder" skal få bo i husene så lenge de lever.

 

Dette kalvskinnet i Nævestad hadde for øvrig Lars Olsen kjøpt av Henrik Carstensen i Risør (jernverkseieren, kjøpmannen og Eidsvollsmannen) 14/4 1806. Antakelig var det snakk om innløsning av en pantsettelse fra 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare takke deg igjen, Oddbjørn. Du er til stor glede!

 

Jeg har jo oppfattet Torstein som en plassemann (som dog fikk tilgang til noen små parseller/eierandeler) som hadde plikts og leilighetsarbeid rundt forbi, og sikkert på saga på Songe... Men dette er et inntrykk, en antakelse, så kanskje kan kildene si mer om hans arbeid/livssituasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "plassemann" å være virker skiftet etter ham ganske omfattende, men det ser vel ikke ut til at oppsummert aktiva likevel var så mye å slå i bordet med. Skriften er en utfordring, men jeg skal studere teksten litt nærmere. Oversikten over hvem som hadde gjeld til ham og hvem han hadde gjeld til kan jo gi en del informasjon om livet hans, selv om vi ennå ikke har løst "gåten" omkring opphavet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, gikk nå gjennom det nymalte rommet i stummende mørke. Men, akk og ve, de papirene jeg håpet på ligger ikke i mappa mi merket "Holt". Da må jeg lete både her og der. Men jeg fikk da bekreftet at malingen ikke er helt tørr ennå.... Jeg får se videre i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med malinga!

 

Jeg kan jo i denne omgang bare ta med de opplysningene fra skiftet som du jo allerede kjenner - nemlig oversikten over arvingene, samt den litt interessante opplysningen at Torstein Halvorsen her er omtalt som "Gaardebruger" og ikke husmann:

 

....ved Døden afg. Gaardebruger Thosten Halvorsen der haver efterladt sig Enken Ingeborg Pedersdatter og (deres med ....) i Ægteskab sammenavlede Børn der af Kjøn og Alder ere følgende:

1. Sønnen Peder Tostensen 21 1/2 Aar gammel -

2. do. Ole Taarstensen 16 3/4 do.- 5. Sønnen Torje Tostensen 9 3/4 Aar gl.

3. do. Thor Tostensen 14 1/2 do.- 6. Datteren Anne Tostensdatter 6 do.-

4. do. Halvor Torstensen 12 do.- 7. do. Gurine Torstensdatter 3 3/4 do.-

8. Datteren Anne Tostensdatter den yngre 1 Aar gl. - Alle hjemme hos Moderen.

 

Som verge for de umyndige barna var oppnevnt "Thor Pedersen Ødegaarden under Gaarden Soelberg" (som altså var enkas bror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se hvordan to jenter døpes nær i tid, begge med navnet Anne Torstensdatter......

 

Hm. Det var pussig.

 

Jeg må ellers ile til med en korreksjon når det gjelder vergemålet ved skiftet etter Torstein Halvorsen. Thor Pedersen Ødegaarden var ikke "Lavværge" for de umyndige barna, men for enka Ingeborg Pedersdatter. Barnas verge var en Torje Gunsteensen øster (eller øvre) Næs, og et par setninger (som er vanskelige å tolke) peker i retning av at han muligens ikke var fra Holt. Jeg kan ikke umiddelbart plassere ham - i hvert fall ikke i noen slektsforbindelse med Ingeborg. Kan han ha vært en slektning av Torstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Torje Gunsteensen var nok ingen slektning av Torstein Halvorsen. Det viser seg at han var svoger til Ingeborg, gift 18/6 1797 i Holt med Ingeborgs søster Birte Pedersdatter Ødegaarden Solbergeje. De bosatte seg på Østernes u/Fjebu i Søndeled, der Torje drev som båtbygger. Tilsammen fikk han og Birte minst 8 barn i perioden 1799-1821, alle døpt i Søndeled. Torje var født på plassen Svartekjær u/Valle i Holt i 1765 som sønn av Gunstein Torjesen Valle-eie og Ingeborg Albretsdatter. Da han giftet seg med Birte, var han bosatt på plassen Bråten u/Valle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden , men Torje Gunstensen og Birte Pedersdatter er tippoldeforeldre til min mor. Deres datter Ingeborg Torjesdatter f ca 1804 gift med Lars Mikkelsen Fidjesund f ca 1798. Og nå fikk jeg god hjelp til å finne mer ut om den grenen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte tidligere at jeg hadde noen avskrifter av eiendomsdok omkring Songesaga. Jeg må innse at jeg ikke finner dem. Enten dukker de opp en gang, eller så må jeg oppsøke arkivet i Arendal på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg i hvert fall tror vi kan være nokså sikre på, er at Torstein Halvorsen var innflytter til Holt - enten alene eller sammen med foreldre. Det blir konfirmert noen få Torsteinssønner og Torsteinsdøtre i Holt i 1790-åra. Den eneste av disse jeg har funnet dåpen til, er Kirsten Torstensdatter Skjerkholt (f. 1777) - født utenfor ekteskap med Kirsten Olsdtr. Skjerkholt som mor og "En Væstænding, Thosten Andersen" som far. Flere barn født utenfor ekteskap i Holt i samme periode har forresten en "Væstlænding" som oppgitt far.

 

Begrepet "Væstlænding" ble brukt nokså vidt. Han behøvde for eksempel ikke ha kommet lenger vestfra enn Birkenes! Torstein-navnet var nok vanligere lenger vest, så det er jo en mulighet for at Torstein Halvorsen også var "Væstlænding". Dersom han er identisk med konfirmanten fra 1794, kan han jo ha kommet til Holt i forbindelse med de såkalte "barnevandringene".

 

La meg forresten også ta med at det blant mine egne Holt-aner fra siste del av 1700-tallet er noen vest-telemarkinger. Jeg har sett at det var et lite tilsig til kystbydene i Aust-Agder fra bl.a. Fyresdal, Nissedal, Kviteseid og Vinje.

 

Jeg kaster ikke ut disse spekulasjonene for å være "vanskelig", men denne karen ser jo ikke ut til å ha slektninger i nærheten av seg, så søket bør nok utvides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom disse dokumentene var fra pantebok/panteregister, ligger de vel også her i DA.

 

Javisst, men disse var transkribert og (hvis jeg ikke husker feil) maskinskrevet. Men umulig er det vel ikke å finne dem på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er to avskrifter (lagt på min egen side pga opplastingsplassbegrensninger her):

 

1803 Festeseddel Songesaga i Holt

1851 Skiftedokument Songesaga i Holt

 

Disse kaster nok ikke umiddelbart nytt lys over opphavet til Torstein, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der var dokumentavskriftene! Dessverre ser det ikke ut til at de inneholder opplysninger som bringer oss nærmere Torstein Halvorsens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er dessverre ikke kommet nærmere noen identifikasjon av Torstein Halvorsens opphav, men jeg snublet over litt interessant informasjon om en annen kar vi så vidt har vært innom her i tråden: Anders Torsteinsen, som bodde på plassen Langemyr under Songe. Jeg har ikke funnet noen direkte kobling mellom Anders Torsteinsen og Torstein Halvorsen - men begge må ha vært innflyttere (omtrent samtidig), og Torstein er jo ellers et uvanlig navn i Holt.

 

Jeg "roter" stadig rundt i min egen slekt på Nes Verk, og har i det siste sett litt nærmere på plassene Flaten og Roa - der etterkommerne etter sagmester Erik Henriksen holdt til. Jeg oppdaget da at ei av døtrene til Erik Henriksen og Annikken Eriksdatter - Anne Marie Eriksdtr. (f. 1780) - i 1804 giftet seg i Holt med en Salve Torsteinsen Lindhom fra Fjotland sogn i Vest-Agder. De fikk sønnen Torsten Salvesen samme år i Holt - men flyttet så til Fjotland, der de fikk flere barn. I dag sjekket jeg både bygdeboka for Fjotland av Johan Jerstad (1949) og boka Kvenåsen krets i Fjotland (1980) av Per Seland. Det viste seg da at Salve Torsteinsen var bror til før nevnte Anders Torsteinsen Songeeie (som for øvrig heter Ansten Tostensen i Fjotlands-bøkene). Grunnen til at disse brødrene tok seg den lange veien til Holt, er interessant: De var engasjert som tømmerhoggere.

 

Når jeg nå trekker dette fram igjen, er det for å antyde at Torstein Halvorsen godt kan ha hatt en parallell bakgrunn - og at han gjerne kan ha kommet fra vestre Vest-Agder. Kanskje f.eks. Fjotland kan være et sted å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette er jo spennende. Jeg er vel egentlig vant til å rulle opp slekt fra nyere til eldre, altså finne kilder i Holt først og så bakover. Men her kan man jo teste ut litt. Men hvordan få dette bekreftet på 1700-tallet i vest?

 

Det er et interessant poeng at Torstein Halvorsens sønn, Ole Thorstensen ble gift med ei jente "vestfra", Åseline (Lina) Abrahamsdatter Hagen - f 1807 i Lyngdal - d 1873 i Risør.

 

Kort svar og jakt nå fordi jeg jobber på pc via mobiltelefon......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.