Gå til innhold
Arkivverket

Klara Olea Birgitte Tyrhaug f. ca. 1887


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

I 1912 bodde Hilmar Arntsen (f. 1886 i Sortland) og kona Klara Olea Birgitte Tyrhaug på gården Kvalsaukan, da fikk de sønnen Ottar Charles, som blei døpt året etter. Opphavet til Hilmar har jeg, men ikke til Klara. Hun var født ca. 1887, ifølge kirkeboka (ved dåpen til sønnen). Navnet Tyrhaug finnes på Smøla, kanskje også andre steder, men så langt har jeg ikke funnet fødselen hennes. Jeg har heller ikke funnet giftemålet.

Ekteskapet med Hilmar blei oppløst før 1920, da gifta Hilmar seg på nytt. Klara må ha forlatt Sortland kort etter dåpen av sønnen, for hun står ikke i noe valgmanntall fra 1913 eller seinere.

Spørsmålet mitt i denne omgangen er: Hvem var foreldrene til Klara, og hvor blei hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Olea i Hammerfest er truleg den rette personen. I følge mine kjelder vart Olea (Lea) Marie Olsdotter Thyrhaug f. 25. mai 1887 i Hasvik (Sørøya) og vart gift 6. april 1912 i Ingøy kyrkje med Hilmar Arntsen, f. den 16. april 1886 på Sortland. Olea vart skild frå Hilmar og fekk ny ektemake i Johan Sverdrup Steigberg født den 22. juli 1885 i Steigen. Olea hadde to born i første ekteskapet og tre i andre. Ho har ei sonedotter som har vore ganske ivrig deltakar her på forumet tidlegare. Synes å hugsa at deler av farslekta hennar, dvs. Oleas farsslekt har vore debattert tidlegare her også. Thyrhaugnamnet kjem frå Smøla som Johan trur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende - takk til alle sammen! Finn, du nevner to barn i første ekteskapet. Jeg veit som nevnt bare om Ottar, har du navnet på det andre barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre barnet til Hilmar var etter det eg har fått opplyst, Laila f. 1914. Det er muleg ho døydde som barn. Eg har i alle fall ingen ytterlegare opplysningar om henne.

 

Elles ser eg at det er litt ulikt kva gjeld opplysningane om kona til Hilmar. Både namn og fødselsdato avvik litt, men det kan neppe vera tvil om at det er same person. Eg trur at det var nokon frå slekta som gav meg opplysningane om namn og fødselsdato. Giftemålet fann eg sjølv ut frå ein lånt mikrofilm av kyrkjeboka for Ingøy.

 

Etter initiativ frå Edith Gamst Landsem og Ruth Gamst Dullum greidde eg litt ut om Thyrhaugslekta frå Hasvik for 16 - 17 år sidan. Foreldra til Olea (Lea) var Ole Brynjulfsson Thyrhaug f. 14. mars 1853, Børset i Rindal på Nordmøre og Anna Margrethe Killengreen Karlsdotter Bull f. 23. juli 1859 i Hasvik på Sørøya i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn, du har så avgjort funnet rett person - Hilmar har korrekt etternavn og fødselsdato. Jeg skal undersøke om Laila kan være gravlagt i Sortland. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea (Olea) er min bestemor. Hennes datter Laila bor/bodde i Hammerfest. Jeg har truffet henne en gang, for ca 4 år siden, på et sykehjem i byen. Dessverre var hun ikke helt klar, men ellers i fysisk god form. Jeg er usikker på om hun lever ennå. Laila var ikke gift eller hadde barn.

 

Når det gjelder årsaker til min bestemors skilsmisse så vet jeg ingenting. På den tiden var det velet fåtall som skilte seg. Er takknemlig dersom noen har opplysninger.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete!

 

Jeg lurer på om dere nå har funnet opphavet til Oleas mormor, Clara Emilie Hagerup som angivelig skulle være født i Drammen i 1829. På den tiden da jeg arbeidet med dette var det lite/ingenting av skannet materiale å finne på nett, så jeg gjorde ikke noe særlig forsøk på å finne henne. Men jeg husker det var noen spekulasjoner i familien omkring hennes opphav.

 

Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er her noen som kjenner noe til Tulla Tyrhaug? Tror hun het Anna, og jeg tipper hun var født rundt 1920.

 

Har ei Anna Kristine Jensdatter Thyrhaug f. 11. januar 1919 i Hasvik gift Knædal, men har ingen opplysninger om at hun ble kalt Tulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea (Olea) er min bestemor. Hennes datter Laila bor/bodde i Hammerfest. Jeg har truffet henne en gang, for ca 4 år siden, på et sykehjem i byen. Dessverre var hun ikke helt klar, men ellers i fysisk god form. Jeg er usikker på om hun lever ennå. Laila var ikke gift eller hadde barn.

 

Når det gjelder årsaker til min bestemors skilsmisse så vet jeg ingenting. På den tiden var det velet fåtall som skilte seg. Er takknemlig dersom noen har opplysninger.

 

Grete

 

Jeg veit heller ikke årsaken til skilsmissen, bare at de blei skilt en gang mellom 1913 og 1920. Laila kan være født i Sortland, men er ikke døpt der. Veit du hvor det blei av hennes eldre bror Ottar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Anna Kristine Jensdatter Thyrhaug f. 11. januar 1919 i Hasvik gift Knædal, men har ingen opplysninger om at hun ble kalt Tulla.

Takk, Finn! Vi går ikke videre her, men tipper at det er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til Finn; Leas mormor, Clara Emilie/a Hagerup, ble født 09.02. i 1827, du finner henne døpt i Bragernes Kirke. Hennes foreldre er Hans Christopher Adolph Hagerup og Birthe Larsdatter. Hans Hagerup virket som batallionskirurg, men uten å ha tatt avsluttende medisinsk eksamen...

 

Anna (Tulla) som Marianne etterspør er Leas niese, og den som Finn viser til.

 

Finn: Usikkerhet om Clara H. sitt opphav er ukjent for meg, send meg gjerne en privat mail vedr. dette.

 

Johan: Ottar (min onkel) har jeg aldri møtt. Han var gift, har en datter og bodde i Tromsø. Mener å ha hørt at han døde rundt 1990.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottar giftet seg 31. desember 1946 i Narvik med Paula Åsheim født i Grane. Han har ei datter født samme året som meg selv :rolleyes:

 

Grete!

 

Nå er det jo lenge siden jeg kikket på denne slekten og mye har nok hendt siden. Jeg husker det var grublet litt på hvorfor hun havnet helt nord på Sørøya og ble gift der. Vet du hvilken Hagerup-slekt hun er av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Johan: Ottar (min onkel) har jeg aldri møtt. Han var gift, har en datter og bodde i Tromsø. Mener å ha hørt at han døde rundt 1990.

 

Kan det være han som dør i Tromsø 06.04.2001? På Gravminner er etternavnet skrevet Andresen, men på bildet av støtta står det heilt tydelig Arntsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk de siste innspillene på nær slekt, som jeg dessverre ikke har respondert på før nå...

 

Fint at Johan har funnet ut når "Lea" sin sønn Ottar døde.

 

Finn: Jeg har også lurt på hvorfor Clara havnet på Sørøya. Jeg var i Hasvik i 2007, da fikk jeg snakket litt med min fars kusine Ruth. Hun hadde hørt at Clara først kom til Hammerfest sammen med en legefamilie. Jeg har prøvd å finne ut av dette, men uten å lykkes. Hun giftet seg med Carl F. M. Bull i 1857 og jeg har bla. lett i KB på innflyttede i årene før giftemålet, både i Hammerfest og i Hasvik.

 

Finn spør hvilken Hagerup slekt hun er fra. Hovedsaklig basert på boka "Slekten Hagerup i Danmark - Norge" av Sofus Elvius, vet jeg følgende:

 

1)Clara Emilie H.( Klara Olea sin bestemor) Hennes foreldre;

2)Hans C.A. Hagerup og Birthe Larsdatter, sønn av;

3)Søren Hagerup (Arendal/Mandal) og Caroline A. Foltmar (f. i København), sønn av;

4)Hans Jørgen Hagerup og Ane Richard, sønn av;

5)Søren Hansen Hagerup og Benedicte Christine Tønder, sønn av;

6)Hans Hansen Hagerup (Kværnes). f. 1664-1697 og Ellen Eilertsdatter Schøller, sønn av;

7)Hans Rickertsen Hagerup og Gjertrud Sørensdatter Remmen.

 

Dette siste leddet er ikke etter Elvius sin fremstilling ( har ikke hans bok her nå), men er hentet fra div. slektssider på nettet. Er usiker på hva som er riktig.

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete for orienteringa om denne Hagerupgreina. Har liten mulighet for å sjekke dette, men trolig er det feil i eldste leddet at Gjertrud skal kalles Remmen. Tror nok helst at hun var datter til sognepresten i Bud, Søfren Andersson. Jeg tror også at den var denne Søfren/Søren som var opphavet til Hagerupnavnet her. Om du søker på Hagerup i søkefeltet oppe til høyre når alle fora er med vil du finne et par debatter om Hagerup på det gamle forumet. Du kan også gå inn på det gamle forumet å søke der, teksten er mest lesevennlig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Er her noen som kjenner noe til Tulla Tyrhaug? Tror hun het Anna, og jeg tipper hun var født rundt 1920.

Hun var søsteren til min bestemor Jenny Erna Thyrhaug (gift Haug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.