Gå til innhold
Arkivverket

Norsk los på det britiske kongeskipet "Victoria and Albert" 1904


Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

Dronning Alexandra av England (mor til dronning Maud) var veldig glad i å fotografere. Sommeren 1904 var den engelske kongefamilien på reise langs Norskekysten i den nybygde yachten "Victoria and Albert". Dette var på linje med de årlige Norgesbesøkene til den tyske keiseren.

 

I en "Christmas Gift Book" som ble utgitt ca 1908 er det endel bilder fra Norge som dronning Alexandra tok, deriblandt et bilde av en los som var med på turen.

 

Er det noen som vet hvem noe om denne losen? Dessverre vet jeg ikke hvilken losstasjon han kom fra, men utfra alderen og det prestisjetunge opppdraget kan det vel være han var en losoldermann?

post-619-0-43949900-1298890320_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ville være lettere å få identifisert losen dersom vi visste hvilken norsk havn som var kongefamiliens første stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det vanskelige... Det er bare noen få bilder fra denne turen i boken og det sies ikke noe om hvilken havn losen kom fra. De var kanskje på vei hjem til England etter det årlige besøket hos familien i København. Jeg gjetter at de seilte nordover langs kysten og inn i de norske fjordene. Da ville det kanskje vært naturlig at losen kom på i Stavanger eller kasnkje Bergen?

 

Her er et bilde fra et sted de var på under samme turen, men jeg vet ikke hvor dette er tatt hen. Bygningene står sikkert ikke lengre, men det kan se ut som en reperbane langs vannet. Noen som kjenner stedet igjen?

 

http://community.webshots.com/photo/fullsize/2492675280100532270vhXVAE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det noen tips. Kongefamilien var også innom Christiania på turen - så kanskje losen gikk på allerede der? Det virker noe usannsynlig at man fikk los allerede i Oslo for å seile i vestlandsfjorder.

 

http://community.webshots.com/photo/fullsize/2959980450100532270fAHQgd

 

De var også innom et sted kalt "Merok" (tror neppe skipet seilte til Meråker...), Geirangerfjorden og Bergen

 

http://community.webshots.com/photo/fullsize/2690755070100532270YfaRZG

 

Boken jeg har bildene fra dekker flere år, og der er også bilder fra årene rett etter at Haakon og Maud overtok tronen i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bokserie med tittel som inneholder los."Den norske los"?Husker ikke navnet nå.Edvard Hagerup var en av dem som skrev i bokserien.Han var (marine)kaptein på båten til Kong Oscar 2 av Sverige.Født 1845.I Oslo,Munkedamsveien 1900-t.Er usikker på om han er den som er avbildet på det britiske kongeskipet.Har aldri hørt at han var på det britiske skipet.Har portrett av ham, men dessverre for stort til å skanne.

 

Ville ihvertfall nevne bokserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar fortalte en gang om keisarlosen inne i Hardangerfjorden og jeg synes det er noe kjent med dette bildet. Skal prøve og finne avisutklippet jeg fikk fra han. Her kommer et tips - google "keisarlosen/keiserlosen" (los for keiser Wilhelm og kanskje også for den engelske kongefamilien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her, og det er jo vanskelig å få slått fast hvem dette var siden vi ikke har annen informasjon enn at han var los på "Victora and Albert" i 1904. Han er ikke i min slekt men det kunne jo være at det var noen der ute som visste at en tipp/oldefar hadde vært los for de engelske kongelige.

 

Er det noen som kjenner igjen stedet med den lange hvite bygningen (muligens reperbane) langs vannet som jeg har link til i innlegg nr. 3?

 

Jeg har ikke fått sjekket opp bokverket Den Norske Los

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mange gode forslag her, og det er jo vanskelig å få slått fast hvem dette var siden vi ikke har annen informasjon enn at han var los på "Victora and Albert" i 1904. Han er ikke i min slekt men det kunne jo være at det var noen der ute som visste at en tipp/oldefar hadde vært los for de engelske kongelige.

 

Er det noen som kjenner igjen stedet med den lange hvite bygningen (muligens reperbane) langs vannet som jeg har link til i innlegg nr. 3?

 

Jeg har ikke fått sjekket opp bokverket Den Norske Los

 

"Den norske lods" kan du finne blant digitale bøker i Digitalarkivet.Det oppdaget jeg nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner igjen stedet med den lange hvite bygningen (muligens reperbane) langs vannet som jeg har link til i innlegg nr. 3?

 

 

Det er kanskje forferdelig dumt å sitte her ved Mjøsas bredd og foreslå ALVØEN utenfor Bergen. – Særlig når det ikke er noen reperbane der.

 

(Men for å kunne fastslå at det en reperbane, så ser vi ikke mye. En reperbane er ganske lang.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen på bildet er definitivt ikke los Anders Holte (min manns bestefar). I årene 1905 til 1914 var han forøvrig hver sommer los for keiser Wilhelm på hans årlige tokt langs norskekysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

Ser dere har hatt dialog, og at det er en tid tilbake. Jeg søker opp samme tema. Jeg synes at mannen på bilde ligner på mannen som enten er skipper eller kaptein og som sitter sammen med mannskapet, prinsesse Alexandra og hennes to døtre Maud og Victoria. Jeg viser til bildet på s 293 i boken "Arv og Tradisjon"(de kongelige samlinger). Jeg har enda ikke fått sett boken Christmas Gifts Book.

Jeg er interessert i alt som kan hjelpe meg i å finne ut hvem som var loser på disse turene. Jeg antar at det må ha vært flere enn en. Jeg har fått vite at i 1893 var los Titland med som los fra t/r Bergen opp langs kysten til Romsdal. men det må ha vært noen flere som loset skipet videre. Dette har jeg ikke funnet ut noe.

 

Min oldefar Even Evensen (født 1857) vokste opp på og var los på Vasser. Fra 1.7.1893 var han los i Drøbak. Jeg leter etter alt som kan vise om han var los i noen av kongeskipene til dronning Alexandra eller Maud. Fordi jeg har tatt med dette i et lite studie og håper å få det verifisert. Får jeg det verifisert blir det med i en masteroppgave.

Jeg har vært i kontakt med slottet, og lett noe i arkivverket, men er forsatt på leting.

 

Min farmor og far fortalte at Even loset dronningen på en/flere av deres reiser i Norge eller tur/retur Danmark/ England. På folketellingen i 1891 var han oppført som skipsfører og skipsreder, så han kan ha vært med på lengre reiser. Han var med i følgebåtene da kongefølget kom til Norge i 1905. Hans to brødre Severin (se link over) og Anton var med i kongeskipet. Severin var mannen bak og regnes av de som vet det, som grunnlegger av Færderseilasen (han fikk kongens fortjenestemedalje for sitt samfunnsengasjement).

Min oldefar fikk også tilnavnet keiserlosen, fordi han loset keiser Wilhelms lystfartøy under regattaene ved Horten i 1914, (for dette fikk han en diplom og en medalje i "gull" med blått bånd).


Dronning Alexandra av England (mor til dronning Maud) var veldig glad i å fotografere. Sommeren 1904 var den engelske kongefamilien på reise langs Norskekysten i den nybygde yachten "Victoria and Albert". Dette var på linje med de årlige Norgesbesøkene til den tyske keiseren.

I en "Christmas Gift Book" som ble utgitt ca 1908 er det endel bilder fra Norge som dronning Alexandra tok, deriblandt et bilde av en los som var med på turen.

Er det noen som vet hvem noe om denne losen? Dessverre vet jeg ikke hvilken losstasjon han kom fra, men utfra alderen og det prestisjetunge opppdraget kan det vel være han var en losoldermann?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes det ligner en av styrmennene/kapteinen som er avbildet på s.283 i boken Arv og tradisjon (de kongelige samlinger) - bildet er fra Alexandras reise på Vestlandet i 1893. Hvis det er han er mannen på bildet ditt en av besetningen. Han kan ligne min oldefar los Even Evensen (født 1857, og bror til Severin), men bare litt. Disse losene blir veldig like i uniform og med skjegg. hvis du er sikker på at det er en norsk los - skal jeg prøve å få tak i bilde av Even og Severins far, som også var los.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.