Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke dåpen til noen av barna


Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

her har vi familien i FT1900

 

og her i FT1910

 

Men klarer ikke å finne fødselene til noen av de i kirkebøkene! Har lett i kirkebøker for Kilebygden og Porsgrunn, men kanskje noen av dere klarer å finne disse?

 

På forhånd takk,

 

mvh

Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står «Intet Samfund» på hele familien kan det tyde på at barna ikke er døpt, ihvertfall ikke i statskirken.

 

 

Ahh.. vet du hva Leif, det tenkte jeg ikke på en gang :huh:

 

Så fødslene deres er nødvendigvis ikke notert ned noe sted i det hele tatt? Da går jeg ut i fra at de ikke er konfirmert heller.

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1900 så står det at familien ikke er medlem av noe samfunn.

 

Jeg vet ikke om man så tidlig som 1894 bare kunne melde fødselen til "Folkeregisteret" eller hva det het den gangen. Jeg kan ikke se det finnes noe Fødselsregister på den tiden. Mulig du kan finne det i Statistisk Sentralbyrås Folkemengdens bevegelse, som er lister over gifte, fødte og muligens døde. De ligger i pakker. Det er så lenge siden jeg har vært borti disse listene at jeg ikke kan huske når de begynte med dem. De finnes bl.a. på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar er Peder i denne familien, og 22 mars 1919 skal han ha giftet seg med Helga Josefine Konstanse Andresen. Jeg går ut i fra at jeg skal kunne finne dette giftemålet i kirkeboka? Eller var det mulig på den tiden også å gifte seg "borgelig"? el.l.?? Tenker på i og med at de tydeligvis ikke står i statskirken.

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i nettutgaven av Store norske leksikon at det i Alterboken av 1920 er et eget ritual for kirkelig velsignelse av et borgerlig stiftet ekteskap. Handlingen hadde ikke rettslig virkning. Da var det i alle fall mulig å gifte seg borgerlig i 1920.

 

Valgfritt borgerlig ekteskap ble innført i 1918. Har ikke noen link på det, kun en DOC fil. Hvis du vil ha den så bare si fra. Ellers heter dokumentet: Tematisk tidstavle Norsk kirkehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det i alle fall mulig å gifte seg borgerlig i 1920.

 

Ja, mine besteforeldre giftet seg borgerlig hos Byfogden i Kristiania i 1898. Men vielsen står likevel innført i kirkeboka for Vestre Aker (som ikke tilhørte Kristiania), fordi det var der de bodde. Jeg tror ikke de hadde noen form for kirkelig velsignelseshandling etterpå, men kirkebøkene fungerte vel som "folkeregister" så sent som da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg har misforstått. Kan henvisningen til Byfogden i Kristiania (med dato for brevet derfra) være en tillatelse som måtte gis fordi min mormor var så ung (17 år)?Og at de altså likevel er viet i Vestre Aker kirke? Eller kan det ha noe å gjøre med at min morfar var svensk? Men skulle slike tillatelser komme fra byfogden, skulle de ikke komme fra fylkesmannen (amtsmannen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestre Aker kirke har registrert borgerlige vielser siden 1886.

 

Men dette har vel blitt et eget tema nå, og burde kanskje ha vært opprettet som det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg refererte til i mitt første innlegg var valgfritt borgerlig ekteskap hvis begge var medlem i statskirka. Jeg antar at ektskap i alle fall ville bli ført om en av dem var statskirkemedlemmer, men ikke ført om ingen av dem var. Bare gjettninger fra min side dette her, men de førte jo opp flytting og diverse i kirkebøkene, så hvorfor ikke borgerlig ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner er at foreldrene er døpt, og som Øyvind Larsen også fant, så er de gift i kirka. Det jeg leter etter er kanskje når de melder seg ut av kirken?

 

For barna sin del har jeg prøvd å finne dem under Fødte av Dissentere, men ikke funnet noen der heller.

 

For gifte mellom Peder og Konstanse, så har jeg prøvd å finne dem under Dissentere, men ikke funnet noe enda. Problemet er at jeg ikke vet hvor de giftet seg, men jeg tipper Oslo, da de giftet seg i 1919, og de fikk sin første søn 1920, og han skal visstnok være født i Oslo. De flytter siden til Strømmen hvor resten av barna er født.

 

Det gir meg litt hodebry akkuratt dette. Det er vel uansett ikke verdens undergang, da dette er såpass nytt at jeg har de datoene jeg trenger i fra slektninger som fortsatt lever, men det hadde vært litt greit å få lagt inn en kilde til - for ettertiden. Pluss at det ofte er annen informasjon i kirkebøkene som er minst like interessant å få med seg.

 

Men det som er litt pussig er at jeg har et bilde i fra konfirmasjonen til datteren til Peder og Konstanse, men hun kan vel ikke ha konfirmert seg i kirken hvis de var dissentere (Vet de var Pinsevenner), så dette var kanskje noe i regi av Pinsebevegelsen? Kan det være at de også har giftet seg (foreldrene altså) innen Pinsebevegelsen?

 

Takker forøvrig for all hjelp og nyttig informasjon i denne tråden!

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har jeg sett at fødsler og vielser er meldt til Statistiska Sentralbyrån selv om de ikke er døpt i kirken. Regner med at det er sånn her i landet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner er at foreldrene er døpt, og som Øyvind Larsen også fant, så er de gift i kirka. Det jeg leter etter er kanskje når de melder seg ut av kirken?

 

For barna sin del har jeg prøvd å finne dem under Fødte av Dissentere, men ikke funnet noen der heller.

 

For gifte mellom Peder og Konstanse, så har jeg prøvd å finne dem under Dissentere, men ikke funnet noe enda. Problemet er at jeg ikke vet hvor de giftet seg, men jeg tipper Oslo, da de giftet seg i 1919, og de fikk sin første søn 1920, og han skal visstnok være født i Oslo. De flytter siden til Strømmen hvor resten av barna er født.

 

Det gir meg litt hodebry akkuratt dette. Det er vel uansett ikke verdens undergang, da dette er såpass nytt at jeg har de datoene jeg trenger i fra slektninger som fortsatt lever, men det hadde vært litt greit å få lagt inn en kilde til - for ettertiden. Pluss at det ofte er annen informasjon i kirkebøkene som er minst like interessant å få med seg.

 

Men det som er litt pussig er at jeg har et bilde i fra konfirmasjonen til datteren til Peder og Konstanse, men hun kan vel ikke ha konfirmert seg i kirken hvis de var dissentere (Vet de var Pinsevenner), så dette var kanskje noe i regi av Pinsebevegelsen? Kan det være at de også har giftet seg (foreldrene altså) innen Pinsebevegelsen?

 

Takker forøvrig for all hjelp og nyttig informasjon i denne tråden!

 

Mvh

Øyvind

 

I de fleste pinsemenigheter er pastor eller en av menighetslederne godkjent som vigselsmann hos Fylkesmannen. Dette er jo fra en nåtidig kilde, men kanskje det var slik den gangen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia skriver følgende om historikken for folkeregister i Norge:

 

"Selv om det tidligere var regelmessige folketellinger, ble løpende folkeregistrering først innført som et (frivillig) kommunalt ansvar i 1905. Disse registrene var ofte unøyaktige, siden det ble registeret når personer flyttet inn, men i liten grad når folk flyttet ut. Under krigen innførte tyskerne pliktig kommunal folkeregistrering, av militære og kontrollmessige hensyn. Registrene ble i liten grad vedlikeholdt, siden de kunne bli brukt til tvangsutskrivinger. Under krigen ble registrering av fødsler, vigsler og dødsfall overført fra geistlige myndigheter, men vielser ble tilbakeført igjen etter krigen. I 1945 ble folkeregistreringen gjort statlig og forvaltet av Statistisk sentralbyrå (SSB). Ny lov om folkeregistrering ble innført i 1946, og nåværende folkeregisterlov i 1970."

 

Det har altså vært kirken som har registrert det meste inntil SSB overtok etter andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele det midterste avsnittet i innlegg 15 er i sin helhet fra Wikipedia. Mens setningen helt nederst var min kommentar. Jeg glemte å markere sitatet med anførselstegn.

 

Dette ble skrevet før jeg oppdaget redigeringsknappen - he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært noe før det. Åsnes sine bøker er jo dels rekonstruert på grunnlag av meldinger til Statistisk Sentralbyrå

 

Ministerialbøker

0 1866-1872 03 Utdrag av kirkeboka for Åsnes (fotokopi). F/V/D. Df.

 

0 1870-1889 09 Rekonstruert kirkebok på grunnlag av materiale i senere kirkebøker, innsendte meldinger til Statistisk Sentralbyrå m.v. F/V/D.

 

0A 1890-1929 09 Åsnes sokn. Rekonstruert kirkebok. F/V/D 1890-1929.

 

0B 1890-1929 06 Gjesåsen sokn. Rekonstruert kirkebok. F/V/D 1890-1929.

 

0C 1890-1929 05 Finnskogen sokn. Rekonstruert kirkebok. F/V/D 1890-1929.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oldeforeldre som meldte seg ut av statskirken like før de giftet seg i 1883.(Ført under viede dissentere i kirkeboken). Barna deres ble ikke døpt. Men da de kom til konfirmasjonsalder lot de seg døpe og konfirmere alle sammen.

Mvh

Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.