Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skannet kirkebok


Trine Kristin Grøthe
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut fødselsdato og navn på foreldrene til Bersvend Olsen Hjellum ? Jeg tror det er ham jeg har funnet i kirkeboken. Er slett ikke sikker på at jeg har klart å legge til en brukbar link nedenfor, men jeg gjør et forsøk.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=42&uid=307837&js=j

 

Vennlig hilsen Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne Bersvend du ser etter da muligens, den tredje under 1750, på høyre side. Datoen må nok noen andre hjelpe med, jeg er ikke god på disse latinske begrepene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne Bersvend du ser etter da muligens, den tredje under 1750, på høyre side. Datoen må nok noen andre hjelpe med, jeg er ikke god på disse latinske begrepene..

Ja, det stemmer. Har kommet så langt, og forstår at det står Bersvend og sannsynligvis at hans far heter Ole. Resten trenger jeg hjelp til. Dessuten er jeg svært usikker på dette nye systemet og ber dere alle være tålmodige med meg. Det er en stund siden jeg oppsøkte debattforumet så jeg har ikke vært klar over at det blitt endret så radikalt. Håper det blir enklere å orientere seg etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne Bersvend du ser etter da muligens, den tredje under 1750, på høyre side. Datoen må nok noen andre hjelpe med, jeg er ikke god på disse latinske begrepene..

 

Det står Eodem Die, som betyr samme dag dvs. som den over som er Festo Epiphani = Hellige Tre Kongers dag = 6. januar.

 

Denne skrifta så veldig kjent ut. Er det hr. Henrich Garboe-Sahl som senere ble sogneprest i Holla i Telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil det vel finnes litt om denne Bersvend her, på nettsidene til Bredebygden.com

Takk til dere begge. Godt å se at det er liv her inne :) Jeg burde jo tenkt på Bredebygden lokalhistoriske....

Når det gjelder kirkebøker med gotisk håndskrift har jeg mistet motet før jeg egentlig har forsøkt tidligere. Har nå funnet ut at det finnes en oversikt over diverse varianter av bokstavene her et sted som hjelper meg litt på vei. Fint at vi kan hjelpe hverandre.

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skrifta så veldig kjent ut. Er det hr. Henrich Garboe-Sahl som senere ble sogneprest i Holla i Telemark?

 

Nei, det er Johan Storm :)

 

 

Trine, det står: Ole Gjellums drb Bersvend. F. Anders Ottbragde, Ole Toug, Marit Fridriksdatter, Hans Seljord og qv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Johan Storm :)

 

 

Trine, det står: Ole Gjellums drb Bersvend. F. Anders Ottbragde, Ole Toug, Marit Fridriksdatter, Hans Seljord og qv.

Aud, du er makelaus !

Siden bare ett kvinnemenneske er nevnt så er det vel hun som er moren da ?

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg funne dei i Bredebygden LHS. Dersom eg ikkje tek feil så heiter mor hans Ragnhild Johannesdatter.

Trine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Johan Storm :)

 

Sammenlign med skrifta i Holla 1779. Så likt kan ikke to prester skrive :blink:

 

Videre ser jeg at det er en markant forskjell i overgangen mellom 1776 og 1777 i Vågå. Henrich Garboe Sahl begynner sin kirkebok i Holla Dom. Invocavit 1779.

 

Det er godt mulig at Johan Storm har vært sogneprest i Vågå og at HGS har vært personlig kapellan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlign med skrifta i Holla 1779. Så likt kan ikke to prester skrive :blink:

 

Videre ser jeg at det er en markant forskjell i overgangen mellom 1776 og 1777 i Vågå. Henrich Garboe Sahl begynner sin kirkebok i Holla Dom. Invocavit 1779.

 

Det er godt mulig at Johan Storm har vært sogneprest i Vågå og at HGS har vært personlig kapellan.

 

Ja, jeg er enig i at dette var utrolig likt, og faktisk har du rett i at Henrich Garboe Sahl var kapellan i Vågå i perioden 1764-1778!

 

Hvitt flagg, hvitt flagg !!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at dette var utrolig likt, og faktisk har du rett i at Henrich Garboe Sahl var kapellan i Vågå i perioden 1764-1778!

 

Hvitt flagg, hvitt flagg !!! :)

 

Kult B) Takk skal du ha Aud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg funne dei i Bredebygden LHS. Dersom eg ikkje tek feil så heiter mor hans Ragnhild Johannesdatter.

Trine :)

 

Mora het Rønnaug Johannessdatter.

 

Dette går fram av skifte 3. november 1771 på Hjellum eller øvre Ottbragd etter Ole Bersvendsen som da var død. Han etterlot enka Rønnaug Johannesdatter og to sønner; Johannes og Bersvend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrich Garboe Sahl var kapellan i Vågå i perioden 1764-1778!

 

Nest øverst i kolonnen helt til venstre står det vitterlig Mit drb Edvard. Det må da utvilsomt være Johan Storms sønn.

 

Hvis det var HGS som førte kirkeboka så forundrer det meg at han skriver som om dette var hans sønn, eller han utgir seg for å være presten!

 

Merkelig! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nest øverst i kolonnen helt til venstre står det vitterlig Mit drb Edvard. Det må da utvilsomt være Johan Storms sønn.

 

Hvis det var HGS som førte kirkeboka så forundrer det meg at han skriver som om dette var hans sønn, eller han utgir seg for å være presten!

 

Merkelig! :unsure:

 

Jeg så det jeg også. Forholdet mellom sognepresten og kapellanen var jo at det var sognepresten som var ansvarlig for hva som skulle føres i kirkeboka, og sånn sett blir det vel korrekt. Mange andre prester omtaler seg selv konsekvent i tredje person i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser dem for meg nå; etter endt arbeidsdag sitter de to på prestens kontor. Presten dikterer og kapellanen skriver.

 

Han var forresten residerende kapellan, ikke personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.