Gå til innhold
Arkivverket

Stjernetegn og fødselsinnførsler


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

"Ao 1640 den 24 Septbr. bletf min kiene Hustru forlOst om

Morgtmen halft'gangen 4 Slett Ynder Tuillingens Tegn, f"odd&

hun en Datter, Gud ske Loft' lyudesløs, till Verden, ..."

 

Dette er kopiert fra Personalhistorisk tidsskrift København anno 1881.

 

Det jeg lurer på er om det var vanlig å føre inn stjernetegn i Norge :unsure: på denne tiden. Her har jeg funnet flere slike personlige innførsler der forskjellige stjernetegn angis sammen med fødselsdato, år og diverse besværligheter ellers rundt fødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kirkebøkene du tenker på, så har ihvertfall aldri jeg sett det.

 

Astrologi var nok betydelig mer «vitenskapelig» legitimt i 1640 enn hva det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetegn og astrologi er ikke min sterke side, men med fødsel den 24.september skulle vel det riktige stjernetegnet ha vært Vekten, og ikke Tvillingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kirkebøkene du tenker på, så har ihvertfall aldri jeg sett det.

 

Astrologi var nok betydelig mer «vitenskapelig» legitimt i 1640 enn hva det er i dag.

 

Ja ... og jeg har heller aldri sett denne 'blandingen' noen steder jeg har søkt hittil. Men overraskelsens budskap kommer alltid uventet og fra uventet hold. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Kan det være at de rett og slett har oppført Ascendanten, det såkalte "oppstigende tegnet"? Da får men jo en mer nøyaktig tidsetting av fødselen. Ellers skulle jo Vekten vært riktig ja. Ja, på 1600-tallet opererte de jo med hoffastrologer og slikt, så da er det ikke så rart at de noterte slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetegn og astrologi er ikke min sterke side, men med fødsel den 24.september skulle vel det riktige stjernetegnet ha vært Vekten, og ikke Tvillingene?

 

Jeg tror heller det er ment at ascendanten står i Tvillingene. Sola står jo i Tvillingene i juni.

 

(Redigert: Da var vi to som mente det samme - samtidig :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernetegn og astrologi er ikke min sterke side, men med fødsel den 24.september skulle vel det riktige stjernetegnet ha vært Vekten, og ikke Tvillingene?

He he; det tenkte jeg ikke på engang, men levde de ikke i en tid da stjernene fremdeles stod i ro på himmelen? Kanskje var det annerledes før de begynte å bevege seg så mye ... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he; det tenkte jeg ikke på engang, men levde de ikke i en tid da stjernene fremdeles stod i ro på himmelen? Kanskje var det annerledes før de begynte å bevege seg så mye ... :rolleyes:

 

De var nok mye mer opptatt av stjernenes gang over himmelen den gang enn det vi er. De hadde verken TV eller Internett, - til gjengjeld hadde de en mørk og klar nattehimmel. Den var hvermanns almanakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forresten stjernetegnene "forskjøvet" da man gikk over fra den julianske til den gregorianske kalender?

I Norge ble den nye kalenderen innført i 1700, mens den i Sverige ble innført først i 1753. Kunne et barn født i Fredrikshald i f.eks. 1720 tilhøre et annet stjernetegn enn et barn født i Strömstad samme dag - men altså på en annen dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forresten stjernetegnene "forskjøvet" da man gikk over fra den julianske til den gregorianske kalender?

I Norge ble den nye kalenderen innført i 1700, mens den i Sverige ble innført først i 1753. Kunne et barn født i Fredrikshald i f.eks. 1720 tilhøre et annet stjernetegn enn et barn født i Strömstad samme dag - men altså på en annen dato?

 

Ja, de kan være født i to forskjellige tegn, men det har ikke noe med deb julianske eler gregorianske kalender å gjøre. Det spørs når de er født på dagen, hvis dette er på cuspen av tegnet, dvs. under overgangen mellom to forskjellige tegn. Både tid på dagen og sted må tas med i beregningen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forresten stjernetegnene "forskjøvet" da man gikk over fra den julianske til den gregorianske kalender?

I Norge ble den nye kalenderen innført i 1700, mens den i Sverige ble innført først i 1753. Kunne et barn født i Fredrikshald i f.eks. 1720 tilhøre et annet stjernetegn enn et barn født i Strömstad samme dag - men altså på en annen dato?

 

Det er et godt spørsmål :)

 

Den viktigste begrunnelsen for kalenderreformen hang jo sammen med forskyvningen av vårjevndøgn, som igjen har betydning for når påsken begynner. Det viser at man tok utgangspunkt i faktiske observasjoner. Det er forholdsvis enkelt å observere når vårjevndøgn inntreffer, ved at sola da står i en helt bestemt høyde i forhold til himmelretningen. Alle kulturer har i uminnelige tider holdt styr på dette ved å følge skyggen av et landemerke over et fastsatt punkt.

 

Det var ikke noe skille mellom astronomi og astrologi: Den som var astronom var også astrolog. Ettersom astronomien nødvendigvis må ta utgangspunkt i faktiske observasjoner, må man nok gå ut fra at ett barn født i Halden og et annet født i Strømstad på samme tidspunkt i første halvdel av 1700-tallet ville ha det samme fysiske grunnlaget for sitt horoskop. Men man skal nok ikke se bort fra at enkelte astrologer som utelukkende holdt seg til gamle tabeller og ikke observerte den faktiske stjernehimmelen kunne komme på vidvanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar fra Anett Ytre-Eide!

 

Men la oss nå si at to barn ble født nøyaktig samtidig i overgangen mellom to stjernetegn en dag i 1720, det ene i Fredrikshald og det andre etpar mil lengre sør i Strömstad. Ble de født i forskjellige stjernetegn?

 

(Dette innlegget ble skrevet før jeg så svarinnlegget fra Leif Biberg Kristensen som jo forsåvidt besvarer dette spørsmålet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

 

Men la oss nå si at to barn ble født nøyaktig samtidig i overgangen mellom to stjernetegn en dag i 1720, det ene i Fredrikshald og det andre etpar mil lengre sør i Strömstad. Ble de født i forskjellige stjernetegn?

 

Det var jo veldig nært geografisk. Hadde du sagt Stockholm kunne jeg i alle fall sagt ja. Som sagt (sånn indirekte ;)), lengde- og breddegrad er en del av beregningene når man setter opp et horoskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var nok mye mer opptatt av stjernenes gang over himmelen den gang enn det vi er. De hadde verken TV eller Internett, - til gjengjeld hadde de en mørk og klar nattehimmel. Den var hvermanns almanakk.

 

Ja det forrige var jo et tulleinnlegg ... ellers har jeg jo også vært vant med en verden uten TV, radio eller elektrisk lys, og stjernehimmelen ovenfor varte og rakk i ca, 3 måneder til ende, uten sol som steg oppover, men til gjengjeld lot sola være å forsvinne hele sommertiden, så man ble mer eller mindre forskrudd av det (som du ser :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten to innføringer fra PHT 1881 om fødsler i tvillingens tegn, den andre kl. 2 slett ettermiddag 4 januar 1631.

Da kan kanskje det også stemme med den forklaringen vi får ovenfor av noen observante personer. De brukte ikke stjernetegnene på den måten vi gjør nå. B) Morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte nok astrologien som vi gjør, men hvis de førte ascendant (oppstigende tegn), var det jo mer detaljert. Ascendanten er et tegnet som tilsynelatende stiger oppover horisonten under fødselstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar fra Anett Ytre-Eide!

 

Men la oss nå si at to barn ble født nøyaktig samtidig i overgangen mellom to stjernetegn en dag i 1720, det ene i Fredrikshald og det andre etpar mil lengre sør i Strömstad. Ble de født i forskjellige stjernetegn?

 

(Dette innlegget ble skrevet før jeg så svarinnlegget fra Leif Biberg Kristensen som jo forsåvidt besvarer dette spørsmålet.)

 

Hvis du vil kan jeg jo sende deg en PM, dette blir veldig mye astrologiprat. Vet ikke hvor mange som har interresse av det jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fikk godt nok svar i innlegg 12. Jeg leser innlegget slik at det nok kunne finnes astrologer som blindt fulgte kalenderen, mens det også fantes mer "seriøse" astrologer som så på den faktiske stjernehimmelen på fødselstidspunktet og -stedet. De førstnevnte ville tildele Fredrikshald- og Strömstad-barna i eksempelet mitt forskjellige stjernetegn, mens de sistnevnte vel ville mene at de var født under samme stjernetegn. Men takk for tilbudet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de Legangerske opptegnelser 1621-65 står det oppført stjernetegn.

 

15/4 1625 Tyrens tegn. 26/2 1629 Fiskene. 19/1 1631 Fiskene. Jeg har ikke funnet flere. Ser ut som det ble slutt på barnefødsler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn atte Ascendanten veksler flere ganger hver eneste time, døgnet rundt. Og derfor så må man vite nøyaktig fødselstidspungt for og stille et korrekt fødselshoroskop. Et stjernetegn derimot, 'varer' i ca. en måned hver. Når overgangene skjer (dato) forandrer seg oftest litt fra år til år.

 

Vil nok tro atte dette dreier seg om interesser . At faren til den nye verdensborgeren her var veldig interessert i astrologi og derfor noterte ned som han gjorde. Artig!

 

God hilsen fra Jan Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.