Gå til innhold
Arkivverket

Westphalen - tyding av kirkebok


Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Henrich Westphalen, kaptein og overtoldbetjent i Christiania 08.01.1839 ble født i 1792 eller 1794 i Fredrikshald/Halden.Han dør i 1871. (Opplysninger fra tollerarkivet)

Jeg kan ikke finne slekten hans i 1801 tellingen. For mange år siden mener jeg å ha sett

et notat om at han er ridder av Vasa. Har noen kjennskap til dette?

 

Han gifter seg i Fredrikstad, Fr 1816-1834, side 389 med Marthe Gulbrandsen 11. aug 1820. Jeg makter

ikke tyde kirkeboken, kan noen se flere opplysninger der, foreldre eksempelvis?

Når jeg søker i alle baser er bostedet notert der som Fredrikstad, men når linken klikkes på bor de i

Oslo...

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=317376&urnread_imagesize=medium&show=184#toppen

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=183&uid=317376&js=j

 

Henrich får mange døtre, også sønner? Spørsmålet er om denne delen av slekten dør ut. Det ser i 1900 ut som

om døtrene er gårdeiere, fremdeles ugift, bortsett fra datteren Signe Josephine Elisabeth Westphalen

som gifter seg 21 sept 1858 med Ivar Young og får flere barn.

 

Kan noen kaste lys over dette, hadde det vært flott!

 

Mvh

Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke finnes noen der ute som kan tolke bryllupsinførselen i kirkeboka,da? Hadde vært så grant!

 

Og - er det ingen som har litt kjennskap til denne Westphalen familiefaren og familien? Tror jeg

husker feil mht "ridder av wasa", det var nok far til Kaja Steen jeg forvekslet med (annet innlegg).

Her er folketellingene i 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f60301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var artig, Ann-Mary, takk skal du ha. Flere barn enn i folketellingen som lå feil ovenfor.

Jeg vet ikke hvorfor den kommer feil inn, jeg kopierte igjen, men får samme resultat. Jeg

kopierer bare den aktuelle webadressen for riktig oppslag i tellingen, gjør jeg noe feil?

 

Kan du lese hva som står i kirkebokutklippet du har lagt inn? Henrich står vel oppført

som løitnant, så navnene til foreldrene, så ser det ut som det står "Paa...." ja, hvor er

det?

 

Fadderne er heller ikke lette å tyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får merkelige linker opp, men får nå en melding om at jeg selv har en syntax error.

Aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Noen forslag?

 

Takk. LillJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne er heller ikke lette å tyde..

 

Fadderne er: Frue Jensen, Jomfr. Cordtsen, Capit. Lihme(?), Kiøbmand Guldbrandsen, Toldcasserer Ramm, Alle i Byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, tusen takk! Betyr dette at Henrich er ansatt og bosatt der. Napoleonskrigen er vel over,

Finnes det andre register over de militære på denne festningen? Med familie!!

 

Kanskje er denne fadder-kjøpmannen Marthes far... Det kan kanskje være Ole Gulbrandsen, gift for 2. gang med Elisabeth

Juel, med datter Marthe på 2 år i fredrikstad i 1801 tellingen. Bosatt i 10 kvadrat i Fredrikstad?

 

Else, du er god på å tyde denne skriften, greier du giftemålet til Henrich og Marthe!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir svært ufullstendig, er jeg redd :huh: Den er ikke helt god, denne skriften...

 

Om ham leser jeg:

Henrich Westphalen 28 Aar, P.......... ved 3de com. af Aggershuusiske ............ Corps J Byen.

 

Om henne:

Marthe Guldbrandsen, 20 Aar, Hos Forældrene i Byen.

 

Forloverne: Capt. Jensen og Kiøbmand Guldbrandsen.

 

Hvis det plutselig skulle gå et lys opp for meg, så kommer jeg tilbake (hvis ingen andre i mellomtiden har funnet ut hva det står, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det var mye mer enn jeg kunne se. Støtter også litt opp under

muligheten for at kjøbmannen med familie jeg fant i Fredrikstad KAN være

rett. Der bor også Ole Gulbrandsens far og hans annen kone som da antakelig

ikke er Oles mor.. Det finnes vel ikke flere kilder å lete i her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrich Westphalen 28 Aar, P.......... ved 3de com. af Aggershuusiske ............ Corps J Byen.

 

 

Kan det stå Premier Lieutenant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Premier Lieutenant ?

 

Ja, det kan det - så da er vi litt nærmere:

 

..Premier Lieutenant ved 3de Comp. af Aggershuusiske...

 

Nå mangler bare resten B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk!

 

Om Kongsten festning leser jeg:

 

Fortet var oppsatt med opp til 150 mann og 20 kanoner. Kommandanten, vanligvis med kaptein eller løytnants grad, hadde egen familiebolig på fortet og en haveparsell nedenfor murene.

 

Da er spørsmålet om hvor mange premiereløytnanter de hadde som ikke var kommandanter... :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt utenktelig dette er Henrich, Marthes ektemake:

 

Senere offiserer som har hatt kommandoen ved Kongsten:

 

Løytnant Arneberg 1744

Løytnant Pryz 1757

Kaptein Degenbolt 1772

Kaptein Busekist 1772

Kaptein Sund ca 1800

Kaptein Glad 1810 og 1812

Kaptein Fritsner 1812 og 1814

Løytnant Weckhorst 1813

Kaptein Westphalen 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DDD Dere dyktige detektiver!

Jeg trenger litt kunnskap i hvordan søke bedre.

En fugl har sunget til meg at en Bernhardt Henrik.... Westphalen skal være gift i Domkirken 20.05.1902 med en Ivara Holmboe.... Likeså skal en Johan Henrik ha gått bort 19.3.1839. Jeg har lett i Domkirkens kirkebøker og på andre søk i Digitalarkivet, men finner ingenting. Kan noen fortelle meg hvordan jeg finner disse opplysningene? Vedkommende sa også at Daniel Westfalen, militær døde i 1781. Når jeg søker i hele basen kommer ikke dette navnet opp. Hvor leter man da?

 

LillJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungk. bokhandler dr. philos Ernst August Westphalen f. Flensburg 3.8.1879 gifter seg I Oslo Frogner 1.12.1908 med Ug. Louise Emilie Rickertsen.

Vet ikke om det er interessant, det bare dukket opp i min søken etter noen andre! Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.