Gå til innhold
Arkivverket

Edith Birgit Johannesssen f. 19.november 1915 i Bergen , søker opplysninger om hennes far


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Vedlegger link til vielsen til Edith Birgit Johannessen f. 19.november 1915 i Bergen datter av Arthur Nilsen og Karoline Gullaksen. Jeg søker opplysninger om fødselsår og føødested til faren , Arthur Nilsen.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=37652&idx_id=37652&idx_listetype=bv&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-86

 

Kan ikke finne henne døpt i Bergen , har jeg oversett noe ?

 

Takknemlig for all hjelp.

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 2 kandidater i Folketelling 1910 for Bergen kjøpstad:

Arthur Nilsen 28.01.1894 Bergen s ug Formerlærling mek. v. Bergen: Ole Eidesgate 5

Arthur Nilsen 28.02.1889 Bergen s ug glasmakersvend Bergen: Absalon Beiersgate 3

 

Her er Edith Birgits mor:

Karoline Katrine Gullaksen 15.03.1892 Bergen d ug Husgjerning Bergen: Geble Pedersensgate 17

 

Om du sjekker Bergenskartet vil du se at Geble Pedersensgate er paralellgate til Absalon Beiersgate, så utifra geografien holder jeg en knapp på glassmakersvennen, den andre er dessuten litt ung.

 

1900-tellingen:

Olaus Nilsen m b Hf g Avisbud 1843 Fitje sogn SB n s

Brynhild Nilsen k b Hm g Husgjerning 1858 Finås prgj SB n s

Arthur Nilsen m b S ug Ingen 1889 t n s

 

Siden foreldrene ikke var gift kan mors familie ha valgt å døpe barnet i en annen kirke enn sognekirken, Sandviken. Hvilke andre kirker har du sjekket?

Vet ikke hvordan du evt. kan bevise denne hypotesen, kanskje der kan finnes dokumentasjon dersom Johannessen som Karoline giftet seg med adopterte Edith?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dåpen

 

Mange takk til dere alle for god hjelp. Nå gjelder det for merg å finne den 'sikre' Arthur Nilsen.

 

Mvh

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som står om barnefaren ? 'Gift. arb. Arthur Nilsen. Reg. arb. v. bryggeri' ??

 

Jeg klarer ikke dy meg, Kurt, men meningen må selvsagt være at barnemoren er ug. arb. v. bryggeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.