Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Gulbrandsen Bjugstad i Vardal (Oppland)


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

I 1737 ble det avholdt arveskifte på gården Bjugstad øvre i Vardal etter avdøde Gunder Gulbrandsen, som var gift med Siri Christensdatter. Noen som kjenner til hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Gunder Bygstad som har to sønner til dåpen i Vardal

 

1716 Oluf

 

1724 Ole

 

Er dette din Gunder? Når i 1737 ble skiftet holdt og hvem er nevnt som arvinger?

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett at noen så langt har funnet Gunder Gulbrandsen. Han skal være nevnt i tingboka 1719 der det står at hans farbror var g m Berte Tyli, men har ikke kunnet spinne noe mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler vel 1701-manntall for Vardal-Toten-området; det kunne muligens ha gitt svar, men det nytter ikke å spekulere over det, når kilden ikke finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arveskiftet er referert av Terje Tandsether i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift Nr.2/2010, s.102: 27.5.1737. Gunder Gulbrandsen Bjugstad, Vardal + gift med Siri Christensdatter. Deres barn: Ole 21 år, Christen 18 år, Lars 12 år, Hans 9 år, Ragnhild 16 år. Verger: Tomas Egstad og barnas frende Lars Sivesind av Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hva du sikter til, lista som var forlagt et sted man ikke forventet å finne den. Mener jeg har kikket på dette skiftet i VSHT uten å klare å vri noe nytt utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomes Egstad vet jeg følgende om

 

Tommes Larsen Egstad 1691-1748 sk.3/5, fra Nøkleby. (Sønn av Lars Tommessen Nøkleby fra Tandberg (Ringerike), sønn av Thomas Lauritsen Tandberg fra Hval (Helgøya) bror av Ouden Eeg), fikk skjøte

på Eikstad 1720 av Povel Hørstad, g.m Berit Paulsdtr Hørstad sk.17/3 1756 (Slektniger: Gunder Nilsen Nøkleby, Hans Pedersen Gjerstad og Guttorm Steffensrud)

 

Hans datter Kjersti var gift med Gunders sønn Lars 12 år.

 

Kanskje kan Gunders opphav være på Toten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Per Braastads " Slekter på gårder i Vardal og Redalen" fikk Gunder Gulbrandsen skjøte på øvre Bjugsad av leut. Kreinder i 1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.