Gå til innhold
Arkivverket

Kjenner noen denne slekten


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Skjeberg.

 

Jeg har kjørt meg fast i Skjeberg.

Mannen heter Tøger Hansen og er registrert i 1801 FT som 48 år. Han begraves i Skjeberg i 1809, men jeg finner ikke hvor han er født eller familien bakover.

Kan noen gi meg en hjelpende hånd.

 

Takk

Helge W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen i kirkeboken: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Aremark i Aremark, Ministerialbok nr. I 2 (1745-1795), Fødte og døpte 1753, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7461&idx_id=7461&uid=ny&idx_side=-64

 

Han er f. Dom. XVI a.Trin. i 1753, som skal være 7. oktober ifølge denne kalenderen: http://dinslekt.no/helligdager.php

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gifter seg i Skjeberg og dessverre står det hverken gård eller foreldre der: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Trolovede 1778-1781, Ekteviede 1779-1781, side 206.

Permanent sidelenke: viet 27. april 1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vielsen var nr. 9 på siden)

 

Her døper de Johanne 13. mai 1779: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Fødte og døpte 1779, side 131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7437&idx_id=7437&uid=ny&idx_side=-134 (nr. 49 - h. side)

 

Faddere er fra Røed og Heltorp, såvidt jeg kan se.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere fra dåpen til Tøger i innlegg 5 var Joen Scholleberg, Hans Norbye, Mari Scholleberg, Kari Norbye og Mari Røed ytre. Kanskje det er snakk om samme gård som fadderen til datteren Johanne?

(Foreldrene var også fra Norbye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden foreldrene til Tøger Hansen f. i Aremark heter Hans Paulsen og Johanne Olsdatter, er det jo lovende at det første barnet Tøger og Maria får i Skjeberg, blir døpt nettopp Johanne.

 

Om det er mulig å finne ut når foreldrene Hans og Johanne dør, kan det være at et skifte vil kunne opplyse hvem som er arvinger og hvor de bor.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her døper de en Hans: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Fødte og døpte 1781, side 133.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7437&idx_id=7437&uid=ny&idx_side=-136 (nr. 47 v. side) og med den dåpen er de to første barna oppkalt etter hver av foreldrene til Tøger Hansen født i Aremark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise Hansen

 

Takk for fyldige svar. Jeg tenkte ikke på Aremark, men da er denne slekten plassert.

 

Hilsen

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg leter fremdeles etter klare linker fra Tøger Hansen i Skjeberg til Tøger i Aremark. Hva gjør dere sikre på at dette er samme Tøger :-) og ev hvorfor? 

 

Har noen av dere klart å finne frem til mer om historien til første eller annen kone til Tøger Hansen, - Maria Christensd f ca 1749 d1803,  eller Anne Johannesd f 1765??? d 1809? 

 

Har noen funnet flere søsken til Tøger Hansen i Aremark eller Skjeberg? 

(Finnes Siri Hansen født i Aremark eller Skjeberg? Hun har samme forlover som Tøger Hansen, dvs Hans på Bakke)

 

På Slekthjørnet har jeg fått hjelp av Inger Borgan til å finne denne informasjonen om familien: 

 

No 61: Skifte efter afgangen Tøger Hansen af pladset Keÿserdahlen under Gaarden Bisseberg i Schieberg Præstegield - Sluttet den 7de September 1809. Anno 1809 den 26de Mars blev med mig Lensmand Erich Nielsen udi Hr Raadmand og Sorenskriver Dahls lovlige forhold og paa hans wegne ifølge andre foretaget Registreringer og Wurderingsforretning paa Pladset Kaÿserdahlen under gaarden Besseberg i Schieberg Præstegield efter ????? 6te Mars ved Døden afgangen Tóger Hansen til paafølgende arveskifte og Deeling imellom hans efterlevende Enke Anne Johannesdatter paa den ene og den afdødes Børn paa den anden side - Disse Børn ere efter opgivende: 1. Sønnen Ole Tógersen 23 aar gl. Soldat og udkomanderet i ?. 2. Sønnen Johan Tógersen 21 aar gl. ligeledes Soldat og udkomanderet. 3. Datteren Karen Tógersdatter 17 aar gl. ugivt og tiendede paa Sønstevold. 4. Datteren Johanne Marie Tógersdatter 4 aar gl. og hieme hos moderen.

https://www.digitalarkivet.no/sk20081125330606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette blir ikke lett å finne ut av. Det siste spor jeg har av Tøger Hansen født 1753 på Nordby i Aremark er når han 3 okt 1783 mottar 16 rd og 7.. shilling som arv etter sin mor Johanne Olsdatter som det var skifte etter 27 juni 1760, det står ikke hvor han bor. Nevnt  panteboken i 1783 folie 504. Skifte finnes ikke, tapt dessverre. Johanne Olsdatter døde 1760, 36 år og faren Hans Poulsen Nordby døde i oktober 1781, 81 år. De ble gift 11 juni 1742 Hans Poulsen Ullsrud og Johanne Olsdatter Nordby 

Av barn har jeg funnet : Ole f 1747, Poul Fredrick 1750, Tøger 1753, Maren/Mari ? og Jacob ? De 2 siste fant jeg 1801 på Grinder, Jacob 46 år og hans søster enken Mari 62 år ( enke etter Jest Aslaksen)

Det mangler mange datoer her, det kommer av at jeg har notert hendelser osv. (og ikke tatt med datoer på alt) i en bok på flere gårder i Aremark da jeg har stor slekt her, noen på Nordby også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treff vedrørende Tøger Hansen i Østfold (alle kommuner) mellom 1740 og 1820. Det dukker ikke opp flere med samme navn.

Er det noen på fadderlisten som kan knytte ham til Hans Poulsen og Johanne Olsdatter på Nordby?

 

 
(mann) 
Bosted: Skieberg: Bisseberg Nedre
H: 1801-02-01
Still./Stand: Husbonde Gift 1 g. Huusmand med jord
Rolle:
(mann) 
Bosted: Bisseberg
H: 1804-05-10
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Bisseberg
H: 1804-05-20
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Søndre Bisseberg
H: 1805-09-08
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Bisseberg søndre
H: 1805-09-08
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Keyserdahlen
H: 1809-03-12
Still./Stand:
Rolle: avdød
(mann) 
Bosted:
H: 1783-??
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted:
H: 1803-09-30
Still./Stand:
Rolle: brudgom
(mann) 
Bosted:
H: 1779-05-13
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Bisseberg eye
H: 1784-08-15
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Bisseberg eye
H: 1785-09-18
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted: Bisseberg Eyet
H: 1788-10-19
Still./Stand:
Rolle: far
(mann) 
Bosted:
H: 1820-10-15
Still./Stand: Afdød Husmand
Rolle: far
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.