Gå til innhold
Arkivverket

Kampen ved Prestebakke 1810


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Amund Thrane.

 

I kampens hete under angrepet på Prestebakke kirke den 10.juni 1810 faller korporal Amund Thrane. Han er registrert i Ft 1801 i Fredrikshald . Tlhørte Søndenfjeldske Infanteri regiment. Han er 25 år i 1801. Han blir i 1805 eller 1806 gift med Karen Hansdatter og de får sønnen Andreas i 1807. Etter at Karen får utdelt i august 1810 10 dukater av oberst Juul på Fredriksten Festning, forsvinner familien sporløst. Jeg finner hverken Karen, Andreas eller familien til Amund. Jeg finner heller ei hvor han kommer fra.Er det noen der ute som er i familie med disse tre ?

 

Hilsen

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet Susidicani ble døpt 22 des 1808.Syns det står at Karen Hansd.er enke af Amund Thrane

 

Det står ganske riktig at hun er hans enke, men det er ikke noe problem. Slaget ved Prestebakke sto 10. juni 1808, og ikke i 1810, slik det antydes i emnets overskrift. Helge Warberg har tidligere skrevet bok om slaget, så det er nok bare en uheldig skrivefeil.

 

Susidicani var født 22. desember 1808, hjemmedøpt 17. januar 1809 og død "Dagen efter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar angående Amund Trane.

Det er helt riktig mht årstallet 1808. Det er en pinlig skrivefeil som selvfølgelig skulle ha vært oppdaget før jeg sendte meldingen. Flaut...

Det tok meg to års forskning å skrive boken, så det var pinlig.

Dette sier at Amund Tranes enke bodde i Fredrikshald frem til januar 1809. Da må jeg lete videre.

Hvorfor jeg er opptatt av denne familien er at jeg skal skrive om soldatenes skjebne og reaksjoner for familiene etter slaget og krigen 1808 og da er denne familien av interesse.

 

Hilsen

Helge W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Helge Warberg.

Jeg kjenner dårlig til militærhistorie og jeg har søkt etter opplysninger en stund uten hell. Jeg beklager å bruke temaet ditt til et spørsmål, men i og med at du har skrevet om dette: Er navnene til alle de norske falne ved Prestebakke kjent?

 

En av mine forfedre, soldat Christen Saxesen f 1779 i Trøgstad, blir begravet i Trøgstad 22.juni 1808 og jeg undres om dødfallet kan ha noe med trefninger i området å gjøre.

 

Kan du eventuelt tipse meg om hvilke kilder som ville kunne gi svar på hvilket regiment og kompani han tilhørte, og om hvilke regiment/kompanier som var ved Fredriksten i juni 1808?

 

Med vennlig hilsen

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja det er kjent hvilke troppeenheter som lå ved Fredriksten Festning i mai-okt 1808.

 

Søndenfjeldske Regiment: 2. Musketerbataljon, 1. depotbataljaon, 1 kompani Gevorpne skarpskyttere, 20 regometsartillerister.

 

I tillegg:

Borgerkompaniet,Prins Christians August korps

Tistedalkompaniet

Artillerikorpset

 

Ved Prestebakke deltok: Musketerer,skarpskyttere og landvern, Tistedalkompaniet,Jegerkorpset.

 

Da jeg skrev boken i 2007-2008 undersøkte jeg alle kirkebøkene for Østfold. Disse var meget mangelfulle med hensyn til begravede falne.Men jeg fikk tak i mange navn. Dessverre destruerte jeg dette materialet i januar 2011. Når mdet gjelder Trøgstad og din soldat så skal det stå noen kommentarer fra presten hvilken avdeling han tilhørte.

 

Hilsen

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erlend

 

At han tilhørte brigaden Holst var ukjent for meg. Da må jeg lete videre på kommanderende Generals arkiv. Mitt problem er at jeg finner ikke hans opphav. Nå fikk jeg en ny pekepinn.

 

Hilsen

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Warberg har nevnt diverse kompanier

Jeg har notert at grenader Joen Pedersen av 2. Compagnie Nordenfjeldske(Vervet elitesoldat fra de vanlioge infanteriavdelingene?) ble far til min anmoder Oleane Johnsdatter som ble født i Berg, Halden i 1810. Hun ble døpt den 3. mars i 1810 og bostedet var på Berget under gården Røsnæs

Han var død før 1826 da hans uekte datter ble konfirmert.

 

Er det mulig å finne mer info om Joen(John) Pedersen tilhørte en av kompaniene som deltok i Krigen i 1808?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Angående Nordenfjeldske Grenaderer deltok de ikke ve Prestebakke, ei heller ved Kringen.

De deltok ved Trangen i april 1808.

 

Hilsen

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den utlagte barnefaren til min anmoder som ble født i Berg og døpt 3. mars i 1810 var på handletur over grensen i 1809 da barnets mor ble svanger omkring juni i 1809.

 

Min anmoder Oleana ble født på Berget under gården Røsnes og døpt 3. mars i 1810. Udlagt til barnfader Grenader Joen Pedersen af 2 Comp: Nordenfj.

En skulle tro at han deltok i krigen i Østfold op nevnte tid.

Finnes det noen fortegnelse over grenaderen i nevnte Compagni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din anfader tilhørte da sannsynligvis Bergenhusiske grenaderer av Nordenfjeldske. De lå og slåss med svenskene ved gården Berby i 1809. Disse grenaderer kan ha hatt kontakt med gården Berget under Røsnes, da veien ikke er så veldig lang fra Berby. (vel noen km er det)Se boken Jacob Vasbotn har skrevet om disse grenaderene. Erindringer fra krigen 1808-1814.

 

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I F.T. for 1801 og ved søk på John Pedersen fant jeg John Pedersen, 22 år, ugift musquetær i Frddrikstad med bosted i den nye casserne/27.

Fødested fremkom ikke?

Han kan være identisk med min potensielle anfader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vet at han var i 2.compani så anbefaler jeg deg å se om han er i rullen. Det ligger noen på riksarkivet og her finner du arkivreferansen: http://arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000027198

 

Har selv tittet i noen av disse rullene. Noen er ganske tykke og det må litt leting til for å finne en person. Derimot kan du finne ganske mye info på enkelte. Fødested, alder og info om foreldrene lever og hvor de bor er noe av det, samt mye ang innrulleringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erlend!

 

Da har jeg muligheten til å sjekke rullene på Riksarkivet.

Hvem tjente og tilhørte Nordenfjelske gevorbne Regementet i Fredrikstad? Var det kun personer som ble født nord for Dovre som tjente der eller også andre sønnenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.