Gå til innhold
Arkivverket

"Krydderord" i innlegg.


Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Etter at det nye forumet er i gang, har jeg merket meg at enkelte bidragsytere "krydrer" sine innlegg med f. eks rolleyes, huh, unsure, lol, blink etc. - gjerne med kolon foran og bak. Hva betyr egentlig dette, og hvor kommer det fra ? Slik så vi aldri i det gamle forumet !

 

Jeg undres....

 

Hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At uttrykksikoner dukker opp her, skyldes vel først og fremst at de finnes lett tilgjengelig ved siden av innleggsboksene. Det samme er for øvrig tilfelle i DIS-Norges slektsforum - og i en rekka andre typer diskusjonafora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er logget på eller er pålogget men har valgt å ikke "vise bilder i poster, som smilies og postede bilder" vil tekster som rolleyes, huh, unsure, lol, blink etc dukke opp (som tekst).

 

I motsatt fall vil man se uttrykksikonene, som f.eks. her: :rolleyes: :huh: :unsure: :lol: :blink:

 

Ser ofte at det står "mindre enn tre" (<3) når folk sender inn sms som vises på TV-skjermen, som betyr hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er logget på eller er pålogget men har valgt å ikke "vise bilder i poster, som smilies og postede bilder" vil tekster som rolleyes, huh, unsure, lol, blink etc dukke opp (som tekst).

 

I motsatt fall vil man se uttrykksikonene, som f.eks. her: :rolleyes: :huh: :unsure: :lol: :blink:

 

Ser ofte at det står "mindre enn tre" (<3) når folk sender inn sms som vises på TV-skjermen, som betyr hjerte.

 

Ja, NÅ forstår jeg ! Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eitt er at du forstår - vi må håpe at også dei som bruker desse teikna forstår korleis dei tar seg ut hos folk som les innlegga uinnlogga! <unsure> >lol> <B )> <huh> <angry>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i lenkene til Dag T. Hoelseth så er vel tradisjonelt sett disse uttrykksikonene brukt til å skriftlig yttrykke ansiktsuttrykk og andre ting som ikke kommer fram i tekst. De er utvilsomt nyttige i disse dager da så mye av vår kommunikasjon er skriftlig, men det er nok mange som bruker disse litt for mye (meg selv inkludert kanskje?). Det er ikke få ganger jeg på diskusjonsfora har oppfattet ett innlegg som helt seriøst; bare for å senere oppdage at det var ment som en spøk. Ett lite "wink" kunne jo ha unngått en slik misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brukt endel av dette i det gamle forumet også, men da ble de selvfølgelig ikke konvertert til gule fjes med diverse uttrykk. Men det er jo selvfølgelig mulig at dette har gått enkelte hus forbi, som ikke kjenner "koden". Det tok en stund før jeg skjønte hva "LOL" i en tekst skulle bety, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og å skrive LOL er uhøfleg/latterleggjerande - men tenkjer dei som bruker appelsinen :lol: på at nokre les <lol> , og kan oppfatte det som eit sarkastisk HAHA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo også annen humor enn den sarkastiske. Personlig har jeg aldri sett LOL brukt i andre sammenhenger enn der noe er oppfattet som veldig morsomt, og man har ønsket å gi uttrykk for det. Og det er kanskje mest i andre fora enn dette, selv om enkelte ting kan være morsomme her også.

 

Det "uhøflige" vedr. bruk av LOL og lign., er vel i så fall at det brukes en type forkortelser midt inni eller etter en setning som for utenforstående er helt uforståelig, men denne type kommunikasjon har nok kommet for å bli, så man kan like gjerne lære seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til tegn som uttrykker sarkasme, men en slik ytring kan ofte komme frem på andre måter når enkelte kommer med mishagsytringer over ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.