Gå til innhold
Arkivverket

Presten og salmedikteren N. F. S. Grundtvig


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

 

Jeg har funnet følgende barn av Johan Ottesen Grundtvig og Catharina Maria Knudsdatter Bang:

1. Jacob Hansen (ja han er døpt Hansen) 17/5-1771 - 1775, Odden, Ods, Holbæk (oppslag 72)

2. Otto 20/10-1772, Odden (oppslag 69) - 14/1-1843 Gladsaxe

3. Jacob Ulrik 3/10- 1775, Odden (oppslag 72)

4. Niels Christian Bang 22/11-1777, Udby, Bårse, Præstø (oppslag 3), død 3/5-1803 som præst på ... Guinea (Udby, oppslag 3)

5. Ulrika Eleonora 12/11-1778-16/11-1778 Udby (oppslag 5)

6. Ulrika Eleonora 14/5-1781, Udby (oppslag 10)

7. Nicolai Frederic Severin 8/9-1783, Udby (oppslag 11) - 1782

 

 

Til Anita: Er dette hentet fra Wibergs prestehistorie? Vet du hva boka eksakt heter? Og når den ble skrevet?

(Jeg er nysgjerrig på å finne ut hvem som har rett, Wiberg eller Grundtvigbiografen F. Rönning, som mener det var Jacob som døde på Guinea.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kirkebøkene ligger på nett som i Norge, på Arkivalieronline. Du kan fritt åpne dem, du trenger ikke lenger passord for å komme inn http://www.sa.dk/ao/

Her ligger også folketellingene avfotografert dersom du ønsker å sammenligne originalen med det som ligger på Dansk Demografisk Database http://www.ddd.dda.dk/.

Wibergs prestehistorie finner du her http://tom-stryhn.com/

 

Du skriver: Jeg skulle forresten gjerne vite hva "informator Candidat+S´s Min: Informator" betyr i denne sammenheng ... Det kan bety at han var familiens huslærer, siden han også omtales som dette i F. Rönning: "N. F. S. Grundtvig" (1907). Men jeg forstår ikke: "+S´s Min:"

Sjekk originalen for å se hva det egentlig står, jeg tror bare det betyr at han er "mine sønners informator", dvs. huslærer.

 

Som vist i mitt innlegg, er opplysningen om Niels Christian Bang Grundtvig fødsel og død tatt fra kirkeboken i Udby, Bårse, Præstø, 1777, oppslag 3, som en kommentar ved siden av hans dåp står opplysningen om hans død 1703 på .... (klarer jeg ikke å tyde)Guinea.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis vi kan finne spor av Jacob eller Niels etter 1800 / 1803, vil vi også få vite hvem av dem som døde på Guinea.

 

 

Begge brødrene (Jacob Ulrik og Niels Christian) døde på Guinea! Begge kildene hadde altså rett! Jacob døde der høsten 1800, og foreldrene hjemme i Udby fikk ikke vite om det før sommeren 1801! Så ble Niels Christian sendt ut som brorens etterfølger som prest på Guinea, og han døde der i mai 1803. Først ut på høsten fikk de beskjed hjemme. Dette må ha vært et voldsomt slag for guttenes foreldre. Jacob Ulrik var også gift og hadde barn. Om den andre hadde det, vet jeg ikke. (F. Rönning omtaler begge disse dødsfallene i sin biografi, det oppdaget jeg nå da jeg gikk grundigere inn i boka.)

 

Tusen takk igjen, Anita, denne gang for lenkene til danske kirkebøker, folketellinger og prestehistorier. Det er jo helt fenomenalt!

 

Og takk for tolkningen av koden for "huslærer", den lyder svært sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har funnet følgende barn av Johan Ottesen Grundtvig og Catharina Maria Knudsdatter Bang:

1. Jacob Hansen (ja han er døpt Hansen) 17/5-1771 - 1775, Odden, Ods, Holbæk (oppslag 72)

2. Otto 20/10-1772, Odden (oppslag 69) - 14/1-1843 Gladsaxe

3. Jacob Ulrik 3/10- 1775, Odden (oppslag 72)

4. Niels Christian Bang 22/11-1777, Udby, Bårse, Præstø (oppslag 3), død 3/5-1803 som præst på ... Guinea (Udby, oppslag 3)

5. Ulrika Eleonora 12/11-1778-16/11-1778 Udby (oppslag 5)

6. Ulrika Eleonora 14/5-1781, Udby (oppslag 10)

7. Nicolai Frederic Severin 8/9-1783, Udby (oppslag 11) - 1782

 

 

Jeg har tillatt meg å utheve to av navnene ovenfor.

 

Jeg har beveget meg litt langt fra det opprinnelige emne nå, men vil bare kommentere dette til slutt etter å ha sett dåpen til både Jacob og Niels i kirkebøkene for henholdsvis Odden 1775 og Udby 1777: Det er deres egen far som har skrevet dem inn i bøkene, for han var prest på Odden (Sjællands odde) da Jacob ble født og senere prest i Udby da Niels ble født. I Udby var han fortsatt sogneprest da begge disse sønnene døde i Guinea (og til han selv døde i 1813). Han har derfor skrevet inn Niels som død i 1803, men har ikke kunnet gjøre det samme med Jacob i kirkeboka på Odden, fordi han ikke lenger var prest der og derfor ikke hadde tilgang til den boka mer. (Dette er min teori for hvorfor bare det ene dødsfallet er notert i dåpsprotokollen. De hadde jo ingen graver å gå til.)

 

Det var en dansk-norsk koloni i Guinea fram til 1850. De behøvde antakelig en prest for de danskene som arbeidet der. Brødrene Jacob og Niels Grundtvig hadde begge to denne jobben, etter tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei...Jeg er i slekt med N.F.S.Grundtvig og bor i Norge Født og oppvokst i Bergen men bor på Stord for tiden.Min fars slekt er fra Danmark. Jeg har en Marie Antoinette Grundtvig på en av grenene og en Marie Vilhelmine Grundtvig. Jeg har således anetavle fra Nicolai Frederik Severin Grundtvig helt tilbake fra 1600 tallet over hans forfedre og etterkommere. Det er to grener fra slekten som bor i Norge i dag. Fra Bergen var vi 2 familier, min far Wiliam Grundtvig og den andre grenen Holger Grundtvig. Min farfar er Knud Grundtvig og jeg har for 1 år siden fått hele anetavlen også videre derifra.Spennende, men det jeg nå etterlyser er min nålevende slekt i Danmark. For et år siden fikk jeg vite at jeg hadde en fetter i Århus Lars Grundtvig som har overtatt firmaet som min farfar stiftet i 1932, Scan vagt og Marel. Jeg har aldri kjent min familie fra fars siden da min far ble født utenfor ekteskap, men min far har alltid hatt anetavlen fra sine forfedre og det viser at vi er i slekt med N.F.S.Grundtvig. Vennlig hilsen Linda Grundtvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel etterkommer av en bror av N. F. S. Grundtvig, hvis vi har konkludert riktig tidligere i dette emnet.

Kanskje du kan finne fram til din slekt i Danmark via denne lenken: www.grundtvig.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikkje til sjølve emnet, men til Dag Aage: Flott at du rettar feil / mistydingar i innlegg med merknaden "senere tilføyelse" - dette var ein lur måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel etterkommer av en bror av N. F. S. Grundtvig, hvis vi har konkludert riktig tidligere i dette emnet.

Kanskje du kan finne fram til din slekt i Danmark via denne lenken: www.grundtvig.dk

Hei igjen. Jeg har i min farfars anetavle over forfedre hvor det står oppført en Jochum Zarth Adolph som giftet seg med Anne Marie Sophie Bech født 1770. De fikk et barn ved navn Anne-Marie Adolph og som giftet seg med Jacob Ulrich Hansen Grundtvig....altså bror til N.F.S.Grundtvig. Men om de hadde barn står det ikke noe om for anetavlen slutter der. Men min tipp-tipp-tipp oldefar Frederik Christian Grundtvig gift med Anna Elisabeth Weinschenck er foreldre til min tipp-tipp oldefar Johan Wilhelm Grundtvig som oppfant trykkerformen og var gift med Mette Marie Laurine Adolph. Johan Wilhelm Grundtvig er en fetter av N.F.S.Grundtvig.Så har jeg min tipp-oldefar som het Johan Laurentius Grundtvig han giftet seg med Christiane Guldbrandine Frederikke Selmer......men tror han var gift 2 ganger....for han er oppført som far til Marie Antoinette Grundtvig men med mor som het Marie Gersine Lausen. Men min far sin far Knud Grundtvig var på gjennomreise her i Norge som handelsmann da han traff min farmor i Bergen og således ble min far født...utenfor ekteskap men han vedtok seg farskap og han står oppført i kirkebøkene i Bergen. De ble aldri gift da Knud allerede var det i Danmark på den tiden. Men vi har fra vi var barn alltid fått hørt at vi er i slekt med N.F.S.Grundtvig noe som også denne anetavlen viser. Jeg mener å se at vi stammer fra Isak Grundtvig som har felles besteforeldre med N.F.S.Grundtvig men så er det igjen kryssninger som går på noen barn som giftet seg med sine fettere så det blir litt forvirrende det hele. Er det noen av dere som har forgreininger til samme slekten så kan vi jo sammenligne litt navn. hilsen Linda Grundtvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Linda!

Det hadde vært fint om du kunne supplere med noen årstall og evt. stedsnavn. Jeg har registrert ganske mange Grundtviger, bl.a. Antonette Marie (f. 1764) og Johan Isaac (f. 1768) Sejerø, Skippinge, Holbæk, kusine og fetter av N.F.S. Grundtvig, men jeg vet jo ikke om de er de samme som dine.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle var like begeistret for Grundtvig og det "lettvinte" forhold til kristendommen de mente at han representerte. Min mormor f. 1876 var glad i å synge, men kun salmer av gamle Kingo, Brorson, Pontoppidan og evt Petter Dass.

 

Fikk hun spørsmål om å synge en salme som ikke fantes i de "rette" salmebøkene, men var nyere og lysere i innholdet, svarte hun rett som det var "Å nei, pfoi, det er ei av Grundtvig"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 1.3.2011 den 23.25, Jarl V. Erichsen skrev:

Kan det ikke også tenkes at en så populær mann som Grundtvig også kan ha spredt sitt navn som oppkalling blant folk uten slektstilknytning?

Hei navnet Grundtvig kan en ikke ta uten at en har tilknytning til det, navnet er vernet som det heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2011 den 23.59, Anita Holck skrev:

Otto Jørgensen Grundtvig har 12 barn med sin kone Marie Elisabeth Louenstein, jeg kjenner til at i minst 3-4 av hans sønner hver etterlater seg 5-10 barn - som igjen får barn.... Det betyr at det kan være helt andre grener av Grundtvigslekten enn salmedikterens som har endt opp i Norge.

Dessverre har jeg ikke fulgt sidelinjene til slekten, men arbeidet mest med min egen linje, som er Antonette Marie Grundtvig g. Erik Olsen.

Anita

Hei.  Otto Krabbe Jørgensen Grundtvig f. 1704 er bror til Isach Jørgensen Grundtvig f. 1697..og var prest. Otto K.J Grundtvig er far til Jørgen Ottesen Grundtvig f. 1733 som er bror til Johan Ottosen Grundtvig som er far til NFS Grundtvig. Jørgen Ottesen Grundtvig ble gift med Ulriche Eleonora Amundin f.1735 og fikk sammen barnet Antoinette Marie Grundtvig f. 1764. som ble gift med Erik Olsen som ble  prest på Stord. Erik var huslærer hos far til Antoinette og traff således sin kone der.  Antoinette Marie Grundtvig er kusine til NFS Grundtvig i likhet med Sønnen til Isach Jørgensen Grundtvig, Frederik Christian Grundtvig som er hans fetter. Frederik er også i min familie og var sogneprest. Hans sønn er Johan Wilheim Grundtvig ( ridder av Danneborg og oppfinner av en trykkeform ) og  er NFS Grundtvig sin tremenning og  min far William Grundtvig sin  tippoldefar og blir da min tipp tipp oldefar.Johan Wilheim giftet seg med Mette Marie Laurine Adolph som var søster til Ane Marie Adolph som ble gift med Jacob Ulrich Hansen Grundtvig som er bror til NFS Grundtvig.Han døde i Guinea der han bodde, Han og Ane Marie fikk et barn sammen,  Cathrine Marie Adolph. Litt mer om min familie .... Sønnen til Johan Wilheim er Johan Laurentius Grundtvig f. 1817 som er far til Johan Vilhelm Grundtvig som er min oldefar og far til Knud Grundvig som er min fars far og min bestefar. Jeg er født og oppvokst i Bergen men bor nå på Stord. Så slik er jeg i familie med NFS Grundtvig. Artig at datter til Jørgen Ottesen Grundtvig  Antoinette Marie Grundtvig havnet på Stord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 1.3.2011 den 19.11, Dag Aage Løkke skrev:

Takk til dere begge! Også for det om fetteren, som døde i Tønsberg i 1872, samme år som "vår" Grundtvig!

 

Ja, Antonette Marie f. Grundtvig, var nok en eldre søster av Nikolai Frederik Severin Grundtvig.

 

Faren Johan var født i 1734, og moren i 1748, så Frederik (født i 1783) var nesten 50 år yngre enn sin far. Han var den aller yngste i søskenflokken og hadde blant annet tre eldre brødre som alle ble prester. Men denne eldre søsteren, som giftet seg med en norsk prest, visste jeg ikke om fra før. Det var flott å få vite dette. Da er det antakelig henne de nålevende norske med navnet Grundtvig nedstammer fra. Hvis det ikke skulle dukke opp flere interessante opplysninger her.

 

Senere tilføyelse: Søster er feil, det skal være kusine (se innlegg 8 nedenfor).

 

Jeg er en Grundtvig. Etterkommer etter en av NFS Grundtvigs brødre, men jeg vet ikke hvilken. Min oldemor hadde et kjærlighetsforhold til en Grundtvig som var fabrikkeier. Min bestefar ble så til, og selv om han ble født utenfor ekteskap ønsket min oldefar at han skulle bære hans navn. Dette til tross for at han aldri kunne arve ham, men navnet skulle han ha. Kunne noen være behjelpelige med å fortelle meg navnet på disse brødrene og evt peke meg i riktig retning? Kanskje noen her vet om hvem av dem som hadde etterkommere som ble fabrikkeiere? Min bestefar ble født i 1918. Jeg vil bare vite mer om slekten på den siden av familien. 😊 

 

Mvh,

Ivonne Grundtvig Flåm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Jeg finder 2 med efternavn Grundtvig født i 1918:


William Grundtvig f. 5. des. 1918 & Herluf Grundtvig f. 21. mai 1918. Er en av dem din bestefar?


Herluf er født innenfor ekteskap, og William utenfor, så hvis det er en av disse to så må det være sistnevnte. William ble døpt 2 år etter fødselen, i Laksevåg, men er angitt født i Bergen. Han er ført opp med «William Grundtvig» som døpenavn i kirkeboken:

https://media.digitalarkivet.no/view/44094/45

https://media.digitalarkivet.no/view/4530/95

 

Mor er bokbinderske Astrid Nilsen og far er angitt som handelsreisende Knut Grundtvig med bosted Kristiania, fødselsår ikke angitt. i 1922 bor William som pleiebarn hos Astrids søster Jakoba Kathinka gift Hille i Bergen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065522074548

 

 

Ikke mange treff på navnet «Knut Grundtvig» i søk, men jeg finner en gift dansk handelsreisende Knud Grundtvig som har en sønn Per til dåpen i Bærum i 1915, nr 93:

https://media.digitalarkivet.no/view/8068/69

Han ser ut til å ha flyttet tilbake til Danmark igjen, her med familie i 1930:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLRH-8TT4

Denne Knud var født i København i 1886, sønn av Johan Vilhelm Grundtvig og Anne Kirstine Buns:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG8F-K5V7

 

Her er et familietre på nettet som angir aner til Knud, uten at jeg har sjekket dette nærmere:

http://www.samsoeroots.dk/tng/getperson.php?personID=I085950&tree=tree2

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.