Gå til innhold
Arkivverket

Horten 1929 - 1930


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med denne nøtta?

 

Johanne Fredriksen f.Robertsen dør 21. februar i Horten (Horten 1926-1936)

 

Halfdan Fredriksen dør i følge Horten 1926-1936, 10. april 1930???

 

Disse to var gift med hverandre. De kom flyttende fra Svolvær i Nordland til Horten et sted mellom 1922 og 1924.

Jeg finner ikke utflytterprotokoller fra Svolvær, men den yngste sønnen er født i Svolvær 2.7.1921

Han er også skrevet inn i Horten 1916-1926 i 1923, familien bor da i Falkenstensveien 12a.

Jeg finner heller ikke innflytterprotokoller for Horten.

 

Det finnes ingen begravelsedato på Halfdan, og det stemmer heller ikke i kirkeboka når det gjelder rekkefølgen. Han står som født i Horten, men det er feil, han er født i Bodø. Det virker som han er ført inn i kirkeboka i all hast.

Det går en historie i familien (disse to er min svigermors besteforeldre på morsiden);

I svolvær brant en "trelasthandel" i 1924 som Halfdan skulle ha eid (har ennå ikke funnet noe bevis på det)

Den var ikke forsikret og familien var "konkurs". De dro da til Horten. Det ble sagt at Halfdan reiste til USA og "ble borte". Johanne dør som 46-åring i 1929 og etterlater seg 7 barn, hvor den de to eldste har flyttet hjemmefra. Min svigermors mor måtte ta ansvar for de yngre barna alene, ingen visste hvor faren var.

Det blir sagt at mange år etterpå fikk familien greie på at Halfdan var funnet død i en kirke et sted i USA.

 

Synes det er en rar historie, men det hadde vært moro å finne ut om det er noe hold i den.

 

Er takknemmlig for all hjelp.

 

Mvh. Hege Dåpan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk.

Det ser virkelig ut som det er han, stemmer med alderen.

Men hans innvandring til USA, kan jeg finne den noe sted?

Jeg må innrømme at jeg er ikke så flink til å lete på utvandring.

 

Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Når en norsk statsborger døde i utlandet ble det sendt en melding til Utenriksdepartemetet.

Riksarkivet i Oslo har arkiver etter UD (på data)ta kontakt med de og be de undersøke om det kom en melding i 1929 eller 1930 vedrørende Halfdan Fredriksen,her kan det stå flere opplysninger om ham.

 

Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også det i folketellinga for 1910, men etter det er han stort sett maler ved sine barns fødsler i 1906, 1908 og 1910. I 1920 får han tvillinger og er da skipsbygger, i 1921 får han en sønn og er da maler/snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.