Gå til innhold
Arkivverket

Johan Gustav Anderson trenger jeg litt info om


rene simonsen
 Del

  

2 stemmer

  1. 1. Hvor bor jeg?

    • Sørlandet
      2


Recommended Posts

Johan Gustav Anderson ble født i 1844 i Hynn, Elsbergs län, Sverige.11

Johan giftet seg med Sigrid Halvorsdatter i 1883 i Treungen, Nissedal, Telemark.11 Sigrid ble født den 21 apr

1864 i Strand, Treungen, Nissedal, Telemark12 og ble døpt den 19 jun 1864 i Treungen, Nissedal, Telemark. 12

Sigrid Halvorsdatter, datter av Halvor Pedersen og Guro Pedersdatter, ble født den 21 apr 1864 i Strand,

Treungen, Nissedal, Telemark12 og ble døpt den 19 jun 1864 i Treungen, Nissedal, Telemark. 12

Sigrid giftet seg med Johan Gustav Anderson i 1883 i Treungen, Nissedal, Telemark.11 Johan ble født i 1844 i

Hynn, Elsbergs län, Sverige.11

 

Heisann jeg lurer litt på han dere johan gustav anderson i sverige om han har etterlatt seg noen unger eller noe i sverige?

og det jeg også lurer på er hvor i sverige ligger dette henne? er det i dalane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rene, og velkommen hit! (Ja, det var jeg som stemte på at jeg bodde på Sørlandet ......(:-) )

Jeg vet ikke noe om din svenske ane, men jeg har selv hatt nytte av - riktignok for mange år siden - å bruke Anbytarforum på den svenske siden Røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Familysearch (mormonernes base) har noen lagt inn dette: https://www.familysearch.org/s/recordDetails/show?uri=http%3A%2F%2Fpilot.familysearch.org%2Frecords%2Ftrk%3A%2Ffsrs%2Frr_704795812%2Fp1&hash=HloWXpZgU9zB10k5M56iYku8TUc%253D

 

Treff i FS må alltid sjekkes mot kirkebøkene, men en må ha abonnement for å få tilgang i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dåpen i Alingsås landsförsamling C:6 (1843-1850) bild 9 / sid 12 [AID:v42979.b9.s12] og opplysningene stemmer. (Jeg har akkurat nå et abonnement på Arkiv Digital. Andre er Genline, SVAR.)

Om dette er 'din' Johan Gustav må verifiseres ved at en f. eks finner ham i utflyttings-/innflyttingslister, eller om foreldrenes navn er oppført ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen Johan Gustaf, f. i Älvsborgs län: https://www.familysearch.org/s/recordDetails/show?uri=http%3A%2F%2Fpilot.familysearch.org%2Frecords%2Ftrk%3A%2Ffsrs%2Frr_701695925%2Fp1&hash=HloWXpZgU9zB10k5M56iYku8TUc%253D

 

Bekreftes i kirkeboka for Rommele C:3 (1831-1861) Bild 37 / sid 61 [AID: v44325.b37.s61]

 

Forhåpentligvis finnes 'din' Johan Gustav som nevnt i utflyttingslängder i Sverige. Har du sett etter i kirkebøkenes innflyttingslister der han bor i Norge hvilket tidspunkt han flyttet dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei - helt utrolig.

Min far kjøpte Espebu småbruk ca 12 mål i 1946 - av en sønn av Johan Gustav - det ligger helt syd i Treungen /Nissedal.

Jeg bodde der fram til ca 25 års alder - eiendomen er i vår familie.

Blir morsomt å se hva som kommer ut av denne tråden - jeg er selvsagt interessert og kanskje jeg

kan komme med noe småtteri etterhvert.

Det med opphavet i Sverige har jeg lite om - men noe der også.

Det finnes en del pirkete folk her på debatten (faktisk strengere enn de som styrer) derfor tror jeg

vi bør korrespondere heller på epost - min email er

 

eidskard@frisurf.no

 

send meg en mail så ser vi hvor det bærer hen.

 

(Jeg er ikke i slekt her - men ikke usannsynlig at du er )

 

mvh

kjetil sigvart eidskard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här finns en Johan Gustaf Andersson i folkräkningen 1880 som i husförhörsboken 1874-85 anges som vistas i Norge från cirka 1880:

 

Post 1880-15-180-836

 

Andersson, Johan Gustaf

Dräng

 

f. 1844 i Töllsjö (Älvsborgs län, Västergötland)

 

Ogift man, ensam i familjen

 

Mellangärde

Töllsjö (Älvsborgs län, Västergötland)

 

Registrerad födelseort: Töllsjö Älvsborgs län

 

Töllsjö AI:10 (1874-1885) Bild 13 / sid 173 (AID: v7242.b13.s173, NAD: SE/GLA/13592)

 

Han står som flyttad inom socknen 1887, men sedan åter som obefintlig i folkräkningen 1900, så han kan ha varit i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<span class="uthev">Bare rot.. Begynner på nytt.<br></span>

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja just, nu ser jag det! Han har ingen födelseort i husförhöret. Han är tydligen i Norge hela tiden. Jag vet inte vad Hynn kan vara, det låter inte svenskt.

Det kan vara dialekt från den tiden. På en närliggande dialekt ska det betyda "hörn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du fant, Chris,er den øverste av dem i innlegg #4 med fødselsdato 26. mai 1844 i Alingsås. Har du hørt om 'Hynn*?

 

(Det er kanskje dette stedet som er oppgitt ved vielsen?)

 

Her er vielsen i Nissedal:

Telemark fylke, Treungen i Nissedal, Klokkerbok nr. II 2 (1863-1892), Ekteviede 1882-1884, side 55.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7810&idx_id=7810&uid=ny&idx_side=-57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei - litt overfladisk av det jeg har i en linje fra Sverige

Fint om uoverstemmelser opdages i forumet.

mvh kse

ps har på ingen måte gått grundig inn i dette ds

*******************

Etterkommere etter Lars Persson

 

1 Lars Persson f: 18 jul 1761 i Bjørkebacken Allingsås

.. +Elin Andersdtr f: 17 des 1758 i Skaftared Allingsås

2 Svenn Larsson f: 14 mai 1786 i Bjørkebacken Allingsås

... +Anna Lena Andersdtr f: 17 jan 1794 i Slinnebacken Allingsås g: 19 jul 1817

. 3 Anna Maria Svennson f: 31 jul 1817 i Slinnebakken Allingsås

. 3 Andreas Svennson f: 17 jul 1821 i Slinnebakken Allingsås d: i

..... +Johanna Andersdtr f: 27 jun 1819 g: 03 feb 1844 i Alingsås landsførsamling Elvsborg d: i

.. 4 Johan Gustav Andreasson f: 26 mai 1844 i Elfsborg Len Sverige +Info-Ellingsås d: 1928 i Treungen

...... +Sigrid Halvorsdtr Strand f: 1864 i Treungen g: 23 apr 1883 i Treungen Kirke d: 1956 i Treungen

.. 4 Anna Christina Andreasson f: 07 okt 1845

.. 4 Maria Andreasdtr f: 1849 d: 1851

.. 4 Sven Andreasson f: 1851 d: 1853

.. 4 Sven August Andreasson f: 1853 d: 1853

.. 4 Augusta Andreasdtr f: 1856 d: 1856

. 3 Oluf Svennson f: 03 nov 1824 i Næverhult Hørningen Allingsås

. 3 Christina Svennson f: 29 okt 1827 i Næverhult Hørningen Allingsås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Kjetil Sigvart har er jo nettopp den som er f. 26. mai 1844:

 

3 Andreas Svennson f: 17 jul 1821 i Slinnebakken Allingsås d: i

..... +Johanna Andersdtr f: 27 jun 1819 g: 03 feb 1844 i Alingsås landsførsamling Elvsborg d: i

.. 4 Johan Gustav Andreasson f: 26 mai 1844 i Elfsborg Len Sverige +Info-Ellingsås d: 1928 i Treungen

 

Da fant vi ham, da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kraftig västgötadialekt?

:D Jeg tror han heller hadde med seg en attest hvor presten kanskje har skrevet Slinne, og de to først bokstavene kan ha blitt oppfattet som en H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du chris. hva mener du med kraftig västgötadialekt?

er det noe sånn bonsk dialekt at du er eller bor i landet og snakker litt anderledels kanskje? eller bare en kraftigere dialekt av gøteborgsk gøta hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.