Gå til innhold
Arkivverket

Bokprosjekt


Jan E. Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg viser allerførst til disse sidene :

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/573-moldusenheikintorppa-grue-hedmark/page__p__4498__hl__moldusen__fromsearch__1#entry4498

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/85325-marthe-abrahamsen-voldstad-bernt-samuel-johansen-grue/

 

Jeg har fått tilgang til denne her

http://moldusen.tribalpages.com

 

Og uten atte jeg kan gå nærmere inn på det her så kan jeg si såppas at det er forlengst igang ett bokprosjekt om denne familien fra Moldusen og deres etterkommere. Kansje det blir utgivelse allerede neste år ? Og de som bidrar vil såklart bli navngitt og takket i boken ,om ønskelig og ved tilatelse.

 

Her er fra Grueboka side 171: Søndre Vollstad (Sø-Vollstad). Husmann på denne plassen var nesteldste gjenlevende sønn av Anders Olsen.

Martinus Andersen 1822-69 var født på Smiholen. Han var g m Kari Henriksdatter ca. 1834-1916 som var født i Røjdoset i Østmark. Hennes foreldre var Henrik Danielsen fra Moldusen g m Kari Henriksdatter fra Mulltjärn som bodde på Heikintorppa under Vålberget.

Barn:

Emil f 1859, til Amerika 1881, hadde skoforretning i skobyen Brockton, Massachussets, g m en enke av finsk opprinnelse. (Notat: I emigrantlista er han oppført som Emil Valdstad.)

Arne f 1860, til Amerika 1882, var hotelleier.

Karen f 1863, til Amerika, tjente hos en prest.

Hans f 1866, til Amerika, omkom ved drukning der etter kort tid.

Johannes f 1869, til Amerika, g m Martha Myhre fra Åsnes.

 

Hvem var Martha Myhre fra Åsnes?

 

Klarer du og se (utfra linken på tribalpages) hvilken dato Martinus Andersen, Voldstad ble konfirmert?

 

Ser også atte hotelleieren Arne var fadder for et onkelbarn. Betyr det at han kom tilbake til Norge ihvertfall EN gang? For man måtte vel være tilstede personlig som fadder ,eller...?

 

Sålangt er masse etterslekt til Daniel Henriksen funnet men det er ikke registrert enda. Om de andere vites lite og ingenting.

 

Absolutt ALT og alle opplysninger er av virklig ubeskrivelig stor interesse. Både for lokaliserte etterkommere og ikke minst på grunn av arbeide med boken. Det er ikke jeg som skal skrive den altså (jeg holder meg til det jeg kan :) ) men sammen kan vi løfte masse. Lover med hjelp og prøve og registrere fortest mulig og sånn atte vi undgår og undersøke dobbelt. Håper også veldig på atte vi klarer og finne mange etterkommere ,også i USA og Australia. På forhånd tusen takk for all hjelp, hilsen fra Jan Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyndter meg nå og legge til atte det er en helt spesiel ide og ikke en slektsbok ,noen bygdebok eller lignene som forfatteren jobber med, men en allmenn bok, en bok for alle. Igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan og hvor man kan lete etter disse nevnt her over (og andere) i Sverige, USA og Australia?

 

Håper atte noen vet om bra forum og lingnende ,og desuten på tilbakemeldinger her... Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo komme med noen lenker på hvor du kan lete i Sverige:

 

http://www.genline.se/

 

http://www.svar.ra.se/

 

http://www.arkivdigital.se/

 

Alle tre stedene finner du slike ting som kirkebøker, husforhør/forsamlingsbøker bl.a. På svar finner du også folketellinger 1880-1890 og 1900. For noen steder også 1870 og 1910. På arkivdigital finner du bl.a boupptekninger.

 

Felles for alle: sjekk at hva de har ut fra hva du er interessert i før du tegner noe abbonnement.

 

I Sverige er det lite som ligger fritt på nettet, selv om det er litt her og litt der. Disse tre stedene krever abbonnement for å kunne se i det. Derfor lurt å sjekke hva som finnes på de enkelte steder før du evt bestemmer deg.

 

Et fritt sted der det kan finnes litt er: http://www.slaktdata.org/ Det krever ikke abbonnement.

 

Ellers er det både på Sveriges slektsforskerforening og på Svar dataprogrammer til salgs, f.eks programmer som går på emigrasjon, folketellinger osv osv.

 

Ellers kan jeg godt gjøre oppslag i Sverige for deg, enten du kommer med info her på forumet eller sender meg en mail. MVA Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martha Myhre med heimstad Grue reiser til Amerika 7.sept. 1897 med jernbane via Gøteborg.

 

Martha Myhre ankommer Ellis Island 18.sept. med S.S. St. Louis fra Southhamton (avreise 11.sept. 1897).

Final destination: Boston "to her intended - Johannes Walstadt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en god kandidat for Martha er:

 

Marthea født 12.juni 1875 i Svarthagahaugen, Gjesåsen, Åsnes av foreldre skredder Bernt Hansen og Marie Torstensdatter. I 1900 tellingen er skredder Bernt Hansen Myhre å finne på plassen Sletdalen og i 1865 tellingen er han på plassen Myren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise Iversen, dette var storveies og godt jobba ,mange tusen takk! Nå ble jeg veldig både overaska og glad :)

 

Er det mulig og få bekreftet atte det ER den riktige Martha ,for eksempel via en vielsesattest (fra USA?) eller noe tro?

 

Igjen mange takk, ha en god natt alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lene Hagen ,tusen takk for nyttige linker, som jeg nå har tatt en første titt på :)

 

Vielsen mellom Martha og Johannes (John?) har vel stått før første barnet ble født. Håper at noen her værsåsnill kan finne ut mer om både dette og annet.

 

Hilsen fra Jan E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips.Bla bakover til du kommer til begynnelsen av konfirmantene i 1838,som Ann-Mary har funnet for deg,da finner du datoen,som er 30 sept.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips.Bla bakover til du kommer til begynnelsen av konfirmantene i 1838,som Ann-Mary har funnet for deg,da finner du datoen,som er 30 sept.

Mvh.Mette

 

Tusen takk Fausko, og ikke for og pirke, men konfirmasjonen var allerede funnet og registrert, det var dato og måned som manglet, og æres den som æres bør ;)

 

Takker tusen, Engum, dette er jo briljant! Ser atte en Julia (sister in law) også er kommet til. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg slekter fra Carl Matthias Woldstad. Familien kom tilbake til Norge fordi faren( Johannes) døde. Jeg kan ikke navnene på foreldrene, men Carl Matthias sin mor flyttet hjem med barna sine og giftet seg på nytt og fikk et barn kalt Nathan med den nye ektemannen. Min mormor vet svært mye om sin fars fortid og Carl Matthias har tatt opp mye av livshistorien sin bånd. Jeg håper dette kan være til hjelp hvis du ønsker å finne ut mer om familien/ slekten som nedstammer fra woldstad. Carl M. giftet seg med Jenny Nilsine og de fikk tre barn sammen. Liv, Kari og Jan.

 

Hei. Jeg slekter fra Carl Matthias Woldstad. Familien kom tilbake til Norge fordi faren( Johannes) døde. Jeg kan ikke navnene på foreldrene, men Carl Matthias sin mor flyttet hjem med barna sine og giftet seg på nytt og fikk et barn kalt Nathan med den nye ektemannen. Min mormor vet svært mye om sin fars fortid og Carl Matthias har tatt opp mye av livshistorien sin bånd. Jeg håper dette kan være til hjelp hvis du ønsker å finne ut mer om familien/ slekten som nedstammer fra woldstad. Carl M. giftet seg med Jenny Nilsine og de fikk tre barn sammen. Liv, Kari og Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.