Gå til innhold
Arkivverket

Den store barnedåpen


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Det er ikke bare i Oskar Braatens "Den store barnedåpen" at det skjer:

 

Jeg oppdaget noe interessant her om dagen. Andre pinsedag i 1851, 9. juni, var det i Aker kirke utenfor Kristiania hele 37 barnedåp. Om disse var fordelt på flere gudstjenester, vet jeg ikke, men de var i alle fall på samme dag! Søndagen etter, 15. juni, var det 20 dåp, altså noe mindre, men ganske mange det også. Da jeg sjekket etter på årene før og etter, var det veldig mange på andre pinsedag da også (hele 39 i 1849). Før i tiden var dette tydeligvis en populær dag å ha barnedåp.

 

En annen ting som muligens forklarer dette, er jo at Aker kirke var hovedkirke for hele Akerbygda rundt hovedstaden, og derfor samlet folk fra ganske store områder. Det må ha vært litt av et press på denne kirken. Og trangt om plassen i kirken. Etter at Vestre og Østre Aker kirker kom, ble dette store antall barnedåp litt mer fordelt.

 

Er det andre som har registrert et høyt antall barnedåp på spesielle dager - og under spesielle forhold? Andre steder i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ni samtidig da oldefaren min ble døpt på Nesna. Ikke like mange, men det var jo en god flokk til å være et lite sted. Husker ikke datoen akkurat nå, men tror det var om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et inntrykk jeg har, er at 2. juledag har skilt seg ut som dåpsdag. (Har ikke belegg for dette akkurat nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, "annendagene" var sikkert populære som dåpsdager, kanskje fordi det var litt lettere å komme sammen da. De hadde jo ikke noen fridager utenom helligdagene den gang. Våren og forsommeren var sikkert også best for mange, for å slippe å ta ut den lille i den kalde vinteren - og kanskje reise et langt stykke vei - med hest og slede (vogn om sommeren), eller kanskje til fots ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.