Gå til innhold
Arkivverket

Indeksering Alstahaug 1801-1819


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Indekseringa (innhaldssida) til kyrkjeboka for Alstahaug 1801-1819 viser berre til handlingar i Alstahaug kyrkje, mens boka også har handlingar frå Herø, Stamnes og Vevelstad.

Forsøk på å lage lenkje til indeksseringa: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2577

 

S 1 i kyrkjeboka:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1801, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at indekseringa, slik den ble lagt opp fra starten i 2005, ikke skiller mellom sokn. Jeg har lagt inn følgende merknad på boka: "Indekssiden har bare lenker til handlinger i Alstahaug sokn. Tjøtta sokn begynner på s. 61, Herøy sokn begynner på s. 117, Stamnes sokn begynner på s.177 og Vevelstad sokn begynner på s. 242."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Problemet med indekseringen av denne kirkeboka ble første gang tatt opp i 2007: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=kyrkje&temanr=54468&sok=alstahaug&nr=5&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker

 

I 2009 dukket saken opp igjen, og Arkiverket svarte igjen at boka ville bli indeksert på nytt - i løpet av sommeren 2009: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=kyrkje&temanr=61311&sok=alstahaug&nr=1&antinnlegg=6&startnr=&antall=&spraak=#anker

 

Så langt har intet skjedd. Det kunne for mange ha vært greit om boka ble delt opp i fem bøker, en for hvert sokn, og indeksert på nytt. Tilsvarende er gjort for andre kirkebøker med hell. Jeg har for min del vent meg til boka slik den er. Det er nesten viktigere å reklamere for de alfabetiske døds- og dåpsregistrene bakerst i nevnte kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Og fremdeles har ingenting skjedd når det gjelder indekserignen av kirkeboka for Alstahaug 1801-1819.Jeg mener jeg også tok det opp en gang

i gammelforumet, men det kan ha vært etter 2007. Ellers er jeg enig i at det burde ha vært reklame for alfabetisk dåpsregistre, men jeg

har ikke sett at det gjelder for dødsfall der. Alfabetiske registre for dåp er det i alle kirkebøkene for Alstahaug fre 1740(kanskje fra

1737?), og så er det for 1714-1723. De har vært meg til hjelp mange ganger. I en av kirkebøkene for et mye tidligere tidspunkt dukker det

opp noen sider fra rundt 1800, men husker ikke i hvilken kirkebok det var nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles har ingenting skjedd når det gjelder indekserignen av kirkeboka for Alstahaug 1801-1819.Jeg mener jeg også tok det opp en gang i gammelforumet, men det kan ha vært etter 2007.

 

Vi gjør ikke noe mer med dette nå, utover det jeg skrev i mitt svar 3. mars 2011 og foretok meg da. I stedet for å dele opp kirkebøkene i flere deler, slik vi har gjort tidligere, ønsker vi å forbedre visningsprogrammet for kirkebøker, slik at sogn blir en ekstra variabel i tillegg til listetype og årstall. På programmeringsfronten har imidlertid utvikling av Digitalarkivet prioritet, og slik det nå ser ut, får vi ikke gjort noe med visningsprogrammet for kirkebøker før i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er ikke innom denne delen av Digitalarkivert så ofte. Takk for at du tok deg tid til å svare Kristian, og da får vi bare håpe at det blir indeksering av kirkebøkene for Alstahaug i 2013. Jeg

har vel også egentlig vennet meg til kirkeboka slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå har vi kommet et langt stykke uti 2013, og enda her ikke kirkebøkene for Alstahaug 1801-1819 blitt indeksert. Når skal det skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet et langt stykke uti 2013, og enda her ikke kirkebøkene for Alstahaug 1801-1819 blitt indeksert. Når skal det skje?

 

Som nevnt i et tidligere svar trenger vi å fornye programmet for visning av kirkebøker. Ennå er programmeringsressursene bundet opp til å få det nye Digitalarkivet ferdig, så det er først mot slutten av året vi kan håpe å komme videre her.

 

For ordens skyld: Hele kirkeboka er indeksert, i den forstand at hvert bilde er registrert med innhold. Et bilde som ikke er indeksert, vil heller ikke vises. Problemet ligger i visningsprogrammets begrensninger med hensyn til å utnytte indekseringsinformasjonen til å generere en innholdsfortegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Beklager sent svar her, men har ikke sett svaret her før nå. Takk for redegjørelsen iallefall. Så ønsker jeg meg også at der det står kirkebøker for Stamnes i Alstahaug før 1767 blir til Sandnes. I selve kirkebøkene

står det Sandnes før 1767, og siden jeg har bodd i området vet jeg at det var kirke på Sandnes(del av Sandnessjøen) til ca 1770. Ble bygd kirke på Stamnes ca 1770, så fra da av er det riktig med Stamnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar her, men har ikke sett svaret her før nå. Takk for redegjørelsen iallefall. Så ønsker jeg meg også at der det står kirkebøker for Stamnes i Alstahaug før 1767 blir til Sandnes. I selve kirkebøkene

står det Sandnes før 1767, og siden jeg har bodd i området vet jeg at det var kirke på Sandnes(del av Sandnessjøen) til ca 1770. Ble bygd kirke på Stamnes ca 1770, så fra da av er det riktig med Stamnes

 

Ja, vi endrer det. Det gjelder vel bare den eldste kirkeboka, 831.A01, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel kirkeboka 830 A01? Ellers har du rett.

 

Det er mulig jeg tar feil, men er ikke 830.A01 Alstahaug sokn, mens 831.A01 er Sandnes sokn? Arkivkode 831 inneholder kirkebøker for Stamnes sokn, inkludert forløperen Sandnes sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du har selvfølgelig rett. Jeg har lest mye i disse kirkebøkene på mikrofilm før de ble digitalisert og noe etter at de ble digitalisert, men aldri lagt merke til numrene. Mikrofilmene var jo der på biblioteket i Sandnessjøen, da jeg bodde der. Jeg glemte selvfølgelig også da jeg svarte, at sognene i Alstahaug prestegjeld 1714-1737 er ført hver for seg(det er de jo ikke for f.eks. 1741-1768). Begynner å bli litt

pinlig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.