Gå til innhold
Arkivverket

Paul Roder eller Påfwel spelman i Christiania omkr 1670


Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Är det någon som känner till en Påfwel spelman el.Paul Roder som anges i Christiania 1670 enligt uppgifter hos magistraten i Göteborg. Han kallas 1650 Peter (Grötter, Gruter) spelmans måg och bodde i Göteborg 1651. Enligt Ränte- och byggningskollegiets protokoll den 2.4.1674 hade Peter Grötters änka - troligen Agneta Rettelin - flyttat till Christiania, tydligen till mågen Påfwel spelman. Hon kan alltså dött där.

Alla uppgifter av intresse.

Vänligen,

Olle Elm

Endret av Olle Elm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kjenner jeg, han var Stadsmusikant i Göteborg 1648-55, men født i Christiania.

29.09.1655 Stadsmusicusbevilling Christiania av byens borgeremester, ratifisert 13.11.1660. Begraves i Hellig Trefoldighets kirke 13.10.1672. Den du kaller Agneta Rettelin var ikke hans kone, men hans svigermor ("Værmoder"), hennes datter Anna Elisabet Petersdatter Grøter var første ektefelle (såvidt jeg vet) viet i Göteborg 27.10.1647 i Christine kirke. Har en del mer, men det er hva jeg rekker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Diderich Grøter, bror til ovennevnte Anna Elisabeth (hun døde i 1670) ble vikar som stadsmuscus i Christiania etter Pouel Rødder 1672-177, senere til Bragernes hvor han døde 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Geir!

Ett så snabbt och innehållsrikt svar var överraskande!

 

Du kan se ovan att jag skriver: "Enligt Ränte- och byggningskollegiets protokoll den 2.4.1674 hade Peter Grötters änka - troligen Agneta Rettelin - flyttat till Christiania, tydligen till mågen Påfwel spelman. Hon kan alltså dött där." = alltså Paul Roders svärmoder.

 

Det kanske kan intressera Dig att musikanten Peter Grötter och hans hustru hade ytterligare barn, t ex:

- musikanten och senare krögaren i Ödeshög Clas Grötter, nämnd t ex vid Vista häradstinget 1674 29/1 i samband med en tysk köpman ifrån Stockholm Joachim Green. Claus har jag inte utrett färdigt ännu.

- musikanten Hans Görgen Grötter i Ormestorp, Ölmstad socken, död där 15/3 1719 och med många ättlingar.

 

Musikanten Hans Giörgen i Ormestorp - som han brukar kallas - har varit känd i släktforskningen, minst sedan 1960-talet. Det var då jag som pojke fick honom presenterad för mig. Det var först med ett domboksfynd som gjordes 2010 som namnet Grötter kunde börja spåras http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=1005159#POST1005159

 

Tack vare Ditt svar kan nu kunskapen vidgas ytterligare!

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kanske kan intressera Dig att musikanten Peter Grötter och hans hustru hade ytterligare barn, t ex:

- musikanten och senare krögaren i Ödeshög Clas Grötter, nämnd t ex vid Vista häradstinget 1674 29/1 i samband med en tysk köpman ifrån Stockholm Joachim Green. Claus har jag inte utrett färdigt ännu.

- musikanten Hans Görgen Grötter i Ormestorp, Ölmstad socken, död där 15/3 1719 och med många ättlingar.

 

Hans Görgen kjente jeg til, han ble vel stadsmusicus i Göteborg etter Pouel Rødder i 1655. Clas/Claus kjente jeg ikke.

Agnethe Riettels (Agneta Rettelin) skal visstnok i august 1634 i brev ha skrevet at hun hadde to små barn og var gravid med et tredje. Dette året måtte jo ektemannen som var stadsmusicus i Christiania flykte etter å ha slått ihjel en bekjent og fikk jo samme stilling i Göteborg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Geir!

 

Är det möjligt för Dig att ange källor till de uppgifter Du lämnar, om det inte är för mycket besvär?

T ex om Hans Görgens stadsmusicustjänst 1655.

 

Gick in i Göteborgs Kristine CI:1 (1655-1700) sid 21 och fann där uppgiften om vigseln 27.10.1647.

Har sökt framåt men finner ingen vigsel för Hans Görgen vad jag kan se. Han var gift med en Kirstin Hansdotter ( Källa: Vista härads dombok 1685 6/3) troligen död 1710-06-05.

 

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för det svaret Geir!

Med källor blir uppgifterna så mycket mer värda, och kan öppna upp för vidare undersökningar.

 

Tack vare Dina uppgifter vet vi nu t ex om musikanten Hans Görgen Grötters tjänstgöring som stadsmusikant i Göteborg, vilket var fullständigt okänt för Ölmstadsforskningen.

Jag kan inte här utan genomgång av diverse material ange när han dyker upp i Ölmstad socken. En annan forskare har uppgivet 1683 men utan källa. Själv har jag en känsla av att det var tidigare ... men det får visas.

Han innehade en tjänst som musikant hos greve Per Brahe d y på Visingsborg. Tydligen finns nu uppgifter i en bok jag ännu inte läst - Larsson Haglund, Ingrid, (2010) "Högvälborne greve, nådigaste herre : en studie av Lars Jonsson Lagerbergs brev till Per Brahe den yngre åren 1643-1675".

Kanske är det ur denna bok uppgifterna kommer att Hans Görgen Grötter var gift 1:o i Göteborg med NN från vilken han blev skild 1662... och omgift.

 

Har Du skrivet om denna familj Geir, då Du innehar så omfattande uppgifter?

 

.....................................

Parentetiskt kan jag berätta att jag nyligen publicerade en uppsats i Svensk Genealogisk Tidskrift (SGT) där en annan av grevskapets tjänstemän figurerar, nämligen vaktmästaren på Visingsborgs slott, boende i Finnarp Ölmstad socken, vid namn Michael Larsson Pamp, vilken visar sig vara bror till den adlade Lars Larsson Gyllenpamp - en ätt vars ursprung litteraturen inte kände till.

 

Grevskapstiden gav bondesamhället runt Vättern stora influenser av en värld långt borta från de egna socknarna.

 

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet, privatarkiver no.12. Lange, pakke 5, historisk dagbok 1630-39 (riksarkivar Chr. Langes samliner)

 

Seddel "Sæderne 1637" trolig kilde Byregnskapene (Peter trompeter slår i hjel sin venn og rømmer straks, halvparten av etterlatt formue til bykassen)

 

Denne kilden er også nevnt i NSTXXXIII hvor også flere av de øvrige kilder (ikke nedennevnte) er angitt bl.a. identifiseringen av Peter trompeter, for å spare tid kan jeg heller sende kopi av denne og to korte artikkel pluss fra St.Hallvard 1936 og 1952 som vel er de eneste publiserte som holder standard. (Jeg har ikke din adresse, dette egner seg ikke for scanning)

 

Øvrige kilder:

 

Universitetsbiblioteket i Oslo; "Christine Kyrkas böcker för vigda, födde och döda 1624-1774" ;

 

Trolovelser & vielser

 

14.06.1629 Hindrich Røder mit Anne Wageners

 

27.10.1647: Pauli Røder mit Annas Ehlisbet Grøters getrauwet (denne har du selv sett i original)

 

Begravelser

 

20.10.1640 Peter Groeter sein kindt

 

23.05.1650 Pawel Røders kint

 

13.12.1650 Pawel Røder sein kint

 

31.10.1651 Peter Greøter sein Kint

 

24.04.1654 Paul Røders sein kint zu der Erden bestettiget

 

18.09.1654 Hanss Jurgen Grøters sohnlein zu der Erden best

 

(døpte er først med fra august 1655)

 

 

Almquists exerptsamling, privatarkiv A 84, volum 26, magistratprotokollen 1666 (har selv bare sett dette referert):

 

Gesellen Valentin Grøtter søker om å bli musicant for å underholde sin far.

 

 

Fra kirkebøkene for Christiania (Hellig Trefoldighets Kirke)

 

Pouel Rødder

 

Begravet 13.10.1672 under orgelpulpituret i Hellig Trefoldighets kirke ( pulpituret (et opphøyet galleri her for orgel i kirkens sydlige korsarm) var nytt, ferdig 1670 etter 2 års arbeide )

 

Første ekteskap med Anna Elisabet Grøter;

 

Dåp: 05.03.1657 Peter (stadsmusicant i Christiania)

 

Dåp: 08.04.1759 Susanne (g.m.lieutenant Carsten Jørgensen Børlum)

 

Begravelse: 22.06.1662 ikke navngitt barn ("med alle klokker")

 

Dåp: 11.01.1663 Pouel (organist i Bragernes)

 

11.01.1663 Friderich, begravet 04.12.1664

 

Dåp: 09.10.1664 Agnete (g.m. skreddermester Anthonj Brinchmand)

 

Dåp: 22.01.1669 Fide Justus

 

Begravelse 31.08.1670 ektefellen Anna Elisabet Grøter (med alle Kl: oc d: størst = med alle klokker og den største forud)

 

Vielse 04.06.1671 med Susanna Tygesdatter Langh (hun ektet 23.04.1675 Jørgen Andersen Nordbye)

 

Ingen barn

 

Diderich Grøter

 

3. gangs lysning 11.07.1675, vielse 01.08.1675 til høymesse med Elsebe (Else) Jensdatter.

 

Dåp: 26.12.1675 ikke navngitt barn

 

 

Fra kirkebøkene for Bragernes:

 

(OBS. I NST XXX blir det skrevet at Peter Hadenberg var Diderich Petersen Grøters sønn, han var nok hans svend. Videre står det ikke i kilden om Diderich ved barnedåpen 25.04.1689 (som er kilden til foranstående misforståelse) "hans Margaretha" som fadder, men hans kones søster gift med hattemaker Baltzer Heymich var fadder )

 

24.03.1690 Diderich Petersen Grøter begraves

 

(se også Bragernes Skifteprotokoll 1 1682-1696 f.154a hvor datteren Anne Lisbeth er oppgitt som eneste barn, ektemann hattemaker Baltzer Henningsen)

 

 

Det går litt langt å ta neste generasjon utover det jeg allerede har gjort. Håper jeg fikk med meg alt, si ifra om noe mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack för dessa utförliga källor!

Tar gärna emot det generösa erbjudandet med underlag per brev.

Min adress är: (vilken ju ändå - om man tänker på sekretessen - är enkel att finna på t ex hitta.se)

Olle Elm

Fågelstensvägen 76

437 40 Lindome

Sverige

 

Jag hoppas kunna bidra med nytt material senare i denna diskussion!

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det jeg sender deg i posten, her er noen andre kildehenvisnger (som du kan finne på nettet) pluss et par jeg glemte;

 

 

Pouel Rødder

 

BYTINGSPROTOKOLL 2 1661 Christiania

 

02.05. f.3a

 

16.05 og 30.05 f.3b-4a

 

12.09 f.14b

 

07.11 og 14.11 f.23-24

 

21.11 f.25

 

BYTINGSPROTOKOLL 5 1664 Christiania

 

31.03.1664 f.18a

 

30.06.1664 f.39a

 

 

Fra kirkebøkene glemte jeg at Diderich Grøters sønn begr. i Bragernes 24.05.1681. Videre kan sies at hans kones søster Magrete Jensdatter et sted har slektsnavnet Raaber (Robert?)

 

En annen feil i de andre NST-artiklene enn den du får tilsendt; Pouel Rødders sønn Peter giftet seg ikke 2. gang i Christiania, men i Bragernes 30.06.1682 og han skrives "Petter Grøtter"! Strengt tatt neste generasjon, men jeg tok den med allikevel.

 

I tillegg til det som kommer i posten, tror jeg dette skulle dekke alt - har jeg glemt noe får du heller komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen,

Har ikväll gått igenom Ölmstad KI:1 (1639-1666) och där lyckats belägga Mr Hans Georgen första gången Dmca XI Trinit 1666.

Källan är Ölmstad KI:1 (1639-1666) Bild 35 / sid 65 (i ArkivDigital)

Hittar inte funktionen här hur jag lägger in en bild, men det hade varit att visa den vackra källan.

Vänligen,

Olle

PS. Såg ej att Du skrivet ytterligare ett meddelande innan jag började med detta. Tack! DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sänder ett särskilt stort tack till Dig Geir för generositeten att sända mig omnämnt material per brev! Mycket intressant artikel.

Har försökt på egen hand att förstå vad NST XXXIII betyder - mer än Norsk Slektshistorisk Tidskrift - men gått bet på det. Vilken årgång är det?

 

Har beställt Larsson Haglunds bok om de Lagerbergska breven - omnämnd ovan - genom Göteborgs Universitetsbibliotek, som ännu inte hade den. Möjligen köper de in den.

Hoppas kunna ge Dig material därifrån senare.

 

Vänligen,

Olle

(som roade sig med att lägga in farfar som avatar ..)

 

PS. Tror jag kom på hur man lägger in en bildfil. Göt ett försök från Ölmstad KI enligt ovan. DS

post-1223-0-06927900-1298538054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har försökt på egen hand att förstå vad NST XXXIII betyder - mer än Norsk Slektshistorisk Tidskrift - men gått bet på det. Vilken årgång är det?

 

1992 (bind 33, hefte 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar Geir!

 

Hittade en uppgift på "nätet" - http://www.genealogi.no/nst_reg/nst-bokstav_g.pdf där jag anar ett register till NST.

 

Där förekommer följande uppgift:

Grøter Hans Jurgen 30: 326f

 

Har Du den volymen och kan kolla om det finns ytterligare uppgifter än de som förekom i NST XXXIII?

Jag borde kunna få tag på den på UB i Göteborg vid tillfälle.

 

Vänligen,

Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke med bind 30 og den artikkel som det henvises til dels for at den inneholder feil dels fordi jeg mener det ikke står noe der som du ikke allerede kjente eller var med de de 3 øvrige artikler jeg sendte. Kan kontrollere for sikkerhets skyld og skal si ifra om noe er "gått tapt", men tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slektene Rødder/Grøter. De tror jeg du også skal kunne finne i det Gamle DA. Om du klarer å gå til det gamle DA(orginalen), ikke det som nå har blitt lagt inn her, så kan du søke etter Rødder. og få opp 5 temaer. For sikkerhets skyld skriver jeg opp nummeret på dem slik at du også kan søke i det gamle DA som er overført til Digitalarkivet/Arkiv her nå: 69492, 31420, 29091, 10426 og 6787.

 

Opplysningene jeg har er at: Slektene Rødder og Grøter kom sannsynligvis fra Tyskland til Gøteborg. Pauli Rødder begr.okt.1672 i Christiania kirke (Hellig Trefoldighet i Rådhusgt., under orgelpulpituret). Han ble gift 27/10 1647 Christine kirke i Gøteborg med Anna Elisabeth Petersdt. Grøter som ble begr. 1670 i Christiania. De kom til Christiania fra Gøteborg i 1655.

 

Det som sannsynligvis var deres datter, Agneta Elisabet Poulsdt. Rødder ble begr. 1/2 1708 fra Vår Frelsers kirke i Christiania, skifte 16/6 1710 Christiania. Agneta Elisabet ble gift 13/3 1690 i Vår Frelsers kirke Christiania med skredder Antonius Brinchmann(ca.1646 Tyskland?-grl.4/3 1740 fra Vår Frelsers krk. på Byens kirkegård i Christiania). I skiftet etter Agnete står det oppført 10 barn. Antonius Brinchmann ble oppgift med Dorothea Hansdt. Stub, og de fikk 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være en mulighet for at Agneta Rettelin kan ha reiste til sin datter, Anna Elisabeth, begravelse i 1670, og så blitt der etterpå for å hjelpe til med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hoppet over neste generasjon, men kan nevne Anthonj Brinchmand hadde hhv. 11 og 6 barn i de to ekteskap du nevner. Å gå gjennom denne generasjonen (Agnetes) vil ta mange sider. Det står forøvrig ikke noe i det gamle forumet om første generasjon som er uteblitt ( i hvert fall av det som det er hold i )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slektene Rødder/Grøter.

 

Samme har jeg. Mine 3xtipp var stadsmusikant i Bergen, Ole Petersen Rødder og kone Anna Stoltenberg.

 

Ole P. var tippoldebarn av Povel Rødder og kone Anne Elisabeth Petersdtr. Grøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren Ole Petersen Rødder og Anna Stoltenberg (Svindal) hadde 17 barn inkl. et dødfødt som bare viser hvor bredt dette blir om vi skulle ta alle etterkommere. (Akkurat dette paret er kanskje et dårlig eksempel da svært mange ikke vokste opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min mening å "blande meg inn" i Olles tråd, Geir. Beklager.

 

Forøvrig har du rett mht Ole og Annas barn - jeg har notert 18, hvorav bare 6 vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min mening å "blande meg inn" i Olles tråd, Geir. Beklager.

 

Forøvrig har du rett mht Ole og Annas barn - jeg har notert 18, hvorav bare 6 vokste opp.

 

 

For all del, det var ikke meningen å stoppe innlegg om senere generasjoner - beklager om det ble oppfattet dit hen (og det ser jeg at det kan). Det var bare ment som en begrunnelse for at jeg forkortet mine svar så langt jeg kunne (se mine første innlegg og kilder i tillegg til materialet jeg sendte). Så for min del, bare fortsett.

 

PS. Jeg kan godt ha regnet feil antall barn i farten, det var langt å telle. Men Anthonj Brinchmands er korrekte, det vil si det er det antall barn jeg har funnet og jeg tror ikke det er fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel uansett være enige om at disse Rødderne hadde en særdeles stor etterslekt :rolleyes:

 

 

Absolutt, selv begrenser jeg meg til generasjonen til og generasjonen fra Christiania og visse (urbane) deler av Aker og ikke etter 1815. Det gjelder alt slektsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.