Gå til innhold
Arkivverket

[#15] Søking etter enkelttema i folketelling 1900


Gjest Ivar Ekanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Ekanger

Jeg ser at noen allerede har tatt opp den samme feilen jeg har oppdaget; jeg søkte etter Andreas* i Eiker kommune i 1865-tellinga og fikk først opp nr 1-10 av 85 utvalgte. Ved å trykke på neste fikk jeg 11-15 av 11278, dvs. nr 11-15 av alle i kommunen og ikke de neste som het Andreas*. Jeg har opplevd samme problem ved andre søk etter andre navn.Jeg håper dette bare er en teknisk feil som vil bli retta opp, for ellers forsvinner mye av nytten ved å kunne søke i disse basene. Jeg har også fått samme tilbakemelding som Knut I Knutsen, nemlig at jeg henter fram en bokmerket side og får ikke sida men meldinga “Feil i filene du har brukt”. Lykke til med eventuell oppretting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her har eg eit problem. Når eg søkjer etter Andreas i Eiker får eg sjå 1-10 av 227. Trykkjer eg NESTE får eg sjå 11-20 osv. Alt virkar som det skal. Eg må vita litt meir om dette. Om du har slike problem, prøv å beskriv kva du har gjort før så godt som mogeleg. Fortel også kva lesar (browser du brukar) og kva opertivsystem.Når det gjeld den andre feilen, kan eg med ein gong sei at å setja bokmerke for ei side i Digitalarkivet er ei håplaus sak. Grunnen er at dette er genererte sider. Det vil si at dei berre eksisterer så til dei er sendt avgarde til deg; deretter sletta. I ein del tilfelle er URL-en, det du ser i Location eller kva det måtte heita i lesaren din, KAN, men treng ikkje vera nok til å generera sida på nytt. Eit bokmerke kan m.a. fungera, men treng det ikkje. Dette vil det ikkje koma til å bli gjort noko med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toralf Domaas

Jeg har vært innom samme tema / problem i det "Gamle Forumet", og fikk da spørsmål om teknisk avklaring; Jeg bruker en Macintosh (PM G3/266MHz med system v. 8.1) og videre Netscape Communicator v.4.5.For alle søk med treff på flere enn 10, gir trykk på NESTE for meg neste (11-20) i hele lista og ikke i UTVALGET. Klarer derfor ikke å finne det jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Inntil vidare trur eg at dette er eit spesielt Mac-problem. Mac er litt sær når det gjeld vebb. Ein amerikananar som hadde eit tilsvarande problem løyste det med å bruka Internet Explorer.Eg skal sjå kva som kan gjerast. Problemet er at me ikkje har noko Mac å testa på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har gjort ei forandring som kan hjelpa. Kan nokon Mac-brukar sjå om det no blir onnorlis med Neste og melda attende hit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Ekanger

Ja, jeg er også Mac-bruker (Mac OS 8.5.1 og Netscape Comm. 4.5), og i dag funker søkinga perfekt. Om dette er et problem for Mac-brukere vet jeg ikke, men jeg har ikke opplevd disse søkeproblemene før i går – og i dag er de borte igjen.Så om det er din retting som har gjort dett, flott.Til bokmerkeproblematikken så forstår jeg at dette er noe vi må leve med, og det er vel OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Ekanger

Ja, jeg er også Mac-bruker (Mac OS 8.5.1 og Netscape Comm. 4.5), og i dag funker søkinga perfekt. Om dette er et problem for Mac-brukere vet jeg ikke, men jeg har ikke opplevd disse søkeproblemene før i går – og i dag er de borte igjen.Så om det er din retting som har gjort dette er det flott.Til bokmerkeproblematikken så forstår jeg at dette er noe vi må leve med, og det er vel OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.