Gå til innhold
Arkivverket

[#22] FT 1900 - Fødselsår/dato


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

Jeg har nettopp begynt å bruke Digitalarkivet og prøvde derfor den nære familie først. Jeg fant da min farfar registret med f.år 1892. Han var i følge alle andre kilder født i mars 1893. Jeg så i et tidligere innlegg at dere skulle samle "feil" til en større retting. På hvilken form vil dere ha det? Jeg ser også at det enkelte steder er lagt inn fødselsdato. Er dette fra den originale tellingen? Blir dette håndert når man søker på f.eks. 1895+/-5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Originalen er "riktig", selv om den informasjonen der er feil i forhold til virkeligheten. Dersom folketellingslisten forteller at din farfar er født i 1892, hjelper det ikke at han faktisk var født i 1893. Vi skal følge originalen bokstavrett.Fødselsdato er lagt inn i de tilfeller dette er tatt med i originalen, i det vesentlige personer født 1898, 1899 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.