Gå til innhold
Arkivverket

[#26] Askøy 1865


Gjest Anne Marie Kleppestø
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Marie Kleppestø

Jeg finner ikke Askøy i 1985 tellinga, jeg har fått vite at Askøy på slutten av 1800-talet var delt opp i flere kommuner.Jeg har imidlertid både søkt i omkringliggende kommuner og ved landsomfattende søk uten å finne det jeg leter etter. Jeg er klar over f.t for Askøy 1875, men "mine" personer døde i 1872.Er kanskje ikke Askøy, 1865 lagt ut? Vil det bli lagt ut mere fra Askøy (f.eks krikebøker)?Vennlig hilsen Anne Marie Kleppestø anne.kleppesto@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kvifor Askøy 1865 ikkje ligg ute på DA. Men du har fått eit tilbod om hjelp på e-post. Når det gjeld Askøy, var søre delen av Askøya (frå og med Davanger og sør) og heile Laksevåg ein kommune frå 1837-1.7.1918. Men kyrkjeleg var det til tider eit stort samrøre, dels med Domkyrkja (før 1742), dels med Hospitalkyrkja (St. Jørgen) og dels med Fjell. Nordre del av Askøy var todelt; det meste høyrde til Herdla (Manger), men nokre garder kring Åsebø høyrde til Hamre (Meland). Eg har i mitt familieregister for Askøy det meste av det som gjeld Askøy kommune (sør-øya + Laksevåg) frå omlag 1700 til 1911 når det gjeld døypte og vigde og fram til 1953 når det gjeld gravlagde. Likeiens har eg det meste som gjeld Årstad frå 1700 til 1915, då den kommunen gjekk inn i Bergen. Dei som ynskjer hjelp til å finne slekt i desse områda, kan vende seg til meg direkte: fndbred@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.