Gå til innhold
Arkivverket

[#31] Oppretting av feil i søk/innskrenking


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Det har synt seg at dei gamle rutinane for søk/innskrinking av og til oppførte seg noko merkeleg, særleg om ein valde mange versjonar av eit namn samstundes. Eg har difor skrive desse heilt om. No burde dei vera stødigare. Men det er sjølsagt heilt umogleg å testa alt heilt og fullt, så difor kan det vel skje eit og anna gale i starten. Meld attende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

La meg først få lov å si at søk nå fungerer langt bedre enn for en del måneder tilbake. Nå begynner verktøyet å bli så bra at det er moro å bruke det.Likevel er det litt rusk igjen, for jeg opplevde et par feil i dag: Utgangspunktet var 1865 - Hordaland - Fusa/norsk.Først søkte jeg på "fornavn - alle", valgte varianter av Hans, fortsatte med "etternavn - alle", valgte varianter av Jonson og prøvde så med "gardsnavn - alle". Da fikk jeg følgende feilmelding:"Feil i filen du har brukt."Samme feilmelding kom ved å gå tilbake ett trinn og søke på alle gårdsnavn før alle etternavn.Siden startet jeg på nytt og søkte først på alle gårdsnavn, og avgrenset til varianter av Aakre. Der kunne jeg f eks finne en Hans Sjurson som nr 1975. Men ved å fortsette med å søke på alle fornavn kom det nå ikke opp noen Hans.Hvis vi også tar med varianter av Aarre og søker på alle fornavn finner vi i en Hans Pederson som har nr 261, men så vidt jeg kan skjønne bor han et helt annet sted i Fusa.Macintosh Quadra 800 24/230, Mac OS 8.1, Netscape Navigator 3.01. Med vennlig hilsenNorodd Hagenson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.