Gå til innhold
Arkivverket

[#37] Gatenavn 1900 Trondheim


Gjest Kirsti M. Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti M. Arnesen

Først: Jeg har hatt stor nytte og glede av Digitalarkivet på jakt etter mine forfedre. Så til mitt problem: I folketelinga i 1900 mangler i alle fall en gate i Trondheim, Skolegaden. Den ligger i Ila. Jeg vet at min tippoldefar bodde der i 1900. Han het Pet(t)er Wold og levde i mer enn 10 år etter århundre skiftet. Jeg finner ham og familien både i 1865 og i 1875, men i 1900 kan jeg ikke finne ham. Når jeg lister ut gatenavn for Trondheim er Skolegaden ikke med. Er det noe som har falt ut, eller er det mangler i registreringen? På forhånd takk for hjelpen. Med hilsen Kirsti M. Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Ifølge Trondheim Byleksikon går Skolegata fra O.J.Høyems gate til Koefoedgeilan, oppkalt i 1877 etter den nyoppførte Ila skole, som ligger for gatens østre ende. Gaten er anlagt omkring 1800, og kaltes opprinnelig Ilens Nygate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti M. Arnesen

Jeg vet hvor den går, og har vært i det huset hvor den husstanden jeg etterlyser i 1900 bodde. Min mormors bror bodde senere der. I Tronhjems Adressebok for 1898 blir navnet Skolegaden brukt. Der finner jeg min tippoldefar, men ikke resten av husstanden. Når jeg søker på navnet hans, Petter Wold, eller hans kones navn Josephine, i folketellingen for 1900 finner jeg dem ikke. Og når Skolegaden heller ikke eksiterer i denne tellingen lurer jeg på om noe her er falt ut. Kirsti M. Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest BRUDVIG SURNAME

I am trying to find Ancestors of mine with the last name Brudvig. My Great Grandfathers name was Steven Brudvig, his Sons name Andrew Steven(Stephen) Brudvig. I do not understand Norwegian language, can you help me? Thankyou, Eileen Brudwick/ Brudvig E-Mail me at: alacookie@aol.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I am sure you will get much more help if this letter is put in the forum for 'other users'/"andre brukarar". I have therefore taken the liberty to do so. Furthermore, it would be a good idea to include dates of births, deaths, and other details like who they married, when they emigrated, etc. Best of luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge offisiell statistikk var det 38 156 personer i Trondheim i 1900. Databasen i DA har bare 36 659 personer, eller altså 1497 færre. Originalen til 1900-tellingen for Trondheim ligger i Statsarkivet i Trondheim, og der vil man kunne se om Skolegaden også mangler der. Etter all sannsynlighet mangler gaten i originalen slik den nå ligger i SAT. Da kan vi håpe at den er å finne blant "ekstrahusholdningene", og at den blir lagt på plass i DA ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.