Gå til innhold
Arkivverket

[#60] Ingen reaksjon ved søk i folketellinger


Gjest Anita
 Del

Recommended Posts

Jeg har i lang tid forsøkt å finne ut om mine beste-/oldeforeldre, da jeg har eksakte navn og fødselsdata på dem. Når jeg så legger inn fornavn, fødselsdata, etternavn - reagerer ikke listene riktig. Jeg får kun opp en navneliste samme hvem jeg legger inn. Jeg har også nå forsøkt "ligner på" istedenfor "lik", men det nytter ikke. Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur du sal fortelja kven du er på jakt etter, så skal eg sjå kva eg hjelpa deg med. Bruka fullt namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Nielsen

Unnskyld, jeg har ikke oppfattet at det var mitt fulle navn du ønsket. Håper at du nå kan hjelpe meg igang! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Nielsen

Jeg lurer også på hvorfor det ikke finnes registreringer for Oslo og Østfold i kirkebøker og under andre kilder? Evt. når vil dette komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har leita etter Carl Hjalmar, utan å funne han i Norge. Han kan sjølsagt vera død, han kan vera i Sverige, han kan vera i den delen av materialet me ikkje har (RHD), eller han kan ha skrive namnet sitt på ein slik måte at han er vanskeleg å finna. Du skal hugsa at dette var ein periode der namn faktisk ikkje var heilt og fullt fast.Når det gjeld kyrkjebøker for Oslo og Østfold, er det det å sei at Statsarkivet i Oslo ikkje har registrert desse kyrkjebøkene, og dermed kan ikkje me leggja dei ut. Å registrera kyrkjebøkene for desse to fylka for t.d. 1800-talet vil kosta om lag 30 årsverk pluss/minus. Så det er eit stort prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I RHDs 1900-telling finner jeg i Kristiania en "søman" Karl Andersen, født i 1876 i Fredrikshald. Tror du det kan være mannen finner du ham på denne adressen:Lenke til!Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For øvrig er store deler (kanskje alt?) av kirkebøkene for Fredrikstad-området dataregistrert, men ikke lagt ut på nettet. Det kan du finne ut mer om hvis du går hit:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anita Nielsen

Hei Helge Seglsten, Oslo! Tusen takk for tipset om Karl Andersen, Fredrikshald. Virker som dette er mitt neste spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest inger c

jeg har lett etter min morfars familie og fødested i flere uker nå, men finner ikke ut av det. Har fått vite at hans familie hette Amundsen, mens min morfar het Andreassen Hans Jørgen. Jeg finner ikke ut av dette, så jeg ønsker litt hjelp. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Jeg har tidligere spurt ang. hans jørgen andreassen f.21/12-1891. Jeg finner ikke ut av hans slekt. Vet at foreldre og søsken het Amundsen. Faren het visst Andreas Amundsen.. Hilsen Inger Carlson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du må ikke la deg distrahere av at Hans Jørgen Andreassen trolig var den eneste i søskenflokken som beholdt sitt eget patronym (Andreassen) som etternavn, mens hans søsken tok farens (Amundsen). Overgangen fra patronymika til faste etternavn på slutten av forrige og begynnelsen av dette århundre medførte av og til navneskifter som kan være egnet til å forvirre. Jeg fant en Andreas Amundsen i Gausdal ved søk i RHD. Har bl.a en sønn Hans (Andreassen), f.1892. Hvis du har flere opplysninger å kontrollere med, kan du se om du er på rett spor. Søk på fullt navn "Andreas Amundsen", men begrens søket til Oppland fylke. Da blir det ikke så mange å holde styr på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.