Gå til innhold
Arkivverket

[#75] Søk i hele landet


Gjest Arild E. Helgøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild E. Helgøy

Først vil jeg si at søk i hele landet er et skritt i riktig retning for oss som leter etter personer uten alltid å vite nøyaktig hvor de kommer fra.Denne måten å søke på har likevel etter min mening noen svakheter.Det gir liten mening å søke etter bare et kriterie, f.eks. fornavn i hele landet uten å ha mulighet til å begrense videre ved dernest f.eks. å søke på etternavn. For å gjøre denne begrensnigen må man nå gå inn på hver enkel kommune, noe som er vanskelig dersom fornavnet f.eks. er Ole og man opplever å få rundt tusen treff.Forslag til forbedinger:Det hadde vært til stor hjelp dersom man kunne ha merket av hvilke kommuner man ønsket å søke i, gjerne på samme måte som man merker av hvilke treff på et søk etter F. eks. Ols* man ønsker å gå videre med. (Hvor kommandoen "Finn postene" benyttes til å gå videre med det valgte søkeområdet)Et lignede system benyttes i RHD, og fungerer etter hva jeg har erfart bra.Med hilsen Arild E. Helgøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette trur eg ikkje er ei reell forbetring. Grunnen er at du i alle høve får dei du søkjer etter fordelt etter kommune. Einaste forskjellen vil vera at du vil få ei noko kortare kommuneliste. Eller meiner du kanskje at du då skulle få alle personane i alle kommunane lista, utan å gå vegen om kommunelista. Framleis trur eg forbetring ville vera liten. Men samstundes ville det føra til ein del tunge søk. Då er me attende til det faktum at me har opp til ti søk i sekundet. Då kan ikkje kvar søk ta meir enn 1/10 sekund utan at maskinen, og dermed brukarane vil får problem. Ei slik forbetring kan nok føra til at ein sparar nokre søk. Men det vil vera dei lette søka. Og dei tunge vil bli tyngre. Resultatet er at gjennomsnittstida pr søk vil gå dramtisk opp. Og resultat kan lett bli at det heile blir tregt. Og det har ingen glede av.Det eg vurderer er å tillata søk på t.d. førenamn og etternamn saman. Men også dette er eg redd for konsekvensen av. Men det kan bli testa ut, men knapt før i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.