Gå til innhold
Arkivverket

[#76] Folketelling for 1865


Gjest Odd Arne Svendsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg har selv i sin tid skrevet av folketellingen for Røyken for 1865. Jeg har derfor lagt merke til at kolonnen for Erter mangler under "Udsæd". Hvorfor er ikke den tatt med i den trykte utgaven? Det er kanskje uvesentlig, men for et eventuelt studium av jordbruket kan det vel ha sin betydning. At kolonnene for geit og reinsdyr mangler skyldes vel at det ikke finnes noen slike dyr registrert her i distriktet. Var det virkelig ingen som hadde geit her i 1865? Dessuten mangler en del mindre smigrende opplysninger, f.eks. om at en person er sinnsvak. Dette kan vel ikke skyldes personvernhensyn når det gjelder snart 150-år gamle opplysninger? Dessuten synes jeg at også sammendraget for prestegjeldet for folketall, husdyr og avling gir en bra oversikt, så også disse savner jeg litt selv om jeg vet at det relativt enkelt går an å lage sine egne oversikter. Ellers vil jeg si at det er gjort et bra arbeid ved avskrivingen hos dere, der hvor jeg har funnet uoverensstemmelser med min avskrift er det nok for det aller meste dere som har rett! Jeg hadde heller ingen mulighet for å oppdage innbindingsfeilen for Røyken, siden jeg ikke hadde tilgang til originalen. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Både erter, sykdom og geit er lagt inn for 0627 Røken. Dette vil du se hvis du klikker i boksen etter 'Finn postar der' hvorpå du får en lang liste over diverse poster. Hvis du velger erter/geiter/sykdom og setter kriteriet til 'alle' i neste post og deretter trykker søk, vil du få en liste over forekomster av nettopp disse postene. Reinsdyr var det ganske riktig ingen som hadde så den kolonnen vil være tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Disse kolonnene mangler i hvert fall i den trykte versjonen som jeg kjøpte. Det er den jeg for det meste har brukt til å sammenligne med mine egne data. Ligger også opplysninger om f.eks. sinnsykdom inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Fra hvem har du kjøpt den trykte versjonen, ifl. Riksarkivet finnes det ingen trykt versjon. Opplysninger om sinnsykdom ligger inne i den elektroniske versjonen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Den trykte versjonen mener jeg å ha kjøpt hos Teleslekt, jeg ser i hvert fall at det står Teleslekt utenpå. Så jeg får vel legge skylden for utelatelser på denne institusjonen. Men Teleslekt ble jo nedlagt, og det materialet som fantes der ble vel overtatt av andre? Jeg har forstått det slik at det ble overtatt av Riksarkivet, men jeg tar kanskje feil? Hvor er det ellers blitt av et eventuelt overskudd av disse trykte heftene? Jeg synes uansett at det er litt underlig hvis den trykte versjonen av FT 1865 ikke finnes i Riksarkivet, den finnes f.eks. i Drammen folkebibliotek og andre steder. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Dersom en ansatt i Riksarkivet ikke hadde peiling på at Teleslekts opptrykk av FT1865 fantes, burde vedkommende sendes på kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Digitalarkivet har overtatt Teleslekts materiale, men vi har ikke ansvar for hva de har utgitt av opptrykk. Prøv Digitalarkivets versjon hvis den trykte utgaven er så mangelfull som det later til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Etter det jeg har funnet ut kan dise trykte eksemplarene av folketellingene for 1865 og 1900 kjøpes hos Nasjonalbiblioteket i Rana. Det kunne vel være av interesse for arkivet å ha et eksemplar av disse. Ellers takk for svarene. Det var ikke min mening å kritisere noen, bare å oppklare mulige feil eller mangler. Vennlig hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.