Gå til innhold
Arkivverket

[#78] Får feilmelding ved søk i 1865 tellingen


Gjest Børge Solem
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Solem

Jeg har de siste degene ikke fått annet enn feilmeldinger ved søk i folketellingen. De meldingene som kommer er:"Om du har prøvt å lesa ei side du har sett bokmerke på, er dette ikkje råd i Digitalarkivet."Og:"Feil i filen du har brukt"Er det andre som har samme erfaring, og som kan si hva dette evt. skyldes?Mvh. Børge Solem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg er helt sikker på at Jan Oldervoll kan gi en god grunn for hvorfor du får de feilmeldingene når han er tilbake i begynnelsen av august.Jeg kan kun dele min erfaring med deg, selvom det nok ikke løser noen problemer i denne omgang. For det første så klarer jeg fint å søke i ft1865, men jeg får feilmeldinger av typen "Om du har prøvt å lesa ei side..." hvis jeg har surfet meg ut av Digitalarkivet sine sider (f.e.ks. benyttet meg av en av lenkene på Info-siden) og vil tilbake til en databaseside jeg holdt på med. Er det slik du får feilmeldingen eller kommer den selv når du holder på i en database?"Feil i filen du har brukt" lyser mot meg når jeg prøver å prosessere et alt for stort søk. Jeg går utifra at det blir for stor jobb. Når får du den feilmeldingen?Dette er som sagt Jan Oldervoll sitt område og han kommer til å se på saken, kanskje han kan rette opp noe også? Uansett så er mer detaljer om hva en gjør i forkant av feilmeldingene verdifulle for å ta fatt på problemene.Skulle du være like resultatløs i dine søk, send en mail om hvem du leter etter så skal jeg se om det er bedre resultat herifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Jeg er hele tiden inne på siden til Digitalarkivet uten å gå ut. Det er flere typer søk jeg har forsøkt:1. Søker på gård som begynner på..., og får opp en liste med treff. Velger de gårdene jeg vil se nærmere på, og får opp en ny liste med lenker til disse. Når jeg forsøker å følge disse lenke kommer meldingen om bokmerke.2. Søker på fornavn, etternavn eller gård, sist i Buskerud, Næs, ved søk: "feil i filen du har brukt"Det er ellers snilt å tilby hjelp. Du ikke ville antakelig i så fall ikke få tid til mye annet, da jeg driver på med digitalisering av gamle skipslister, og bruker folketellingen som støtte.Mvh. Børge Solem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Min erfaring er at søk i Folketellingene i DA, f.eks. via "gårdsnavn", i noen tilfelle ikke lar seg kombinere med andre søkekriterier uten videre. (Ref. mitt innlegg i samme forum om rangering av søkekriteriene og svar fra JO). For meg ser det ut som om meldingen "feil i filen du har brukt" ofte kommer når rammen man setter for søkekriteriet (f.eks. "alle Gårdsnavn") favner mer enn det materialet man forsøker å snevre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Hei KjellHelt konkret. Jeg søker etter gårder som begynner på "Berges", får 2 treff: 1 0412 Ringsaker 1 0520 Ringebo 2 totalt.Når jeg førsøker å klikke på lenken (1-tallet) kommer meldingen on bokmerke.Jeg prøver da i stedet å gå inn via fylke, klikker på Hedemark, og får opp lisen over kommunene og klikker på 0412 Ringsager, resultat: "Feil i filen du har brukt."Dette er enkle søk som det ikke har vært vansklig å få til tidligere. Jeg har nå også hørt at det er flere som har samme problem.Børge Solem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ser du har problem. Har no vore inne og søkt i 1865 på fleire vis via Int.Expl. og alt går normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har heller ingen problemer med Win98 og Netscape Communicator 4.08. Søking på FT 1865 med gårdsnavn som begynner med "Berges" gav 11 ulike navn å velge i (1855 +/-10) Disse gav igjen ca. 40 ulike gårder i et antall prestegjeld landet. (Husker i farten 3 i Ringsaker og 2 i Ringebu). Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Jeg har nå gått over til Explorer, og da fungerer det bra. Feilien ligger antakelig i mitt oppsett av Netscape Communicator.Takk til alle som har fulgt opp tråden.Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Fint at ting ordnet seg! Det ser ut til at det er de berømmelige 'cookies', eller informasjonskapslene om en vil, som er den store synderen. For at ting skal fungere er det derfor viktig at en tillater cookies uansett hvilken versjon en bruker. Husk også å lukke og åpne internettversjonen igjen når innstillingene er endret.For å endre i netscape: 'Edit' - 'Preferences...' - 'Advanced': godkjenn alle cookies, evt. kan du be om en advarsel før dette blir gjort, men av erfaring blir dette irriterende i lengdenFor å endre i explorer: 'Vis' - 'Alternativer for internett...' - 'Avansert': skroll deg ned til varseltrekanten og informasjonskapslene og godta alleLukk programmet og åpne det igjen slik at midlertidig minne er slettet.Vær vennlig å gi tilbakemeldinger hvis dette ikke virker, husk å ta med hvilken internettleser dere bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Hei AnetteDu har nok rett. Jeg bruker vanligvis Netscape Communicator 4.05, og har satt den opp til å avvise alle "cookies". Jeg har også Internet Explorer 4.0 liggende på maskinen, den er satt opp til å godta "cookies", og når jeg bruker den går det uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ikkje meininga at det skal koma feilmelding naar ein ikkje godftar cookies, korkje i Netscape eller Explorer. Eg skal sjaa paa det saa snart som mogeleg. Men nett no er eg i Saratoga Springs, saa det maa nok vera til laurdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg har ikke innstilt på å godta alle cookies, men får ingen feilmelding (det skjedde en eneste gang - ved neste gangs søk ble filen vist). Jeg bruker Netscape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Berit Garder

Jeg får feilmeldingen "Feil i filen du har brukt" på alle søk i mantallet 1663-65, samt folketellingene 1865 og 1900. 1801 fungerer bra. Jeg bruker Netscape 4.5, og har ikke innstilt leseren på å godta cookies. Jan Oldervoll sa i et tidligere innlegg at det ikke skal være nødvendig å godta cookies. Har det blitt sett på etter ferien? Jeg ser ikke at det har kommet noe mere om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Jeg får også fremdeles de samme feilmeldingene som tidligere i sommer når jeg bruker Netscape. Jeg har ingen problemer ved bruk av Explorer, men den er veeeldig treeeeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Min erfaring er at meldingen "feil i filen du har brukt" ofte kommer i et av to tilfelle:Det vanligste er at det er en faktisk feil i filen slik at den ikke lar seg hente fram uansett hvordan går fram. Jeg har imidlertid opplevet at meldingen også kan komme hvis resultatet av et søk blir for omfattende slik at programmet får problemer med å presentere det. I det siste tilfellet vil en forandring i rekkefølgen av søkekriterier som oftest løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No burde det det ha ordna seg med Feilen i filen når ein ikkje vil ha cookies. Elles må eg minna om at cookies er fullstendig ufarlege. Dei består rett og slett av ei linje som t.d. digitalarkivet/1460/digitalarkivet.no/[dato]. Denne er henta frå min maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.