Gå til innhold
Arkivverket

[#79] Mangler ved emigrantdatabasen


Gjest Børge Solem
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Solem

Det er enkelte deler av emigrantprotokollene for Kristiania som ser ut til å mangle. Enkelte årganger er ikke komplette.En annen sake er at ikke alle opplysningene fra de originale listene er tatt med, dette gjelder for eksempel navn på skip, agenter el. rederi enkelte år fra Kristiania. Etter loven av 1869 (Forordningen av 1867) skulle disse opplysningene altid være med. det å føre kontroll med hvem emigrantene hadde kjøpt bilett fra var en av hovedintensjonene bak politiets lister jfr. loven.Enkelte amerikanere jeg har vært i kontakt med den siste tiden har ikke funnet sind slektninger i basen, og tror derfor at de ikke reiste fra Kristiania, selv om de kanskje er med i de originale listene. De tror heller ikke at opplysningene om skip, agenter/rederi er å finne i listene. Om de hadde lånt mikrofilm av original materialet ville de imidlertid likevel funnet disse opplysningene.Min tanke er at inntil listene blir komplettert bør det kanskje opplyses beder om at det materialet som ligger på nettet ikke er fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tiltredes! Emigrantdatabasen for Christiania har f.eks. registrert 85 emigranter i 1880, hvilket jeg tror er et godt stykke fra det faktiske antall. Andre år starter listene "midt i sesongen". (13.6 i 1902).Jeg har stor sans for emigrantdatabasen for Bergen hvor det er mulig å skrive inn opplysninger og meldinger. Er det planer om å gjøre noe slikt for Christiania, Kristiansand og Stavanger også?Etter å ha rasket rundt i emigrantdatabasene siden de kom, har jeg funnet mange interessante personopplysninger, men det er overraskende mange dobbelt-registreringer (trippel-registreringer også) å finne. Databasen for Stavanger synes spesielt "fæl" på den måten, men det er forståelig ettersom den i stor grad er rekonstruert).Som mange andre har jeg også oppdaget at mange søkekriterier må behandles som "frie variable". For f.eks. amerikanere som ikke har vår språklige bakgrunn, må det utvilsomt være vanskelig å vite hvordan både person- og stedsnavn kan varieres og vris for å finne riktig person.Jeg kom på en ting til når det gjelder emigranter fra Christiania. Det er viktig å vite at fra ca.1870 gikk ikke emigrantbåtene (som oftest) ikke direkte til Amerika. Båtene som står oppført i emigrant-/passasjerlistene er de aller fleste (om ikke alle) tilfelle mindre båter som gikk i tilbringertjeneste mellom Christiania og Hull i England. Disse båtene gikk også innom Kristiansand på veien til og fra Hull. Hvilken båt emigrantene så tok videre, f.eks. fra Liverpool, er det vel også mulig å finne ut av, men det blir et kapitel for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vårt arbeid med emigrantdatabasene har 4. juli 2000 som tidshorisont. Til jubileumsdagen skal den tilnærmet komplette utgaven foreligge, med anslagsvis 760 000 navn. Stavanger 1903-1928 er ferdig korrekturlest, og jeg regner med å ha lagt alle rettelsene på plass i løpet av helgen. Den vil da kunne legges ut i kommende uke.Materialet for Kristiansand. Vi har lånt inn de første to emigrantprotokollene for å lese korrektur. Dette materialet vil bli gjort søkbart i sin nye og oppgraderte form når de er ferdige.Vi setter i gang registrering av manglende årganger for Kristiania, og for Trondheim nå i juli. Materialet for Kristiansund er registrert ved Statsarkivet i Trondheim, og de leser for tiden korrektur på den. Den vil bli lagt ut når den er ferdig korrigert.Øvrige byer med emigrantprotokoller vil bli tatt utover høsten og vinteren.Vi er godt kjent med at det i emigrantprotokollene for Kristiania er feil, mangler og dobbelføringer. Valget vårt er å fjerne filene fra DA, og legge dem tilbake neste sommer, eller å la folk få søke i materialet slik det nå er. Databasen for Kristiania er fortsatt DA's suverent mest brukte, foran basen med nordmenn i US census 1880 for Minnesota. Min oppfatning er at folk fortsatt er tjent med å kunne søke i det materialet som ligger ute - med sine mangler og feil - framfor ikke å kunne søke - tross alt ligger det ute opplysninger om nesten 500 000 av de 760 000 vi sikter mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

For all del, det er flott at materialet er lagt ut. Mitt poeng var bare at det burde opplyses bedre om at materialet er mangelfult. Dette vil spare de som ikke finner "sine" emigranter fra å måtte lete andre plasser til tross for at de kanskje likevel finnes i listene for KristianiaNår det gjelder hvor skipene seilte, er det mulig å få en ganske god oversikt ved å gå inn på web siden som Swiggum, Austheim og jeg arbeider med. (http://www.museumsnett.no/mka/ssa/index.htm)Indeksene våre er heller ikke komplett, men det skulle være mulig å finne reiseruten for de fleste skipne som gikk fra Norge mellom 1825 og 1925.Vi driver også på med å legge ut passasjerlister for skip pre 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Helgøy

Først til Bjørn Solum, I vårt arbeid er Solum/Swiggum/Autsheim Ship-Index et særdeles kjærkommet hjelpmiddel. Retter med dette en stor takk til alle som arbeider med dette.Emigrantbasen for Stavanger/Kristiansand/Kristiania er på langt nær komplett og må bare forstås som et ekstra hjelpemiddel i tillegg til emigrasjonsprotokollene. Det hadde vært fint om dette også gikk frem av web-siden.Databasen ble laget i forbindeles med KAJA-prosjektet på slutten av 1980-tallet/begynnelsen av 1990-tallet. KAJA-prosjekt hadde forbindelse med aksjonen Arbeid for trygt. Opplysningen her bygger på emigrasjonslistene fra Kristiansand og Kristiania. På grunn av større arbeidsmengde enn forventet rakk man i Christianias tillfelle aldri å legge inn alle opplysninger før prosjektet ble avviklet. Av samme grunn ble heller ikke opplysningene korrekturlest.For Stavangers del bygger opplysningene på en rekonstruksjon av emigrasjonslistene som brant i 1928. Selv om personene som står bak rekonstuksjonen har gjort et fantastisk arbeid med å frembringe diss opplysningene, er dette langt fra en emigrasjonsprotokoll og antall opplysninger som finnes om hver enkelt individ varierer sterkt. Det betyr derfor mye å endelig få kopiene av emigrasjonsprotokollene ut på nett.Håper dette kan virke oppklarende for brukere av databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Emigrantene 1903-1928 fra Stavanger er i dag lagt ut i Digitalarkivet. Databasen omfatter 34 877 personer, og bygger på de listene man fra Stavanger politikammer sendte inn til Statistisk Sentralbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jostein Molde

Emigrantdatabasen for Bergen (1875-1924) er ikke komplett når det gjelder hvilke søkemuligheter man har. Jeg savner å kunne søke på "Mål", som vel må bety reisemål. Denne rubrikken er ikke utlagt i nettversjonen. Jeg holder på med et prosjekt om nordmenn i Fergus Falls, Minnesota, og det ville derfor være takknemlig å kunne finne alle de som oppga dette stedet som reisemål fra Bergen. Har du noen mulighet til å hjelpe meg med det, Oldervoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du kan fint søke på 'Mål' i databasen over emigranter fra Bergen havn. Jeg fikk 211 treff på Minnesota hvorav 17 var videre spesifisert med Fergus Falls. Det er så mange variabler i denne databasen at en må passe på å bruke 'skrolleren' på høyre side av variabel-listen for å få med seg alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.