Gå til innhold
Arkivverket

[#89] Etterfølgende 'space' i registreringene ?


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

I hvilken grad kan det være et problem at det er gitt inn ekstra blanke karakterer i felt under registreringen? Konkret gjelder dette 'Vigde i S&F' der jeg først ga Brudgoms f.n. 'Børjar på' Christen. Da får jeg 267 Christen; 54 Christen ; + 2 med mellomnavn. Dersom jeg bruker 'Er lik' får jeg kun de 267.Dette underbygger også mitt tidligere forslag om at standardvalget bør være 'Børjar på' og ikke 'Er lik'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ut som om ting virkar slik det skal. Kva som skal vera standardvalet er vel eit spørsmål om smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Min påstand er at dersom det finnes 267 "Christen" og 54 "Christen " (med en eller flere blanke) så vil de fleste forvente å finne 321 Christen når søket er med 'Er lik'. Så spørsmålet mitt var om etterfølgende blanke/skjulte tegn ikke bør fjernes fra registreringene. Det er mulig at det bare er i denne basen at problemet har oppstatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tor Andersen

Jeg fikk nå et lignende tilfelle i den samme filen. Søk på 'er lik' Martin gir 22 navn. 'Børjar på' gir 22 Martin og 7 Martin + en hel del andre muligheter.Når de 7 som tilsynelatende burde ha kommet sammen med de 22 andre som kun het Martin ligger samlet i intervallet 2747 - 6196 mener jeg dette tyder på at noe er spesielt med disse registreringene.Jeg sjekket også Cristen som nevnt over og de 54 registreringene som ikke dukker opp med 'er lik' ligger samlet i tre ulike intervall.På post nr 3 finnes en som heter Noa. Søk med 'Er lik' gir ikke tilslag. 'Børjar på' gir 4 forekomster.Er dette fortsatt slik det bør virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Andersen

I et annet innlegg var det nevnt at filene for S&F skulle regeneres. Feilene som er omtalt over finnes fortsatt og kan kanskje rettes da?Jeg har ikke opplevd dette på andre filer, men det kan jo likevel forekomme så årsaken burde avsløres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tillater meg å være uenig i at dette bare er et spørsmål om smak og behag. Så lenge valget har betydning for uerfarne brukeres utbytte av tjenesten bør standardvalget ta sikte på å gi maksimalt anntall treff - så får brukerne formulere mer presise treff når de blir erfarne.Hadde for et par måneder siden en oppringning fra en eldre slektsforsker som hadde problemer med å finne en person i 1900 FT Oslo. Grunnen var at etternavnet var forkortet - husker ikke navnet i farten - men var vel lagret som Peders eller noe slikt, og vedkommende hadde søkt på Pedersen.Også her ville standardvalg "Børjar på" med noen få av de første bokstavene i etternavnet gitt treff.Kanskje kan også det hjelpe noe hvis den noe "komprimerte" hjelpesida for Wincens (hva er det?) gjøres litt mere "brukervennlig". Hva med en detaljert "Digitalarkivet for Dummies" som bla tar for seg de vanligste problemene som folk erfarer på en strukturert måte, med eksempler.(Har også forstått at nybegynnere ikke uten videre fatter opplegget med å redusere utvalget ved å gjøre gjentatte søk - kan eksemplifiseres i Hjelp)mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg er enig i dette også fordi 'Børjar på' ble lagt inn som standard valget i Landssøk etter at det var 'Lik' tidligere.Men dette er en annen diskusjon i forhold til konkrete feil på denne filen som gjør at 'Lik' ikke får med seg alle forekomstene av en del navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Andersen

Denne feilen er nå løst i det stille og takk for det.Dersom jeg nå bruker 'Er lik' Christen som angitt i innlegg 1&3 blir resultatet 321.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.