Gå til innhold
Arkivverket

[#104] Flere info-linker?


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Dere har tidligere fått ros for å ha opprettet disse info-linkene til en egen info-base i forbindelse med emigrantene over Bergen, og kan bare si meg hjertens enig i all rosen. Det jeg lurer på, er om det er mulig å lage en slik base i forbindelse med folketellingene også. Jeg er klar over at dette vil kunne komme til å bli en helt enormt stor base, og kanskje ber jeg om det umulige, men fristelsen er for stor....Årsaken til denne forespørselen, er at jeg har i min gjennomgang av avisa Skandinaven funnet store mengder informasjon om utvandrede personer i tida før 1870, og flere som ikke utvandret over Bergen. Flere av disse har jeg derimot (av ren nysgjerrighet...)funnet i folketellingene. Nå er dette ikke informasjon jeg går inn for å huske, og det hadde vært kjekt med et forum hvor jeg kan "levere" fra meg informasjon som i utgangspunktet ikke er av interesse for meg, men som gjerne kan være av interesse for andre. Kan nevne et eksempel på interessant og kuriøs informasjon jeg har kommet over: I FT 1865 finnes et pikebarn på gården Størsetgjærdet i Selbu, 7 år gammel, ved navn Brynhild Paulsdatter. Dette er samme kvinne som i USA rundt 40 år senere gikk under navnet Bella Gunnes og drepte rundt 15 personer, men unngikk dom ved å iscenesette sin egen død....Jeg vil ha full forståelse hvis dere anser dette som en for stor oppgave, men kanskje hvis disse cookies-ene fører til større bevilgninger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Jeg uttrykte meg nok ikke helt godt i mitt forrige innlegg... Mitt eksempel med Belle/Bella Gunnes var kanskje ikke det beste. Mange kjenner sikkert til historien om Belle Gunnes, men poenget jeg prøvde å få fram var at kanskje ikke like mange visste hvem hun egentlig var. Men mesteparten av den infoen som finnes i denne avisa er om helt vanlige folk, i hovedsak de som bosatte seg i de "norske" områdene i midtvesten, med hovedvekt på Chicago og tvillingbyene.Mitt ønske om en slik info-base i tilknytning til folketellingene er riktignok et resultat av at jeg har kommet over mye info selv, men også fordi jeg antar at det er flere der ute som også sitter på info de kunne tenke seg å dele med andre. En av de enkleste måtene vil vel være en base tilknyttet folketellingene?Det hadde vært kjekt å få flere synspunkter på saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.