Gå til innhold
Arkivverket

[#110] Folketellinga for 1865


Gjest Sigbjørn Sørli
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sørli

Jeg kommer fra Leka i nord Trøndelag og leter etter info.om min slekt der. Ved søk i tellingen for 1865 nytter det ikke å søke på navn eller gård det virker ikke. Dette gjør at en må bla gjennom alle gårder i hele kommunen for å finne det en måtte ønske, er dette noe dere enkelt kan rette på eller må vi leve med det. Min personlige E.mail er ssoerli@hl.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er en god regel å betrakte alle navn (fornavn, etternavn, gårdsnavn, fødested, etc.) i slektsdatabaser som frie variable hvor skrivemåten ikke alltid er slik man mener å vite. Sannsynligheten for å ikke finne noe i det hele tatt er ganske stor hvis man søker direkte med "er lik" som innledende kriterium. Husk at "er lik" er et ganske spesifikt og krevende kriterium i datasammenheng. "Begynner med", "inneholder" eller faktisk "alle" (hvis utvalget er tilstrekkelig innsnevret) er vesentlig mer effektivt og rom for de variasjonene som nesten alltid finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sørli

Jeg har på forskjellige måter forsøkt å søke på namn i Leka ved tellingen for 1865 siden starter i Gutvik og der blir den til jeg søker på next. Jeg søker etter min tippoldefar som hette Hjeronemus Brøgmann Pedersen, jeg fant han ved å gå gjennom hele Leka komune men ikke ved å søk på fornamn eller etternamn men å bruke next. Hvis det er noen som får dette til vil jeg sette stor pris på tilbakemelding. Leka ligger i Nord Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Under forutsetning av at det var19 Jeronius Brygmann Peders. deres Søn hjelper med Søbruget ug 26 m Lekødu fant burde du brukt dette navnet i innlegget over.Du får tilslag på ham fra landsdekkende søk med 'Børjar på' Jer og blank på f.år. Ved å krysse for de variantene som ligner finner du to i Lækø.Enda enklere er det å gå til Lækø og bruke Finn poster med Etternavn som 'børjar på' Peder. Det gir ca 25 stk som heter Peders.Dersom du ikke får til dette må du nok opplyse om PC, søkeprogram ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.