Gå til innhold
Arkivverket

[#112] Landsdekkende søk - Bruk av 'Inneheld'?


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

Som et apropos til innlegget 'Folketellinga for 1865' v/ Sigbjørn Sørli der jeg først søkte med 'Børjar på' Hjer... for så å finne en som het Jer.. ved å gå til den aktuelle kommune.Er det mulig å få funksjonen 'Inneheld' på de landsdekkende søkene, eller vil dette bli for ressurskrevende?PS. Den engelske utgaven har fortsatt 'Like' som standardvalg og ikke 'Starting with'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Oldervoll

For det første er det altfor tidkrevjande. Men det er faktisk og så lite vits i, slik eg ser det. Grunnen er i landsomfemnande søk er namn klipte opp, slik at om folk heiter t.d. Tor Anders vil ein finna vedkomande både ved å leita etter Tor og Anders. Berre dersom nokon sava Toranders ville Inneheld hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jan Habberstad

Kan noen gi meg oppskriften på landsomfattende søk i FT 1900?Jeg leter etter Odin Hartvig Johansen født 3.mars 1875 i Fosnes NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg bruker ofte 'inneheld', særlig ved navn som staves på utrolig mange måter i folketellingene.Et godt eksempel er Gjertud. Her ville jeg velge 'inneheld' tru. Prøv selv, så får du se hvor mange stavemåter dette navnet kan ha.Når det gjelder Hartvig - her er det siste leddet som staves på ulike måter, så søket må bli børjar på Hart.Når folk har dobbeltnavn, kan du først søke på Odin og deretter på Hartvig. Da får du opp alle med dette dobbeltnavnet (men det er ikke sikkert denne personen står med begge navn i tellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Oppskrift finner du i linken 'Hjelp' på nedre menylinje.Jeg finner ikke Odin Hartvig Johansen i FT-1900. Det kan bety at det er en mangel i tellingen, at han skriver navnet sitt helt annerledes, at fødested/fødselsår er feil, at han er utenlands, at det er noe feil med søkefunksjonen, etc.Var han ugift i 1900? Ellers kan det selvsagt søkes etter hustru og evt. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Som det fremgår av de nye innleggene er (1) og (2) kun av historisk interesse da denne funksjonaliteten likevel ble tilgjengelig. Og at den er nyttig tror jeg alle er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det finst ein Odin Johansen i Fosnæs. Han står rett nok oppført som fødd i 1873. Men det hender det står feil fødselsår på folk.... Men Odin er ikkje noko heilt uvanleg namn i Fosnes, så det kan sjølvsagt også vera ein annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.