Gå til innhold
Arkivverket

[#115] Abstinens!


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Feil på fil 3 forum = hakeslipp/lang i fjeset/skuffelse!!!!!Der ligger de altså, alle interessante godbiter, skjult bak en feilmelding. Jeg kommer ikke inn, kvelden er trist uhu, snufs, snufs!Denne lille refleksjon bare for å tilkjennegi hvor avhengig jeg egentlig er blitt av dette fora, når det gjelder tilgang på informasjon, mulighet til å søke hjelp og gode råd. Seriøst! Hilsen I-L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Inger-Lise: du er ikke alene. Men jeg vet ikke om man skal kalle det, iver, sykdom eller avhengighet. Ille er det åkke som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér

Det er nok spenningen med hva man kan klare å finne.......Synes ikke det er en sykdom. Synes det er synd at informasjon om ens slekt bare skal ligge der ....Vi har vel alle lyst til å vite mest mulig om våre forfedre.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I-Lise H. Aastad

Mamma mia, ta meg ikke for bokstavelig nå da folkens! Avhengighet i denne forbindelse defineres herved som:avhengighet uten å være avhengig, men du verden så hekta - hekta på tilgang til informasjon.Abstinens? Jo, faktisk!Er i jobbsammenheng i farta med en reportasje, og har sendt et par spørsmål ut på forum 3! Eventuelle svar vil spare meg for masse arbeid med å grave i bøker og andre kilder.Derfor, derfor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja? - det er dette som er så merkelig for oss som ER interesserte. Det kastes slektsmateriale i de "beste" familier. Og så er det slike ildsjeler som oss som tar vare på alt. Les T Thoresens innlegg om kastede amerikabrev, og historien om gamle karter som ble reddet i trettende time (Info, Statsarkivet i Bergen, info). Og derfor har vi også tatt på oss et ansvar for at det vi engang legger fram er så holdbart som mulig. Vi kan ikke regne med at noen går etter og kontrollerer det vi har brukt altfor mye tid på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

OBS: dette var en kommentar til Eva Kalmér ovenfor - kunne ikke vite at et inlegg skulle kile seg innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

En hel helg uten slektsgranskerdebatt! Det har vist meg min egen "avhengighet" av de daglige vandringer fra forum 1-3. Venner har betegnet det som en besettelse når jeg under opphold i Bergen også nytter tiden til å skrive av så mye som mulig fra bygdebøker. Her jeg sitter nå sluker jeg alt det jeg kan få med meg fra DA - også fra forum3 der jeg har lært mye fra andre slektsgranskere. Men "abstinensen" denne helgen har også vist meg hvor bortskjemte vi er blitt. Vi er blitt vant til at alt fungerer og melder vi om feil blir disse vanligvis korrigert temmelig raskt hvis mulig - eller blir informert hvorfor det foreløpig ikke er mulig. De fleste av oss har fri om helgene og jeg frykter for at at vi etterhvert har en tendens til å glemme at der bak alle informasjonene - og funksjonene - på DA sitter folk som også har rett på fri-helger. Om knapt en halvtime går vi inn i ny arbeidsuke. La oss håpe at forum3-problemet da kan bli løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg håper folkene på DA oppfattet den blomsterbuketten! Når serveren en sjelden gang er nede, DA (sic!) oppdager vi hvilken fantastisk jobb de gjør for oss... Håper ikke innlegg er blitt borte? Mange har spørsmål ute, og mange av svarene er jo skattkister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Debattforum 3 er midlertidig ute av drift. Jan Oldervoll skal se på saken, men vi må be om litt tålmodighet selvom jeg forstår at dette debattforumet er svært viktig for dere. Innleggene forsvinner normalt ikke, de blir skrevet inn i en fil som skal kunne bli hentet fram igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Til Per Håkon! Fikk bare så lyst og ta med et lite visdomsord fra min kloke mormor,på vår leting etter våre forfedre..... Til ettertanke!Hun sa alltid: "Vi må alle kjenne våre røtter, men vi må ikke glemme slekten som lever...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk lyst til å ta opp en gammel tråd her, og vi må ikke glemme å gi ros til alle dem som står på for å få Digitalarkivet til å fungere. Gir også en ros til alle som sender inn databaser, og jeg er akkurat nå spesielt glad for Manntallet 1701 for Rødøy. Den hadde jeg virkelig bruk for.Da dette temaet startet skulle det gå enda 1/2 år før jeg kjøpte PC, og enda 2 1/2 før jeg kom meg inn på Digitalarkivet. Jeg har blitt svært avhangig av den informasjonen jeg finner på Digitalarkivet, men ser også veldig mye kirkebøker på mikrofilm. Nå har jeg bestilt mikrofilmer med skifter, og er spent på hvordan det går. Det er vel kun to ganger jeg har sett skifter på mikrofilm, men det begynner å bli lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.