Gå til innhold
Arkivverket

[#118] "Fornavn 1","2" og "3",etternavn og"Gardsnavn" i E


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Uoverensstemmelse mellom søke-kriterier og aktuelt innhold i EmigrasjonslisteneI flere av Emigrasjonslistenes søke-kriterier finnes begrepene "Fornavn 1","Fornavn 2","Fornavn 3" og "Gardsnavn".Her mangler imidlertid "Etternavn" som begrep.I selve listene finnes bare "Fornavn 1", "Fornavn 2" og "Gardsnavn".Jeg ser at under "Gardsnavn" er ofte det jeg vil kalle etternavn oppført.Hva er hensikten med denne uoverensstemmelsen?Det ville jo vært praktisk,i de tilfellene det finnes 3 fornavn(og det gjorde det svært ofte tidligere) vært praktisk og forenklende å søke på 3 fornavn ,samt gårdsnavn. I kriteriene finnes også "Patronym",som det heller ikke er rubrikk for i de emigrasjonslistene jeg finner på nettet.Dermed blir det hele litt uforståelig:Hva skal da stå i de ulike rubrikkene hvor personene vitterlig har fem søkekriterier.Hva skal stå under "Gardsnanvn" da?Dette er ikke bare en toretisk og retorisk ytring,men representerer ofte et praktisk problem,da det ser ut til å være problematisk å utføre flere søk etter hverandre,basert på stort sett samme navn,med bare endring av en variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Emigrantlistene har me fått frå andre instiutsjonar og kan ikkje svara for kvifor dei har føreteke ei slik oppdeling som dei har. Me har teke dataene slik me har fått dei og lagt dei ut. Inntil vidare må nok brukarane leva med denne tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du vil finne både patronym og fornavn3 i emigrasjonslistene hvis du f.eks. velger et av disse kriteriene og sier du vil se 'alle'. Det er ikke nødvendig at disse feltene synes hvis de er tomme for samtlige ti personer en ser på en side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.