Gå til innhold
Arkivverket

[#123] Oppdatering av Tittelsiden i debattfora


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

Jeg har lagt merke til at Tittelsiden under de tre Fora blir lest inn på nytt fra serveren når jeg returnerer fra et innlegg vha Back.Etterhvert som innleggene blir flere tar dette lengre tid selv om jeg fra tid til annen bruker faste linjer til lesing. Nye innlegg kommer jo ikke kontinuerlig så kanskje vil det avlaste serveren dersom tittelsiden i stedet hentes lokalt på PC-en. Oppdatering kan da skje ved valg av neste forum, eller vha en egen knapp.Er dette mulig å gjennomføre teknisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Svaret er enkelt nok, nei. Men eg ser problemet. Eg trur løysinga kjem til å bli at ein berre les toppen av lista, og så får ein knapp å trykkja for å fp resten. Normalt er ein gjerne først og fremst interesert i toppen.Kommentarar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dyu har ein viss kontroll sjøl. Som du sikkert veit vil maskinen ta vare på dokument i det som heiter cache, som er område i minne/disk på din eigen maskin. Det betyr at i staden for å henta sider på nytt, vil dei bli henta frå cache. Men det normale er at lesaren din først kontroller at dei ikkje er blitt forandra (det synest elles ikkje alltid å virka). Når det gjeld dynamiske sider som ei databaseside er, eksisterer den berre til du har fått ho lasta ned. Når så cache-systemet kontroller, vil den ikkje eksistera, og vil bli lasta på nytt. Det du kan gjera er å sei at lesaren din aldri skal kontrollera sidene. I Netscape gjer du det frå Edit/Preferences/Advance/cache. I den andre gjer det frå Tools/Internet Options/Securey/internet.Eksperimenter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Tipset om å sløyfe endringskontroll er en løsning som vil virke, men det er så var det å huske å slå dette av og på ....Jeg synes forslaget om å vise den nyeste delen av listen er bra, og det vil vel også gi litt mindre belastning på serveren. Så kan man jo diskutere lenge hvor mye som skal vises. Mitt forslag ville være siste uke, eller de siste 10 innlegg dersom det er en rolig periode. Valg for å gå tilbake i tid kan jo gjøres mer eller mindre avanserte f.eks: alle tidligere, alle etter en gitt dato, de neste 20 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Som du sikkert har sett, blir no berre dei siste 10 temaa lista. Bak desse er det kome ei lenke du på klikka på for å sjå alle.Ressursmessig spelar det eigentleg ingen rolle. Men sit ein på modem er det nok mykje betre. Sjøl har eg superrask forbindelse, og tenkjer ikkje allitd på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Takk for en kjapp (i dobbelt betydning) løsning som jeg tror mange vil sette pris på. %-)Jeg har testet den og med de nåværende innlegg er de 10 siste tema passelig for Forum 1 og 2. For Forum 3 er aktiviteten så stor at det kanskje kunne vært 20, og/eller et valg som lister de siste 50. Det ser det ut for å være nok til å dekke omtrent en uke med nye tema slik at man kommer ajour etter f.eks. reisefravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.