Gå til innhold
Arkivverket

[#137] Ny utgave av FT 1801


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Takker for ny og forbedret utgave av FT1801 - men (det er alltid et men); når jeg f.eks. søker med de to første bokstavene i et for- eller etternavn kommer det opp "to av hver" for mange av navnealternativene. (Ikke alle av en eller annen grunn). Trodde først at det var dobbeltregistreringer, men oppdaget at det dreier seg om dobbelt søking dersom man uforvarende merker av i begge rutene i oversiktslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg opplever samme "fenomen" som Kjell Hamberg. I tillegg får jeg opp andre navn enn de jeg søker på når jeg velger kommune (i tillegg til de navna jeg søker på).Eks: Fornavn børjar på "amb", f. 1787 +/- 1 år Jeg kan da velge mellom Ambiør, Ambiørn, Ambjør, Ambjørn, Ambor, Amborg, Ambra, Ambros, Ambrosius og Ambør. Bortsett fra Ambra, kommer alle navnene to ganger på rad. Jeg velger Ambor og Amborg (begge oppføringer), og får treff i 7 kommuner: Hoff (2), Rolloug (4), Bragernæs (4), Ejdanger (2), Drangedal (2), Risøer (4) og Østre Moeland (2). Vekger deretter f. eks. Rolloug, og får opp "Ambor Gulbrandsdtr." to ganger og "Ellen Maria" to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Der har dessverre sneket seg inn en forskyvning av spalte-inhold: "nytt hushald" viser fornavn, "hushaldstatus" viser alder etc. Men dette gjelder synligvis ikke for alle fylker - feilen fant jeg bl.a. under Troms/Tromsø og S&F/Askevold, Hordaland ser ut til å være ok. Ellers takker også jeg for denne nye utgaven av tellingen - gjør det mye lettere å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har oppdaget en annen merkelig oppførsel ved den nye versjonen av FT-1801: Søk på fornavn som begynner på Doro gir ingen treff, mens "gamlemetoden" ga flust av treff på Dorothea osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser jo av innleggene her at det muligens er mer enn nok å bale med med det som er gjort foreløpig, men likevel: Vil det bli mulig å søke med "inneholder" også i 1801-tellinga?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved landsomfattende søk på fornavn er lik Tore, f. 1765 +/- 5 år, får jeg bl. a. 7 treff på 0314 Reendahlen. Alle disse treffene leder meg imidlertid til 0315 Tønset (som ikke fikk noen treff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

'Inneheld' i landsomfemnande søk er i praksis umogeleg. Me har det heller ikkje for dei andre teljingane. Grunnen er at då må alle termane sjekkast. Og det er ganske mange titusen forskjellige namn. Om 8-10 personar var inne og leitte samstundes vil servaren vår rett og slett stogga, er eg redd. Men det heile avheng sjølsagt av om folk ville koam til å bruka det i særleg grad. Om det berre var i sjeldne tilfelle, ville det nok gå bra. Men eg er litt nølande til å starta eksperimetn med dette.Når det gjeld småtinga, skal dei nok bli ordna etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hvordan lettest mulig komme inn på Gjesteboka på den nye 1801 siden? Det kan kanskje være en ide om å ha en plass på statuslinjen ,den røde, som forteller om Gjesteboka , et klikk og vips så er vi inne.Kun et forslag men jeg antar at man har tenkt å gå videre og ikke ha den "gamle" muligheten så veldig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Gjesteboka i den noverande forma vert nok fasa ut. Grunnen er enkel: den er skriven i programvare (Perl) me ikkje ser nokon grunn til å halda oppe kompetanse på. Eg vil helst gløyma alt som har med Perl å gjera. Morosamt leiketøy... Dermed kan det tenkjast at me lagar ei ny gjestebok. Meiningar om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dei fleste av problem med førenamnsøk i 1801 burde vera rydda av vegen. Etternamn kjem seg ut på natta. Meld attende om det er problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Ole er fremdeles et problem på fornavnsøk! Søker jeg landsomfattende, med 'blank' alder, får jeg kun 89 i Strømsø. Søker jeg landsomfattende f. 1741, får jeg én i Strømsø. Mvh Eva Mc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

En eller annen form for landsomfattende søk på innhold i navn ville være fint. jeg har opplevet en god del tilfelle av at (stor) forbokstav i navn (særlig R/K, B/St tror jeg også jeg har sett blandet) er feiltranskribert, og da er det jo umulig å finne. Et eksempel jeg har foran meg nå: Frederik Otto Rappe i Botne, Vestfold, er feiltranskribert som Kappe. En annen sak er at "von" foran navn er angitt på en rekke forskjellige måter, og det er vanskelig å dekke alle i landsdekkende søk. Da ville det vært fint å kunne søke på selve navnet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.