Gå til innhold
Arkivverket

[#138] Siste 10 - siste 50 innlegg?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg synes personlig at redaktøren har vært særdeles uheldig ved å velge de siste 10 innleggene som et kriteriet. For å se de neste 40 innleggene, må man starte på nytt.For å komme enda lenger ned i debattinnleggene, må man starte nok en gang på nytt.Om man skulle forandre på noe, måtte det etter mitt syn være å lage en kollonne hvor man har de mest leste emnene, debattinnleggene. For de må jo ha vært interessante å ikke gjemme bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Som 'medskyldig' for endringen vil jeg henvise til # 123 'Oppdatering av Tittelsiden' i dette debatt forum for bakgrunnen for endringen.Den nåværende løsning er etter min mening en helt klart forbedring når man er innom relativt hyppig, samtidig som det å vise alle tema tar like lang tid som før.En sortering etter antall ganger lest eller (antall lest / antall delinnlegg) kan jo være brukbart som et tilleggsvalg. Ulempen vil være at de eldste tema da vil ha størst tendens til å havne på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er sikkert både fordeler og ulemper med omleggingen. en av ulempene, som merkes spesielt i forum 3 er at det er blitt mye vanskeligere å få svar. Så snart innlegget er blitt skjøvet ut av topp 10 - og det skjer fort på grunn av den store trafikken - er det tilsynelatende "ute av syne - ute av sinn". I hvert fall i forum 3 tror jeg det hadde vært lurt å utvide antall "synlige" innlegg.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan gjera ein av tre: Alltid visa alle. Utvida 10 til t.d. 20 eller 30 La det vera som no Eg vil ikkje: Ha forskjell tal for forskjellige forum. Hugs at dette er programvare som også blir brukt av andre. Sortera på andre eigenskapar. Grunne til det er at i ein tidlegare versjon av programvaren var dette råd. Men det vart aldri brukt og tente berre til å gjera brukargrensesnittet dårlegare. At det er eit problem at dei femti også gjev dei 10 ser eg ikkje som eit problem i det heile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det er stort sett < 10 innlegg pr. dag så jeg stemmer for dagens løsning.Dersom antallet som vises skal økes til 20 bør valget for 50 eller alle legges på toppen.Jeg tror nok de som følger med regelmessig vil gå tilbake i historien dersom de har vært borte fra sidene en stund. Muligheten for svar kan jo også ha sammenheng med Tittelvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Spennende dette med debatter. For å få en dialog må man selvsagt provosere litt.Til: Jan Oldervoll's 3 aktualliteter, ønsker jeg i første omgang å la det ikke være som det nå er.Til: Per Helge så er jeg enig i at når man har kommet ut av synet" etter topp 10, faller man "pladask" ut.Til: Tor Andersen's siste innlegg kl.22.52 så er jeg uenig med hans konklusjon, da han skriver at det er stort sett < 10 innlegg pr.dag , og da kan man holde på det man har idag. - Men dette er hva jeg mener."Hører" jeg en ny spennende debatt igjen?Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har ikke lyst å involvere meg i noen lengre diskusjon om dette, men foreslår med dette at listen for alle tre fora utvides fra 10 til 50 innlegg. Det betyr at at innlegg i forum 3 vil ligge synlig framme en ukes tid med dagens trafikk, og det burde holde.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

.... sammen med et valg for 10 stk for dem som er ajour.Jeg skulle gjerne hørt fra noen som bruker modem hvordan tidsforbruket er på 10 vs 50 vs alle. Selv bruker jeg ISDN eller 2 Mb samband og selv på disse merkes stor forskjell i travle perioder på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg er motstander av en hver hindring i å få informasjon. Det er en hindring for meg å starte på nytt etter å ha sett de 10 første innleggene. Tiden spiller også inn selv om det går kjapt med ISDN, men hindringer bør ikke finnes her. Man blir sliten nok om sommeren ved å se 3000 meter hinderløp.Jeg synes videre at ordet Debatt høres så seriøst ut at det kan være mange brukere som ikke våger seg inn. Kanskje man skulle finne noen nye , litt rundere eller best av alt forklarende ord.Jeg synes det ikke er så mange debatter her. Vel, vi er igang med en nu.De fleste som bruker de tre foraer, er ikke interessert i å debattere, men å søke etter slektninger.Hva med også å inndele spørrespaltene geografisk, fylkesvis??. Skal man kalle dem en spørrespalte og ikke forum?? - et forslag!Jeg hadde et lite innlegg hos Halmberg vedrørende den nye 1801 siden. Jeg savnet Gjesteboken , dette fordi det er en del norsk ættede amerikanere som ønsker info om mulige slektninger m.v.Da jeg har noen som har forsvunnet der borte, og inntil 1900 - 1910 tellingene i Statene er å få tak i, kan det hende at noen av mine er på let i Norge. Jeg synes den er grei, men om redaktøren "fiffer" litt på Gjesteboken, kan jeg sikkert leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette blir siste innlegg fra min side på denne saken fordi jeg rett og slett ikke skjønner problemstillingen rundt 'hindringer'.Internet er i sin helhet bygd opp rundt det å oppsøke den informasjonen man er interesert i. Dette er oppfyllt her ved at det er tre valg som gir informasjon av ulik alder.Dersom det skal diskuteres gjestebok ol så start heller et nytt tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Også denne debatten begynner å bli litt rotete. Diskusjoner kan være nyttige, lærerike, interessante og morsomme - men en kan også lett preike ting ihjel!Jeg bruker modem (38.800) og Internet Explorer5. Tisforbruk for å laste ned innleggene er: 3 sek. for 10, 5 sek. for 50 og ca. 15 sek. for alle innlegg.Selv vil jeg priorisere å utvide viste innlegg til 50 (at disse da inkluderer de siste 10 ser jeg heller ikke som noe problem). Om "vis alle innlegg" skal legges til toppen eller hvor - gidder jeg ikke å diskutere.Men kanskje en kan tenke over om det kan være hensiktsmessig å innføre et forum 4 for (slektsgransker)debatter - for dem som vil diskutere saker og ting rundt om slektsgransking (og DA). Forum 3 som i dag har denne overskriften er jo mer en plass for etterlysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Vi har alle ulike syn på saker og ting også er det slik i denne saken. For jeg skjønner overhode ingenting når man plutselig lager , jeg kaller det hindringer, andre får kalle det hva de måtte. Man ser at med dagens system er siste 10 kanskje en varighet på 1-2 dager. Er man ute av det "bilde" blir det færre som ser budskapet. Man må nemlig klikke en gang til for å se innlegg nr. 11.Jeg skjønner bare ikke vitsen. Nå har jeg ISDN som går rimelig kjapp, kanskje jeg ikke "ser" problemer for de som har andre, "senere" og eldre modem. Om man kan gå bort fra de siste 10, og ta de siste 50 innlegg er det greit for meg, da vil innleggene leve lenger, og om man spør om hjelp , er det med større sannsynlighet at man oppnår den hjelpen.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Denne dabatten har lært meg ein ting; at det er forskjell på klikk og klikk. Kva tal ein enn måtte setja som 'inngnagstal', vil ein ikkje sjå meir enn ca. 10 innlegg. For å sjå fleire må ein klikka ein eller annan staden; enten ute i scrollbaren, som det heiter på bill gatesk, eller på ei lenke. Forskjellen er for liten til at den er verdt å debattera. I morgon skal eg gjera noko, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til Jan Oldervoll: Ja, det er klart det er forskjell på klikk. Det første klikket for å komme inn er spennende, derimot så er det ikke like spennende å klikke gang nr. 2. Verden faller ikke i grus om ikke mitt syn blir tatt hensyn til, men for meg vil det alltid i fremtiden være en irritasjon å klikke meg inn på disse sidene , når jeg vet at jeg kun får sett de siste 10 innleggene.Utgangspunktet for denne debatten var at jeg var uenig med det var blitt satt opp kriterier for de 10 siste innleggene kontra hva det var før.Vennlig hilsen Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Tormod tok ikkje poenget mitt. Også etter at ein har kome inn i lista må ein klikka for å sjå meir enn 10 tema, uansett kor stutt eller lang lista er. Men no er inngangslista blitt 50 tema lang, og no hjelper det ikkje å diskutera meir. Eg kjem ikkje til å forandra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg takker for at det nu blir de siste 50 vi får se i det første "bilde". Ingen protester til det.Jeg er litt spent på hvordan Jan har tenkt seg forandringen vedrørende Gjesteboka.De informasjoner som tidvis kommer der, spesielt fra Amerika synes jeg er verdifulle, da jeg leter etter noen slektninger som jeg ikke har noen anelser hvor bor.Og det kan teoretisk hende at noen av disse en dag kommer inn på Digitalarkivets gode sider for å søke etter slektKall den hva du vil - ikke nødvendig Gjestebok, men du skal vite at jeg er innom hver dag og setter (god) pris på den.Ha en fin dag! Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.