Gå til innhold
Arkivverket

[#139] Dobbel oppføring?


Gjest Petter Svindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Svindland

Jeg lurer på om enkelte personer i folketellingene kan være oppført på flere gårder eller gater i samme telling? Problemet har dukket opp under søk på slektninger som i ung alder var tjenestepiker eller drenger.Når navnene er svært vanlige og feilmarginer i fødselsår kan være +/- 1 år, kan det ofte være flere å velge mellom.Hva betyr forresten bokstaven t under fødested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dobbelføring kanha skjedd. Men legg elles merke til at ein del personar skal vera ført dobbel. Det gjeld personar som er midlertidig fråverande. Då vil det stå mt i bosatt rubrikken. Sjå t.d Maren på første sida i Norderhov (Hverven). Då står det også kvar ho er; Burud. PÅ Burud står det f for fraværende og Hvernen for bosatt. Ho er elles fødd i både 1881 og i 1882.T betyr fødd i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ekte dobbeltføringer forekommer så absolutt, men hvor hyppige de er kan vel diskuteres. Kan i farten huske en i FT1865 for Eiker hvor en hel husstand er dobbeltregistrert. (Ulike reg. nr. og små forskjeller i skrivemåte for navn, men absolutt den samme husstanden. Årsaken i slike tilfelle vil jeg tro skyldes at en teller har beveget seg utenfor sin rode slik samme husstand blir registrert på to ulike lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Dobbelt oppføring finnes også hos Emigrantene. Eks. John L. Aaker fra Tr.Hjem reiste ut 04.08.1892 som både nr. 11448 og 150620.Jeg har ellers lagt merke til mange andre. Jeg lever meget godt med dette, bare til orientering.For duverden hvor heldige vi er som har disse sidene. Jeg sjekket ut et pat i Norderhov i går ettermiddag. De fikk det siste barnet som jeg noterte i 1885. Jeg lette til 1890 for da å gi meg.Kom hjem sveipet så inn på emigrantlistene, - der finner jeg familien utreist i november 1885 til Wisconsin.Det er morsomt å opleve det, men hverdagen venter igjen.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.