Gå til innhold
Arkivverket

[#147] Søk etter slektsnavn


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I 1801-tellingen har det fra starten av vært vanskelig å finne folk med slektsnavn. Årsaken er at etternavnene ofte er registrert med patronym og slektsnavn i ett ord som f.eks. JENSEN_ESMARK og SØRENSEN_BERG. Dette gjelder spesielt i byene. For en enkelt by er det muligheter for å sette opp lister over alle etternavn og i det nye grensesnittet kan man søke etter slik navn v.h.a. funksjonen 'inneheld'. Ved landsomfattende søk er dette ennå ikke mulig. Når man leter etter medlemmer av en bestemt familie som er spredt over hele landet, så har man fortsatt et problem. Går det an å gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No kan du søkja etter slektsnamn. Meininga med landsomfattande søk er at du skal kunna søkja på kvart av namna, både i førenamn i etternamn. For 1801 skal også mellomnamnet vera med i førenamnsøk. Men så gjorde eg ein feil i genereringa .. Den er retta opp for etternamn, og skal bli det for førenamn og gardsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dette var glimrende nyheter, mange takk! (Feilmelding: Søk som begynner på Z gir meldingen "Feil i filen du har brukt")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg må hente denne gamle tråden fram igjen for etter mange år med problemfri søking, har dette problemet nå kommet tilbake igjen. La meg bruke FT 1801 og Jens Hansen Esmark på Kongsberg som eksempel. Når man går til FT 1801 for Kongsberg og søker på 'Etternamn' 'er lik' «Esmark» eller 'Etternamn' 'børjar på' «Esma», får man ingen treff. Bruker man alternativet 'Etternamn' 'inneheld' «Esma», får man riktignok treff, men det mener jeg ikke er tilfredsstillende.Jeg legger til at søkefunksjonen for landsomfattende søk ser ut til å virke som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.