Gå til innhold
Arkivverket

[#150] "Kastes" ut av FT 1801


Gjest K.Sandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest K.Sandberg

Ved landsomfattende søk på FT 1801,krysser jeg av for div. navn og går inn på en kommune for å prøve å finne rette vedkommende. Når jeg da vil gå tilbake et hakk for å søke videre på neste kommune, blir jeg i stedet "kastet" ut og havner på Digitalarkivets forside. Dermed må jeg gjøre hele operasjonen forfra igjen. Jeg håpet det var et engangsfenomen og har nå forsøkt flere ganger, men det samme gjentar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er nok eit problem hos deg. Eg skal prøva å forklara kva som er problemet ditt:Netlesaren din opererer med noko som bir kalla cache. Cache betyr at sider blir lagra på din maskin også etter at du har blatt deg vidare. Når du har fått opp ei liste med kommunar der eit namn finst og slær opp på ein av desse personane, vil sida med kommunenummer framleis eksistera i cache. Når du går attende eit hakk med back-knappen, er det denne sida som blir henta fram og kan brukast på nytt. Du må ha slått av cache i maskinen din. I Netscape skjer det i Edit/Preferences/advanced/Cache. Her bør du ha både memeory cache og Disk cache til t.d. 4000Kb, Dersom her står 0, cil lesaren din ikkje finna sida når du kjem attende. Men sidene i Digitalarkivet er ikkje sider som eksisterer og som kan hentast attende; dei blir laga spesielt for deg og sluttar å eksistera når du har motteke sida. Når du kjem attende til ei side og du ikkje har den i cache, vil lesaren din forsøka å henta den frå vår maskin. Men fordi den heller ikkje eksisterer hos oss, vil du få bli kasta lenger attende. Med andre ord, få cachen din på plass.I Microsoft Internet Explorer er vegen å gå Tools/Internet Options/Settings (midt på sida)/amont of disk space to use.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.Sandberg

Jeg får ta en titt på dette. Vet ikke hva som har skjedd for denne fremgangsmåten har jeg benyttet mange ganger tidligere uten å bli "kastet" ut. Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.