Gå til innhold
Arkivverket

[#163] Forsida


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg går ut fra at dere er klare over det, men for sikkerhets skyld: Menystripa på den nye forsida går over to linjer, og i tillegg står det lenke under hvert av punktene til høyre, i stedet for at det ligger en hyperlink i titlene, noe som ville gjort at alt fikk plass på ett skjermbilde.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me er nok klar over det du sei, og det er bevisst. Menystripa går over to linjer fordi den elles på små skjermer ville koma til å bli delt av nettlesaren.Når det gjeld høgre skjermdel, har me prøvt det meste og synest det er best slik me har det no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En velment kommentar:Blå og lilla skrift på rød bakgrunn er lite lesbart (menyen nederst på forsiden). Foreslår gult for ubrukte lenker, hvitt fir brukte lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I hvilken leser får du disse farvene? På min IE 5 kommer det Gul tekst på rød bunn, men den skifter ikke farve når lenken er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg blir stadig mer akterutseilt med Netscape 3.0/Windows 3.11, ser jeg. PC'en skal hives ut av vinduet før nyttårsskiftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Personlig så synes jeg at forsiden har fått en flott "ansiktsløftning", greit og oversiktlig og passet fint for min lille skjerm. Må bare berømme dere for alt arbeidet dere nedlegger i for at vi skal "lett" kunne finne våre aner. Mvh "En flittig daglig bruker av digitarkivet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Danielsen

Jeg har gul skrift på rød bunn i menylinjen, men jeg synes teksten er vanskelig å lese. Det kunne kanskje med fordel vært brukt litt fetere bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er ikkje heilt enkelt. Ting vert sjåande forskellig ut etter nettlesar, versjon, skjermstorleik, skjermkvalitet m.m. Og i tillegg er det framleis slik at somme likar mora og andre dottera. Det kan henda eg kjem til å eksperimentera litt framover. Meld gjerne attende her om du likar eller mislikar det du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Forsiden er blitt fin og oversiktlig, men jeg tror høyre skjermdel ville se ryddigere ut hvis overskriftene samtidig var lenker. Menylinjen nede på siden derimot er blitt litt uoversiktlig synes jeg. Jeg skjønner argumentene m.h.t. små skjermer (brukte selv lenge 14tommers), men ved å komprimere for mye går informasjoner tapt. Vi som er vant til å vandre rundt om i DA vet at "Andre" står for andre kilder, men for nye brukere kan det vel kanskje være litt vanskelig når navn på lenkene blir forkortet på denne måten.Jeg har lenge brukt Netscape, W3.11 og modem. Men jeg kan ikke si at det tok noe lengre tid å åpne de gamle røde lenkene i forhold til andre. Jeg bruker fortsatt modem, men nå W95 og IE 5. Med hvit bakgrunn og blå skrift i menylinjen har jeg ingen problemer med å lese teksten på lenkene som ikke skifter farge etter bruk - men det ser jeg heller ikke som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me har planar for ei meir ryddig ordning av dei ymse databasane. Inndelinga vart laga i ein situasjon der me hadde ein brøkdel av kjeldene me no har, og eg synest sjøl det er for uryddig. Men dette må me få lov å tenkja på ei stund til. Det nye systemet kom dalande ned til med så seint som igår, og eg har erfaring for at genialitet fortaper seg sterkt i etertankens lys.Elles er no tanken at me for det første alltid skal ha ikkje-understreka blåe lenker som ikkje skifter farge. Dette ford det gjev eit roleg intrykk. nede på sida skal det vera kanppe tekstar, tekstlege ikon, så og sei. Opp på framsida skal det vera forklaringar til ein del lenker. Men det er vanskeleg å finna rom til særleg mange. Dessutan vil me tilstreba å leggja lenker på i venstre kant når me legg inn nye kjelder. Me vil også tilstreba ein klarare, og rolegare utsjånad på alle sidene våre. Men slikt tek tid å forandra, så det vil nok framleis vera ein del uorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Med ein så framifrå programmerar som vi her har, reknar eg det som sjølvsagt at all vesentleg informasjon og alle lenker kan lesast sjølv om ein skrur av grafikken. Det finst nemleg nokre som må gjere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Målsetjinga er at all grafikk aldri skal vera til noko anna enn pynt. Og pynt skal det vera lite av. Ingen grafiske lenker meir, Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom lenkene på høyre side blir flyttet opp en linje, altså slik at de blir stående på siste tekstlinje i hvert avsnitt, vil all teksten komme med på ett skjermbilde. Er ikke det et ok kompromiss, dersom det ikke lar seg gjøre å lage lenker fra overskriftsordene? Lenkestripene underst er det vel ikke noen vits i å diskutere mer foreløpig, før den nye organiseringa av kildetypene er gjort.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det ville kanskje hjelpa nokon, men ikkje alle. Det kjem an på kor stor skjerm dei har. Og så er det vel slik at ein ikkje treng lesa denne teksten så ofte. Og lenkene står også nede, til dei fleste. Inntil vidare vil eg la estetikken styra. Og det blir styggre om dei flyttar opp. Men eg er glad for innspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

La nå ikke dette bli starten på en ny diskusjon om rettskriving, men jeg tillater meg likevel en aldri så liten korrektur til forsideteksten. På lenkene til høyre står det "søkesytemet" i stedet for "søkesystemet". Det står også "Nordhodland" i stedet for "Nordhordland" i nyhetsbolken, men det kan dere jo enkelt løse ved å legge ut et par ekstra nyheter;c)Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.