Gå til innhold
Arkivverket

[#168] FT-1801


Gjest Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

No burde det ha kome seg. Feil filar overførte frå ein maskin til ein annan. Og sidan dei var store gjekk dei nattestid og vart sjølsagt ikkje kontrollert om morgonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Myrna Moe

My highest compliments to all for this most useful site. It is a great wonder of our times. Right now, it isn't working right. Last week I was able to read the 1801 census in English. I could hardly believe my good fortune. Since then, I have been unable to open the same page. I hope you can return it to service soon. Myrna Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Så vidt jeg kan forstå er der fortsatt problem med landsomfattende søk.Både søk på fornavn,etternavn gir null resultat.Den gamle 1801 siden fungerer heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det ser ut som den nye FT-1801 har probemer med norske tegn i landsomfattende søk:Søk på fornavn som begynner med s, gir ikke treff på f. eks. Søren og Størker (den gir treff på noen navn som inneholder norske tegn, men navnene blir kuttet før det norske tegnet). Søk på fornavn som begynner på tj gir 31 treff, men kommunenavnene kommer opp direkte (vanligvis kommer jo de forskjellige navnene som begynner på tj opp). Blant disse 31 treff forekommer Tjøstel, Tjøstof, Tjøstov, Tjøle, Tjøl, Tjæran og Tjærand. Søk på etternavn som begynner på tj gir treff på tj, tjolesdtr og tjostelsdtr. Bak tj skuler deg seg imidlertid flere navn som begynner på tjæ og tjø (totalt 66 treff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg fant en måte å omgå problemet med norske tegn på:For å søke på navn som inneholder norske tegn, kan man søke på navn som begynner med den delen av navnet som kommer etter det norske tegnet.Eks.: For å finne Søren, søker man på navn som begynner på "ren", Tjøstel finnes ved å søke på navn som begynner med "stel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Men det ville jo innebære at en må vite hvordan navnet ble skrevet på den tid, og det vet vi jo ikke alltid - "stel" kunne jo også være "stæl" f.eks. Denne løsningen vil nok ikke alltid fungere. Jeg har iallfall et eksempel der dette ikke virker: søk på "børjar på" "vsen" gir ingen resultater - men går jeg inn under Hordaland/Manger finner jeg gården Øvsen.Hva med en "intern" oversetting av ø=oe, slik vi jo må gjøre ved navn på filer/epost-adresser bl.a. Søk med ae/oe/aa ville da også vise navn/gårder som begynner med æ/ø/å. Og på 1801-siden burde det være nok plass til en forklaring for landsomfattende søk med æ/ø/å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.