Gå til innhold
Arkivverket

[#181] Diskriminering av Oslo, landets eneste viktige by


Gjest Heine von Frogner
 Del

Recommended Posts

Gjest Heine von Frogner

Jeg ser at det her ikke eksisterer folktellinger, kirkebøker, emigrantlister osv. for Oslo. Bergenserne som har lavet denne siden må tro de er landets eneste by av betydning. Dessuten er sproget ikke korrekt norsk.Merk: Knappen for å få engelsk versjon, bør være med Union Jack, britisk flagg, og ikke amerikanernes stygge, vulgære "flagg".Jeg ser frem til at alt dette blir rettet opp snarest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her er material for Oslo, nokså mykje til og med. Me vil elles gjera merksam på at me ikkje brukar Digitalarkivet sin stab til å gjera materiale frå Bergen eller Vestlandet tilgjengeleg; så vidt eg veit arbeider alle no me Austlandet og Sørlandet. Når Bergen er overrepresentert hos oss er det fordi andre enn Digitalarkivet har gjort materiale tilgjengeleg som me har lagt ut. Om folk i hovudstaden skulle koma til å gjera det same, vil me vera takksame for det.Resten av innlegget synest eg ikkje fortener eit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Kjære Frogner-borger.Eg spyr!Det betyr at jeg er noget kvalm og føler meg uvel av å lese ditt innlegg... Det er det mest urettferdige innlegg jeg har sett her siden starten. Jeg håper det var en fleip. Jeg håper også du føler deg langt for god til noen gang å poste et innlegg på dette forum.Henvend Dem til Statsarkivet i Oslo, eller Riksarkivet og be dem opprette en tilsvarende tjeneste, eller bidra til Digitalarkivet. Klarer de 10% av Digitalarkivets innhold, burde De være godt fornøyd.Prøv deretter å forstå at det meste av arbeidet i Digitalarkivet/Digitalpensjonatet er gjort på folks fritid.Jeg er flau på dine vegne. Jeg trodde den rasen var utdødd for lenge siden! På noen få linjer klarte du å erte på deg både Bergensere, Personer som skriver Nynorsk, Amerikanere og sannsynligvis de fleste andre som er innom her.For ordens skyld: Mitt svar hadde like gjerne blitt sendt til en Bergenser med slike meninger.:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli H H

Måtte bare henge meg med deg Bjørn Helge, jeg ble totalt forskrekket når jeg leste innlegge til von Froger.......... skammeli!!!!!!!!!! Prøv og gjør noe av arbeidet selv og slutt og syt!!!!!!!!!!!!!!! FYYYYYYYYYYYYYYYGHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Det burde egentlig være unødvendig å svare på det som her fortoner seg som surmaget kritikk av Digitalarkivet i Bergen. Oppstøtet er undertegnet “Heine von Frogner” — et åpenbart fiktivt navn.Når man uegennyttig strør om seg med perler, får man vel også godta at enkelte svin mangler evne til å verdsette dem. For øvrig bør vi ha forståelse for ungdom i puberteten. Det er ikke alltid så lett å være morsom.Hvis vi tok dette oppstøtet alvorlig, innebærer det jo at “Heine von Frogner” har fått snøret i bonn og ligger et eller annet sted og ler seg skakk. Jeg synes Oldervolls implisitte oppfordring til personen bak pseudonymet om å få fingeren ut for å delta i oppbyggingen av noe lignende i Oslo, er svar på rede hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Og dersom innlegget verkeleg var meint seriøst i nokon som helst grad, burde opphavsmannen skrive under med reellt namn. Kan han ikkje gjera det, tyder det vel at han ikkje klarer stå inne for det han skriv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K. Alfaret

Giid - Herr von Frogner!Hvorledes er det muelig for een, der ud fra navnet synes at være fra sandbanken inde i Vigen, at omtale Christiania som Oslo. Noget saa vulgæret! Ud over dette maa De begribe at Det Digitale Arkiv indeholder informationer fra de forgangne aarhundreder før det forrige. Og i stort sett hele det tidsrummet var Christiania kun en liden smaaby inde i Vigen, medens Bergen var landets absolut største by. Naar Bergenserne i tillæg tog i brug datamachiner til registrering af kirkebøger længe før man i Christiania vidste at slige fandtes, er det ikke at undres over at Bergen har mere at byde paa i saa henseende, end Eders Christiania.Men om De er saa elskværdig at paaminde Eders lokale Stadsarkiv at der er opfundet nogen machine der kan bruges til sligt, ved ihærdig tryking paa tangenterne, vil ogsaa De snart have mange kirkebøge og tællinger at kikke i paa Det Digitale Arkiv. Ja, dersom iveren i Christiania bliver lige stor som den haver været i Bergen og nogen andre Steder, vil De med tiden oversvømmes av informationer tillige med den Flom af vand der oversvømmer Eksingedalen efter sommerregnet. For selv om det er Bergenserne der skal bestemme hvor Skabet skal staa i Det Digitale Arkiv, vil De Ærede Herrer Oldervold & Nedrebøe med sikkerhed vide at anviise plads ogsaa for Viig-beboernes Forfædre&Mødre.Hvad angaar de flag der ere benyttede i Det Digitale Arkiv, synes Eders forslag om "Union Jack" i stedet for det Amerikaniske, lige saa malpladsered som et krav om det Norske Flag med "Sildesalad" i stedet for Det Rene Norske. Og hvad sproget angaar, synes jeg det er behageligt og nationalt at læse noget ægte norskt inni mellem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Orsak meg, men her er det absolutt på sin plass å bruke følgjande forkorting som amerikanske e-post-vener har lært meg: ROFLMAO!!Det står neppe i digitalarkivet si ordliste, men skal oversetjast slik: Rolling On Floor, Laughing My Ass Off!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

La oss late som vi tar innlegget fra Frogner på alvor.Digitalarkivet hadde ved årsskiftet lagt ut 1434 databaser for søk. Hvor mange av disse 1434 gjelder Bergen?Tell opp, og se at det er 32. Rett nok er mange av disse ganske store, innholdsrike og etterspurte. Og hele seks av dem er blant de 16 filene som hadde mer enn 100 000 søk i 1999. Men de utgjør bare fattigslige 2,2% av filene!Hvor mange filer i DA gjelder Oslo og Akershus? Jeg kommer til 61.I 1999 har de ansatte ved Statsarkivet i Bergen bl.a. arbeidet med 1865-tellingen for Akershus (21 filer), Vest-Agder, Hedmark og Oppland, og emigrant-protokoller for Stavanger, Kristiansand, Larvik, Sandefjord, Ålesund og Kristiansund, i tillegg til materiale fra sjømannskirker. Skulle jeg ha dårlig samvittighet måtte det være for at vi har brukt for mye tid og krefter på materiale fra andre deler av landet!Folk i Oslo tror nok kanskje at de bor i Norges "viktigste" by, og enhver skal angivelig kunne bli salige i sin tro! Men for kort tid siden leste jeg en statistikk som fordelte landets verdiskapning og produksjon for eksport fordelt på fylke. Hvor havnet Oslo?Den anonyme fra Frogner tar til orde for bruk av unionsflagget "Union Jack". Det forbauser meg. Ville ikke "Jolly Roger" passet bedre for holdningene fra Frogner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristian Fjeldsgård

Har vært på ferie i 14 dager slik at jeg først i dag ble oppmerksom på innlegget "von Frogner", tydeligvis en harselas, men dog verdiget et seriøst svar. Oslo-Kristiania-Viken har alltid vært en sikker avkrok i Norge med begrenset internasjonalt samkvem. Ser man man på kulturelle impulser så er det Oslo som har vært avkroken mens veien til den "store verden" har vært kort fra Sørlandet og Vestlandet. Det er kanskje derfor at man i et par EEC-EF-EU-avstemminger har sett antydninger om at vikenbeboerne forsøker å ta igjen det tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Carlson

Må først få takke for et fantastisk jobb dere gjør for oss slektsgranskere.Det er morsomt og spennende. Nå har jeg nok et spørsmål. Er det bare folk som ble døpt i Statskirken som er registrert på riksarkivets kirkebøker eller hos dere. Finner ikke min mormor Anne Haraldsen f.1894 eller hennes foreldre.Heholdsvis Marie Torine f.1874, og Olaf Haraldsen f.1874.Alle i Bø eller Lunde i Telemark. Tror de hadde en annen menighet. Hilsen Inca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.