Gå til innhold
Arkivverket

[#193] Manglende treff i landsomfattende søk


Gjest Roar Valentinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Valentinsen

Når har lagt merke til at landsomfattende søk i folketellingen for 1900 ikke finner alle personene den skal.F.eks hvis jeg søker etter personer med etternavn Holm og fødselsår 1890 +/-10 år på landsomfattende søk, får jeg ett treff i Fredrikshald. Når jeg går inn på Fredrikshald og gjør et nytt søk der får jeg opp 7 personer som kommer innenfor disse kriteriene.Det hadde også vært veldig greit å kunne bruke flere søkekriterier på landsomfattende søk, f.eks. fornavn og etternavn.Ellers takk for meget nyttige sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Valentinsen

I landsomfattende søk for folketellingen 1801 får jeg ingen treff uansett hva jeg søker etter. Hvis jeg f.eks. søker etter personer med etternavn Olsen får jeg ingen treff. Heller ikke når jeg søker etter personer med fornavn Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Landrø

Kjenner litt igjen av det du sier. Det du kan prøve er å skrive første bokstaven i navnet og deretter ei stjerne. F.eks. søker du etter Ole skriver du:O* i søkefeltet. Du vil da få opp alle fornavn som begynner på O. Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Det å bruke landsdekkende søk (selv om ikke alle kommer opp) passer vel kanskje best for 1900-tellingen, der fødselsåret er oppgitt i tellingen. F.eks. i 1865-tellingen står jo alder, og da kan vel ikke systemet skjønne at hvis en person er 5 år, så er den født i 1860, og dermed gir riktig svar på søk på fødselsår 1860 +/- 1 år?? Ønsker meg også muligheten til å søke på både for og etternavn og kanskje fødselssted samtidig. Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.